معاونت پژوهش الزهرا آباده طشک


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





جستجو


 



عالم تمام غرق تمنای فاطمه ست

اصلا دلیل خلق تماشای فاطمه ست

باشد به زیر سایه ی مهرش تمام خلق ….

هر ذره ای که زیر قدم های فاطمه ست ……

هاجر که زمزم از قدم کودکش شکفت

در آرزوی بوسه ای از پای فاطمه ست

عیسی که مرده از نفسش جان گرفته بود

در آرزوی فیض نفس های فاطمه ست

موسی که با عصاش دل بحر می شکافت

بی بادبان فتاده به دریای فاطمه ست

او زن بود ولی به خداوند تا ابد

مردانگی خلاصه ی معنای فاطمه ست

اما به جز علی که سزاوار مدح اوست ؟

آری فقط علی ست که همتای فاطمه ست

رخسار نیلی و قد خمِ بازوی کبد این ها همه نشان از تولای فاطمه ست

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-12-07] [ 11:58:00 ق.ظ ]




نوع دوستی

یکی از روشهای تربیتی آن حضرت نوع دوستی بود . فاطمه (س) گردنبندش را به فقرا ایثار کرد و آنان را مورد نوازش قرار داد و از پول آنها پارچه هایی خریداری نمود و برای بی لباسها لباس مناسب تهیه گردد … و پرده های خانه اش را در اختیار پیامبر خدا (ص) قرار داد و با آن عریانها را پوشاند و حدیث « فاطمه بضعه منی» در حق آن حضرت صادر شد . [1]

آن حضرت نه تنها در مسائل اقتصادی و رفع مشکلات روزمره مردم پیشگام بود حتی از نظر اخلاقی و عواطف انسانی و ارشاد و هدایت مردم نیز به کمک آنان می شتافت و مصالح مردم را پی گیری و در حقشان دعا می فرمود و از این طریق فرزندان خویش را به چنین عواطف اسلامی و انسان ساز پرورش می داد . 

غرض از بیان شمه ای از دریای فضایل یادآوری و یاد سپاری الگوهای عملی و انسان سازی است که تنها به وسیله رهنمودها و منش ایشان است که می توان نردبان ترقی و کمال را تا رسیدن به بی نهایت طی نمود .



[1] . بحار الانوار ، ج41 ، ص34 ، ح6 .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:58:00 ق.ظ ]




فاطمه (س) و پرورش فرزندان

در شکل گیری شخصیت یک انسان سه عامل مهم نقش اساسی دارد : وراثت ، تربیت ، مربی بسیار حائز اهمیت می باشد . اگر چه فرزندان فاطمه (س) ذاتا بچه های پاک و ساخته شده ای بودند ، ولی هر انسانی هر قدر هم دارای کمالات باشد اخلاق و رفتار مربی در ساختار فکری و فرهنگی …. او مؤثر است . آن حضرت با مدیریت صحیح و با به کار بستن ویژگیهای تربیتی توانست فرزندانی به جامعه اسلامی تحویل دهد که هر کدام منشأ آثار خیر و پیشرفت دین و احکام الهی و عملا الگوهای شرف ، مقاومت ، بخشش ، شهادت و .. باشد .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:57:00 ق.ظ ]




پدر و مادر نباید در میان فرزندانشان ، بدون جهت فرق بگذارند و از این طریق حسادت و کینه توزی را در میان آنان ایجاد نماید . رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند : « در میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید ، همان گونه که دوست دارید دیگران در مورد شما به عدالت و محبت رفتار کنند . »[1] حضرت فاطمه (س) در پرورش فرزندان خود طوری رفتار می کرد که همه آنان از عدالت خویش خوشنود می ساخت  با عواطف محبت آمیز مادری تک تک آنان را به این صفات انسانی و اسلامی تشویق می کرد .



[1] . سفینه البحار ، ج2 ، ص684 .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:56:00 ق.ظ ]




 

حیاء نیرویی درونی است که انسان را از کارهای ناروا باز می دارد . حضرت فاطمه (س) بسیار پاکدامن و عفیف بود و در طول زندگی خویش -خواه در خانه پدر و یا خانه امیر المؤمنین(ع) - تجسم حیاء به حساب می آمد . در سخنان آن حضرت آمده است که :« زن نیکو و شایسته زنی است که خود را از مردهای بیگانه دور داشته و از دیدن نامحرم و همچنین از منظر دید آنان در امان باشد . »[1] و از این لحاظ است آنگاه که حضرت زهرا (س) در محضر رسول خدا(س) نشسته بودند هنگامی که مرد نابینایی اجازه ورود خواست آن حضرت اتاق پذیرایی را ترک کردند و به اندرون رفتند ، آنگاه که پیامبر (س) بعد از رفتن آن شخص علت را جویا را شدند که او نابینا بود و تو را نمی دید ، چرا رفتی ؟ فاطمه (س) جواب دادند اگر او مرا نمی بیند ، من وی را می دیدم . علاوه بر این اگر او چشم ندارد مرا ببیند از طریق حس بویایی (عطری که زده ام) استشمام می کند به حضور من پی ببرد . پیامبر (ص) چون سخن آن حضرت را شنید فرمود : « من شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی. »

[1] . وسایل الشیعه ، ج14 ، ص172 ، ح3 .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:55:00 ق.ظ ]




فاطمه شدی و بریده از جهل و پلیدی . دور از شر و بدی . بریده از آتش شدی خودت و دوستانت . شیعیانت و عاشقان فرزندانت . فاطمه نام یافتی که هر کس تو را دوست دارد یا به فرزندانت عاشق باشد ،  از شراره ی جهنم رهایی بخشیده شود .

تو رخشنده بودی و درخشنده ، چهره ات روشن بود و منور پس نامیده شدی زهرا . تابان بودی از معرفت گوهری تابناک . نور هلال ماه گم می شد در انوار قدسی و ملکوتی تو .

راضیه مرضیه تورا سزاوار است که هر مصیبت و سختی را به جان خریدار بودی . تحمل از تو آموخت رسم شکیبایی را .

مبارکه شدی که تو برکتی و مایه ی برکت . فایده ثابتی به دوران . خیری الهی هستی بدون شمارش و حساب زیاتی زایل نشدنی .

طاهره ای پاک و مطهر ، آلودگی از تو گریزان ، روحی پاکیزه در مالبدی پاکتر . رجس و پلیدی تو را و اهل بیت تو را نشاید . اطهره ای منیره ای .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:54:00 ق.ظ ]




جای شگفت است که تعداد دختران پیامبر (ص) از حضرت خدیجه (س) بیشتر از پسران است و شگفت تر آن که پسران آنها در کودکی می مردند . از نظر زندگی قبیله ای پسر است که می تواند نام پدر را و آوازه او را بلند نماید و اگر پسری جای او را نگیرد نام او فراموش خواهد شد . چنین کسی را ابتر می گفتند ، این سرزنش به پیامبر (ص) وارد شده بود “او ابتر” است این عقیده قریش بود .

اما بر وفق مشیت الهی از پیامبر اسلام(ص) دختری ماند و این دختر با گفتار خود ، سر سخن پدر و رمز اشارت های قرآن را بدان خود خواهان نمایاند که « إنَّ شانئکَ هو الابتَر»

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:53:00 ق.ظ ]




#فارس
#فارس_مدرسه_الزهراس_آباده_طشک
#کانون_قلم
#نشست_علمی_پژوهشی
معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک:
َتفکر در آثار گذشت، عامل بالا رفتن انگیزه بخشش در بین انسانها می باشد
معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک با حضور طلاب، نشست پژوهشی با موضوع «بررسی مراتب و آثار عفو و گذشت در آیات و روایات » را، در تاریخ 5/12/97 در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزار نمود.
به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) آباده طشک با استناد به آیه 14 سوره تغابن در مورد تفاوت معنایی «عَفَوَ»، «صَفَحَ» و «غَفَرَ» گفت: هر کدام از آنها دارای کارکردی جداگانه که‌؛ عفو در لغت یعنی زمین رها شده و در اصطلاح قرآنی به دو معنای؛ گذشت از گناه و خودداری از مجازات و بخشش باقیمانده مال بگونه ای که صاحبش به سختی نیفتد، صفح هم معنایی بالاتر و بلیغ تر از عفو، یعنی خوشرویی نسبت به شخص مورد عفو، مغفرت هم به روپوشی و چشم پوشی از گناه و خطای دیگران بکار رفته است.
میرشکاری در ادامه با اشاره به سه مرتبه عفوگفت: مرتبه اول: یعنی گذشتن از خطای دیگران بخاطر خداوند، مرتبه دوم: صفح یعنی چشم پوشی از بدی دیگران، مرتبه سوم: نیکی در مقابل بدی دیگران و این مرتبه، سیره عملی اهل بیت(علیهم السلام) می باشد.
معاون پژوهش مدرسه در آخر با اشاره به آثار عفو و گذشت، به عنوان عامل انگیزشی بخشش در بین انسانها گفت: گذشت دارای آثار و کارکردهایی از جمله رسیدن به مقام صابران و متقین، عامل تخفیف احکام، سبب خیر و برکت، دفع بدی ها، سبب نزول رحمت و محبت الهی، آمرزش گناهان، پاداش مضاعف و … می باشد.
نمایش کمتر

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:39:00 ق.ظ ]




#فارس
#فارس_مدرسه_الزهراس_آباده_طشک
#کانون_قلم
#نشست_علمی_پژوهشی
بهترین حالت فرد مسول در روز قیامت دست بسته بودن می باشد
نشستی پژوهشی «تعهد و مسولیت پذیری و راهکارهای ارتقاء انگیزه» در مدرسه علمیه الزهرا آباده طشک
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک نشست پژوهشی با موضوع« تعهد و مسولیت پذیری و راهکارهای ارتقاء انگیزه»، با حضور طلاب، تاریخ 28/11/97 در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار نمود.
در این جلسه خانم برمشوری استاد حوزه با توجه به آیه 36 سوره قیامت گفت: اینکه خداوند می فرمایند: «أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدًى؛آیا آدمى پندارد که او را مهمل از تکلیف و ثواب و عقاب گذارند.» آیا در این امتحانات الهی انسان بدون تکلیف و مسولیت می باشد. نه اینطور نیست. همه انسانها در جامعه تعهدات و مسولیتهایی دارند و در صورت عدم انجام مسولیتها نقض نموده اند. و این آیه اشاره به همه مردم دارد بگونه ای که هر چه مقام بالاتر باشد مسولیت هم سنگین تر است. مسولیتهای افراد؛ اول متوجه خود فرد نسبت به نعمتهایی که خداوند به او عطا نموده است، می باشد. دوم متوجه خانواده او و وظایفی که فرد نسبت به تک تک اعضاء خانواده دارد و سوم نسبت به تک تک افراد جامعه پیرامون خود که باید متوجه نیازهای آنها و درصدد پاسخگویی به آنها باشد.
وی در ادامه با توجه به نقش حساس مسولیت پذیری افراد در جامعه، طبق روایتی از حضرت رسول(ص) افزود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد هر کسی که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ [مگر اینکه] این آدم رئیس را که این قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می آورند، دست او را به گردنش بسته اند، اگر چنانچه او آدم درست‌کار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجه او نبود، او را رها می‌کنند امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا می‌کند.» این حال اولیه یک مدیر یا مسول می باشد وایی به حال روزی که انسان بد عمل کند.
خانم برمشوری با توجه به نقش حساس طلاب اضافه کرد که: طلاب نسبت به انواع مسولیتهایی که گفته شد باید متعهدتر باشند و با بالا بردن آگاهی و شناخت مسائل روز بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند. آنها نسبت به توفیقاتی که در حوزه شامل حال آنها می شود، نسبت به اساتید، کارکنان، بلاخره هر کسی که سودی به طلاب می رساند وحتی نسبت به در و دیوار حوزه مسول هستند و باید پاسخ گو باشند.
وی در آخر به وظیفه طلاب و همچنین راهکارهایی در راستای انجام مسولیتها اشاره نمود و گفت: آگاهی به مسایل روز، شناخت مشکلات افراد جامعه پیرامون خود، ارتباط گیری خوب با افراد جامعه، متخصص بودن در پذیرش نوع مسئولیت، اطاعت از زیر دست و تابع قوانین بودن، اندیشه پاسخ گو بودن به مسولیت واگذار شده، خالصانه کار کردن، دوری از خودخواهی، خوب درس خواندن و … می تواند سبب انگیزه در افراد جامعه برای هر چه بهتر انجام دادن مسولیتهای محوله باشد.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:37:00 ق.ظ ]




موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:32:00 ق.ظ ]




ما دسته دسته جزو غلامان زینبیم
تا روز حشر گوش به فرمان زینبیم
گر مهر شیعه گی زده حق بر جبین ما
این است علتش که مسلمان زینبیم
? ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله بر تمام رهروان راه راستينش مبارك

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[شنبه 1397-10-22] [ 01:06:00 ب.ظ ]




موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:58:00 ب.ظ ]




حضرت زینب (سلام الله علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ

رهبرانقلاب: در جمهوری اسلامی روز پرستار را با ولادت حضرت زینب کبری (سلام اللَّه علیها) برابر قرار داده‌اند؛ این هم معنای بزرگی دارد.

زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد.

اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.

این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.

زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.

1389/02/01

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:48:00 ب.ظ ]




برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی نماز جمعه

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک از برپایی نمایشگاه در مصلی نماز جمعه در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

این نمایشگاه در روز جمعه تاریخ 25/8/97 از ساعت 11الی 1 در مصلی نماز جمعه در معرض بازدید عموم نمازگزارن با دو غرفه کتابهای بازدید و فروشی و کتابهای سیره شهداء که شامل کتابهای امانتی  طلاب با موضوع شهداء جهت قرار دادن در نمایشگاه بود، برگزار شد.

    طلاب برگزار کننده نمایشگاه از استقبال خوب و گرم نمازگزاران خبر دادند و گفتند که: نهادهای مختلف و عموم مردم درخواست برگزاری مداوم این نمایشگاه ها را داشتند. بگونه ای که نماینده امام جمعه حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا موسوی شخصا از برپایی این نمایشگاه استقبال، همکاری و بازدید نمودند.

آنها همچنین پیشنهاد دادند که کتب سیره شهداء بخصوص شهدای مدافع حرم را جهت آشنایی جوانان با سبک و سیره آنها در نمایشگاه جهت فروش در نمایشگاههای بعدی قرار دهند. 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-10-11] [ 02:17:00 ب.ظ ]




فراخوان و آزمون مسابقه کتابخوانی مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری آزمون مسابقه کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین طلاب، در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش»گفت: منبع آزمون مسابقه کتابخوانی، کتاب«منشور طلبگی در پرتو آیه نفر» از روح الله راسل بود. انتخاب این کتاب با مشورت خود طلاب و پیشنهاد آنها به دلیل آشنا شدن خودشان با وظایف طلبگی و همچنین دانستن جایگاه ثقلین در برنامه طلبگی و بایسته های آن در حوزه  از دیدگاه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) انجام شد.

وی در ادامه افزود: برای آشنایی تمام طلاب با مباحث کتاب و وظایف طلبگی بخصوص نسبت به قرآن که شاید در حوزه های علمیه مقداری مهجور مانده است، 4 نفراز طلاب کتاب را مطالعه و خلاصه نویسی کرده و در چند صبحگاه مطالب خود را ارائه نمودند و خلاصه نویسی ها را در اختیار طلابی که امکان مطالعه کامل کتاب را نداشتند، قرار دادند. چون در این کتاب انس با قرآن، قرائت و تجوید، حفظ، تدبر، اهمیت حدیث و وضع فعلی قرآن و حدیث را در حوزه های علمیه با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) مورد بحث و بررسی قرار داده است.

معاون پژوهش در آخر افزود:  اهمیت مطالعه و شناخت این کتاب اینقدر برای من و طلاب مهم بود که در یک جلسه با طلاب خوابگاهی روان خوانی، تجوید، نکات تفسیری و حفظ آیه نفر انجام شد. به همین دلیل آزمون این مسابقه با سایر آزمون های دیگر متفاوت بود. سوالات این آزمون تشریحی و همه طلاب موظف شدند که آیه نفر را حفظ نمایند.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:14:00 ب.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد

بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشستی با موضوع« بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) و معرفی آثار ایشان»، با حضور طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار نمود.

در این جلسه خانم لیلا رفیعی پور« استاد حوزه»  با تبریک  هفته کتاب و کتابخوانی، به معرفی زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) پرداخت و گفت:

علامه(ره) در سال 1281 در شاد آباد تبریز چشم به جهان گشود. در سن 5 سالگی مادر و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داد. مدتی نجف بودند و سپس در تبریز 10 سال اقامت داشت و بر اثر مشکلات اقتصادی و کشاورزی به زادگاه خود مهاجرت کرد.

وی در ادامه به خاطراتی از زندگی نامه علامه(ره) اشار کرد و گفت: علامه(ره) در اوایل تحصیل به صرف ، نحو و ادامه تحصیل علاقه زیادی نداشت و از این روی هر چه می‏خواند، نمی‏فهمید و چهار سال به همین نحو گذراند. تا اینکه یکباره «عنایت خدایی» دامنگیر او شده، و در خود یک نوع شیفتگی و بی‏تابی نسبت به تحصیل کمال پیدا می کند؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر احساس خستگی و دلسردی نمی کرد و در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت می نمود و باقی را به مطالعه می‏پرداخت تا حدی که شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه می‏گذراند و همیشه درس فردا را، شب پیش، مطالعه می‏کرد و اگر اشکالی هم پیش می‏آمد خودش حل می‏نمود وهرگز اشکال و اشتباه خود را پیش استاد نبرد.

در خاطره ای به زبان خود علامه (ره) است که فرمود:« چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاهگاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم، یک روز در نجف ( درکنار)  در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم آیت الله قاضی از آنجا عبور می کردند، چون به من رسیدند دست خود را به روی شانه ام گذاردند و گفتند:« ای فرزند، دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »

    ایشان در آخر به معرفی تالیفات  علامه (ره) پرداخت و گفت: دو اثر شاخص علامه که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته تفسیر المیزان در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی نوشته که روش تفسیری آن قرآن به قرآن می باشد و در شیوه تفسیری خود علاوه بر تفسیر آیات به بحث لغوی هم پرداخته و در بخش های جداگانه ای مباحث روائی، کلامی، فلسفی، اجتماعی و تاریخی نیز دارد.که این تفسیر توسط یکی از شاگردان خود بنام سید محمدباقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده است. از اثرات مهم دیگر ایشان اصول فلسفه و روش رئالیسم است با محتوای 4 مقاله فلسفی که مرتضی مطهری آن را با رویکرد فلسفی بسط داده است.

   از آثار ایشان به زبان فارسی می توان به شیعه در اسلام، قرآن  در اسلام، اسلام و انسان معاصر، سنن النبی، و به زبان عربی به کتاب توحید، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه اشاره نمود.

 

 

 

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:11:00 ب.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد

بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشستی با موضوع« بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) و معرفی آثار ایشان»، با حضور طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار نمود.

در این جلسه خانم لیلا رفیعی پور« استاد حوزه»  با تبریک  هفته کتاب و کتابخوانی، به معرفی زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) پرداخت و گفت:

علامه(ره) در سال 1281 در شاد آباد تبریز چشم به جهان گشود. در سن 5 سالگی مادر و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داد. مدتی نجف بودند و سپس در تبریز 10 سال اقامت داشت و بر اثر مشکلات اقتصادی و کشاورزی به زادگاه خود مهاجرت کرد.

وی در ادامه به خاطراتی از زندگی نامه علامه(ره) اشار کرد و گفت: علامه(ره) در اوایل تحصیل به صرف ، نحو و ادامه تحصیل علاقه زیادی نداشت و از این روی هر چه می‏خواند، نمی‏فهمید و چهار سال به همین نحو گذراند. تا اینکه یکباره «عنایت خدایی» دامنگیر او شده، و در خود یک نوع شیفتگی و بی‏تابی نسبت به تحصیل کمال پیدا می کند؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر احساس خستگی و دلسردی نمی کرد و در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت می نمود و باقی را به مطالعه می‏پرداخت تا حدی که شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه می‏گذراند و همیشه درس فردا را، شب پیش، مطالعه می‏کرد و اگر اشکالی هم پیش می‏آمد خودش حل می‏نمود وهرگز اشکال و اشتباه خود را پیش استاد نبرد.

در خاطره ای به زبان خود علامه (ره) است که فرمود:« چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاهگاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم، یک روز در نجف ( درکنار)  در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم آیت الله قاضی از آنجا عبور می کردند، چون به من رسیدند دست خود را به روی شانه ام گذاردند و گفتند:« ای فرزند، دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »

    ایشان در آخر به معرفی تالیفات  علامه (ره) پرداخت و گفت: دو اثر شاخص علامه که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته تفسیر المیزان در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی نوشته که روش تفسیری آن قرآن به قرآن می باشد و در شیوه تفسیری خود علاوه بر تفسیر آیات به بحث لغوی هم پرداخته و در بخش های جداگانه ای مباحث روائی، کلامی، فلسفی، اجتماعی و تاریخی نیز دارد.که این تفسیر توسط یکی از شاگردان خود بنام سید محمدباقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده است. از اثرات مهم دیگر ایشان اصول فلسفه و روش رئالیسم است با محتوای 4 مقاله فلسفی که مرتضی مطهری آن را با رویکرد فلسفی بسط داده است.

   از آثار ایشان به زبان فارسی می توان به شیعه در اسلام، قرآن  در اسلام، اسلام و انسان معاصر، سنن النبی، و به زبان عربی به کتاب توحید، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه اشاره نمود.

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:08:00 ب.ظ ]




برگزاری آزمون سير مطالعاتي مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری آزمون سیر مطالعاتی به هدف بالا بردن سطح علمی- پژوهشی طلاب کانون پژوهشی، در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» گفت: کتابهای سیر مطالعاتی خداشناسی شامل کتاب توحید از آیت الله مطهری، کتاب توحید آیت الله مکارم، کتاب خداشناسی از آیت الله دستغیب  از اول مهر به طلاب معرفی شده و طلاب هر هفته باید قسمتهایی که از طرف استاد سیر مطالعاتی «صدیقه قلتاش»  مشخص شده را مطالعه نمایند و اشکالات خود را از استاد در جلسه ای سوال نمایند.

آزمون قسمت اول مباحث سیر مطالعاتی شامل راههای خداشناسی از جمله عقل، فطرت، تجربه، از کتابهای خداشناسی   بعد از مطالعه طلاب و پاسخ گویی به سوالات آنها  در هفته کتابخوانی برگزار شد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:05:00 ب.ظ ]




فراخوان مسابقه خلاصه نویسی کتاب مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری مسابقه خلاصه نویسی کتاب به هدف بالا بردن سطح کتابخوانی طلاب و همچنین عملی شدن مهارتهای نگارش علمی، در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» مدرسه گفت: خلاصه نویسی فواید زیادی دارد. بالا رفتن قدرت بیان از جمله این فواید است ؛ چرا که خیلی از افراد مطالعه و یادگیری دارند ولی قدرت بیان و بازگویی را ندارند .مطالعه و خلاصه نویسی روش بسیار مفیدی برای طلاب بخصوص طلاب پایه اول است تا بتوانند خود  در این زمینه مهارت لازم را کسب نموده واز فوایدی چون :تقویت ذهن، بالا رفتن قدرت تمرکز، استفاده از وقت و صرفه جویی در آن  بهره مند شوند.

خانم میرشکاری افزود: این مسابقه با عنوان «خلاصه کتابی که تا کنون مطالعه نمود اید» در بین طلاب برگزار شد و خلاصه نویسی خانم آمنه میرشکاری، به عنوان خلاصه برتر انتخاب و به ایشان هم هدیه ای به رسم یادبود اهداء شد.

در زیر متن و لینک خلاصه ایشان برای استفاده طلاب و عزیزان آورده شده است.

خلاصه برتر کتاب

بعد از چندین ماه کار و تلاش، بالاخره کتابخانه به سامان رسید. کتابهای سرگردان و تلنبار کف کتابخانه لیبل خوردند و شیک و مرتب در قفسه ها جا خوش کردند.

حالا من هستم و قفسه هایی تمیز و کتابهایی که انگار با خط کش و گونیا صاف و مرتب کنار هم صف کشیده اند برای ورق خوردن و خوانده شدن.

خیلی وقت بود که انتظار چنین روزی را میکشیدم. اینکه آردم بیخته باشد و الکم آویخته. اینکه با فراغ بال و بی دغدغه، پا روی پا بگردانم و چنان غرق خواندن کتاب شوم که فقط با صدای سلام مراجعه کننده، اتاقک شیشه ای افکارم بشکند.

 

با سر انگشتانم، شیرازه ی یک یک کتابها را لمس میکردم و عنوانشان را از نظر میگذراندم که نام “سید مهدی شجاعی” ترغیبم کرد تا کتاب را بیرون بکشم و نگاهی به محتوایش بیندازم.

“طوفان دیگری در راه است"…با رویارویی حاج امین و زینت خانم، برای واکندن سنگهای قدیمی و بر ملا کردن رازی سر به مهر شروع میشود.

زینت خانم زن خواننده و رقاصی که کمال، پسر حاج امین را بعد از مجلس خوانندگی و رقاصی اش می دزدد و هیچ ردپایی ازشان باقی نمی ماند. آن زمانی که حاج امین، نه حاجی بوده و نه امین. هوشنگ امینی بوده که با دربار پهلوی روی هم میریزد و وضع و روزگارش خوب میشود. پسرش کمال را همچون مجنونی زندانی میکرده، کامی صدایش می زده و دخترش کوکب را کاملیا. اما بعد از انقلاب حاج امین میشود و خیّر مسجد و مدرسه ساز و….

آن زن رقاصه هم بعد از دزدیدن کمال، اموالی را که از رقاصی و کاباره کسب کرده طیب و طاهر میکند، توبه میکند و سر به راه میشود.

کمال را که مجنون و دیوانه نبوده، بلکه سرشار از هوش و ذکاوت بوده، برای تحصیل در رشته پزشکی به آمریکا میفرستد.

کمال آنجا با دکتر چمران آشنا میشود و این آشنایی باعث سعادت و کمال واقعی اش میشود و جام شهادت را می نوشد.

وقتی فهمیدم که نام مادر کمال، آمنه بوده و کمال مانه جون صدایش می زده، شور و شعفم برای خواندن سریع کتاب دوچندان شد.مانه جون یک درد و بیماری همیشگی داشت که باعث تغییر رشته پزشکی کمال به امید معالجه اش شده بود.

این اشتراک اسم و درد همیشگی مانه جون با من، حس قرابت و نزدیکی خاصی در من بوجود آورده بود که گاهی در خیالاتم پسرم را تصور میکردم که مرا مانه جون صدا میزند و من از سر شوق لبخند میزنم.

خواندنی ترین قسمت کتاب برای من، لحظات جان سپردن کمال بود.

پس از اینکه روحش به عوالم بالا میرود، مامان آمنه اش را میبیند که به استقبالش آمده، جوانتر و خوشکل تر از همیشه. وقتی کمال از دردهایش میپرسد، میگوید:” پامو که گذاشتم این طرف، تموم شد. ولی دلم خیلی سوخت.

کمال میپرسد:"واسه چی؟ “

میگوید:” از اینکه قدرشو ندونستم، باهاش خوب تا نکردم، شکرشو بجا نیوردم. اون موقع که میتونستیم درد بکشیم، قدرشو ندونستیم. حالا که جنسشو، رازشو، منشاشو، ماهیتشو میفهمیم دستمون از هر چی غم و غصه دنیاست، خالیه”

این قسمت را که خواندم کوله باری از حسرت و شرم روی دوشم سنگینی کرد، بغض تلخی به گلویم چنگ انداخت، سرم را روی کنده زانویم گذاشتم و صدای های های گریستنم بالا گرفت.

اشکهای روی صورتم خشک نشده بود که دوباره شروع به باریدن کرد.

لحظه ای که همه علایم حیاتی کمال به سکون میرسد و روحش به آسمان پرواز میکند، ناگهان چشم باز میکند، قبراق و مودب بر تخت مینشیند، نگاهش را به مقابل میدوزد و با احترام و تواضع میگوید: “سلام آقا! سر ما کجا و آستان کاشف الکرب شما؟! اگر بنای ماندن هم بود، از سر جان بر میخاستم به یمن این حضور، چه رسد به این که در نگاهتان صلای رفتن موج میزند".   

یک آن، دلم برای حرم آقا تنگ شد، آنقدر تنگ که نفسم به شماره افتاد و از تنگی اش نزدیک بود استخوان های سینه ام در هم بشکند. چانه و لبانم لرزیدن گرفت و سیل اشک براه افتاد. شروع کردم به زار زدن و التماس کردن:” یا شهید کمال امینی، تو را به مامان آمنه تان قسم، کاری کنید که من روسیاه لایق زیارت و پابوسی ارباب بی کفن شوم، قول میدهم در تمام مدت، در هر لحظه، در هر قدم، مانه جون شما رو یاد کنم و از طرفشان نائب الزیاره باشم".      

                                                     https://kowsarnet.whc.ir/thewire/view/20038015

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:02:00 ب.ظ ]




نشست با طلاب وتشریح وظایف در مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک  

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری جلسه با طلاب ، به هدف پیشرفت و ارتقاء برنامه ها و فعالیتهای هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد. این جلسه در تاریخ 21/8/97 در سالن اجتماعات با حضور معاون پژوهش برگزار شد.

         در ابتدای این جلسه صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» از نزدیک شدن هفته کتاب و کتابخوانی و تشریح وظایف طلاب نسبت به این هفته صحبت کرد. وی افزود: همه ما باید مبلغ دین و ترویج فرهنگ اسلامی باشیم. کتابخوانی از اهمیت والایی برخوردار است ؛ چرا که کتابخوانی زمینه و مقدمه همه تبلیغات در موضوعات مختلف می باشد.

       وی در ادامه به وظایف طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب همانگونه که در جلسات خانگی و تبلیغی خود از مباحث مختلف اخلاقی بحث می کنند باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی هم تلاش نمایند. و در جواب بعضی از مشکلات می توان کتاب و کتابخوانی را پیشنهاد داد. طلاب نیز در جلسات خود از اهمیت کتابخوانی و هدیه کتاب به کتابخانه صحبت کردند و کتابهایی را به کتابخانه اهداء نمودند. در این هفته نیز از طلبه فعال(عفت علیزاده) در زمینه اهداء کتاب به کتابخانه تقدیر شد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 02:00:00 ب.ظ ]




موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:07:00 ب.ظ ]




نقشه آمریکا  تقسیم بندی اقتصاد ایران جهت اجرایی نمودن فاز جدید تحریم ها است.

تحلیل  FATF و لوایح چهارگانه آن

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، نشست با موضوع تحلیل FATF و لوایح چهارگانه آن ،با حضور اساتید ،کادر ،طلاب و دانش آموختگان مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در سالن اجتماعات این  مدرسه برگزار شد.

در این مراسم «حجت الاسلام اکبر الله وردی »مسول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه آباده طشک ضمن بیان مطالبی در خصوص مساله نفوذ و تاکید بر بیداری و وحدت و همدلی مردم ایران ،بیان داشت :یکی از مباحث داغ روزهای اخیر ،FATFو لوایح چهارگانه آن است .این گروه که همان گروه ویژه اقدام مالی است در سال 1989توسط وزرای حوزه های قضایی عضو آن تاسیس شد .

وی با تبیین اهداف این گروه افزود: پیشنهادات FATFیک چهارچوب همه جانبه و پی گیر اقداماتی را به وجود می آورد که کشورها باید آن را برای مبارزه علیه پولشویی و تامین مالی تروریستی و نیز تامین مالی انتشار سلاح های کشتار جمعی در عمل پیاده نمایند.

حجت الاسلام الله وردی؛با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی و پخش گوشه هایی از سخنان ایشان در جمع طلاب ،بخش هایی از ترجمه متن FATFرا نقل کرده و به لوایح چهارگانه آن پرداخت و گفت:FATFچهل توصیه به ایران را در دو بخش اصلاح قوانین داخلی (همسو با قوانین ضد پولشویی)و تصویب چهار کنوانسیون مطرح کرده است که این توصیه ها در قالب چهار لایحه آمده است :لایحه پالرمو،لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی،لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم،لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم.

مسول تعلیم و تربیت سپاه در ادامه نشست به تبیین اجمالی لوایح چهارگانه پرداخت واز نقشه آمریکا برای تقسیم بندی اقتصاد ایران جهت اجرایی نمودن فاز جدید تحریم ها وجذابیت لایه های FATFبرای آمریکا سخن گفت و همه این مسایل را به مساله نفوذ مرتبط دانست.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:55:00 ب.ظ ]




وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‏پای علم و دین .

تحلیل تاریخی بر وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مراسمی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت حضرت معصومه (س)،با حضور اساتید ،کادر ،طلاب و دانش آموختگان مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد.

در این مراسم «حجت الاسلام علیرضا سفار »امام جمعه آباده طشک و استاد حوزه  با تسلیت شهادت حضرت معصومه (س) مطالبی پیرامون فضایل و خصوصیات آن حضرت بیان داشت وگفت:بین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) علقه خاصی مثل حضرت سید الشهدا (ع) و حضرت زینب (س) وجود داشته است که هیچ وقت نمی توانستند از هم جدا شوند.

وی در ادامه با اشاره ای به تاریخ گذشته و دیدگاههای مختلف در مورد دین از فعالیت ها و تلاش های چشمگیر علمای بزرگواری چون شهید مطهری و دکتر مفتح که با نفوذ در دانشگاهها توانستند فضای صلح و آشتی دانشجویان با دین رافراهم کنند صحبت نمود و گفت:  در رژیم گذشته دانشگاه های ما در دست کسانی بود که از دین بهره‏ای نداشتند  و تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از طرفی غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی، به ویژه دانشگاه ها، صورت می گرفت اما اشخاصی همچون آیت‌الله مطهری و آیت‌الله مفتح برای وحدت این دو نهاد وارد شدند که ثمرات این اتحاد در دوران انقلاب به خوبی نمایان شد .

حجت الاسلام سفار در ادامه بیان داشت: 27 آذرماه به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح وتاکید بر لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری حوزویان  و دانشگاهیان، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است و به فرموده رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی ؛وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‏پای علم و دین .

امام جمعه در پایان با یادآوری وظایف طلاب در این زمینه گفت :. با درک موقعیت حساس و مهم خود  در نظر داشته باشید که باید با فرهنگ و اخلاق علوی زمینه جذب را فراهم کنید پس اولا در کسب علم کوشا باشیدو بعد با اخلاق و تدین و تهذیب نفس نقش خود را به خوبی ایفا کنید.  

  

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[یکشنبه 1397-10-02] [ 01:07:00 ب.ظ ]




نمایشگاه هفته پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برپایی نمایشگاه هفته پژوهش خبر داد

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه، صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» از برپایی پنجمین نمایشگاه کتاب و آثار علمی طلاب در سالن کتابخانه خبر داد.

خانم میرشکاری گفت: در این نمایشگاه تحقیق پایانی، تحقیقات درسی و بروشور های طلاب، به منظور تشویق طلاب مدرسه نسبت به انجام کارهای عملی – پژوهشی مورد بازدید عموم طلاب و اساتید قرار گرفت.    همچنین در حاشیه این نمایشگاه نشریات علمی-پژوهشی، کتابهای چکیده برتر و فصلنامه های علمی –پژوهشی حوزوی قرار داده شده است.

وی در ادامه افزود: در غرفه دیگری از این نمایشگاه نرم افزارهای علمی–پژوهشی از جمله نرم افزار تخصصی کلام، آثار علما، اخلاقی، کتابهایی با موضوعات مختلف اخلاقی، پزشکی، دینی، شهداء، تاریخی، سیره اهل بیت (علیهم السلام) برای فروش  و با تخفیف 20 درصد در نمایشگاه قرار گرفته است.

خانم میرشکاری در آخر افزود: این نمایشگاه به مدت 12روز از ساعت 8-13 روزهای زوج مورد استقبال طلاب و عموم قرار خواهد گرفت. در ابتدای هفته پژوهش طلاب از این نمایشگاه بازدید نمودند.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:04:00 ب.ظ ]




        

کتابهای من در نرم افزارها و پایگاههای اینترنتی

کارگاه منبع شناسی الکترونیکی در مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک برگزارشد

        به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، این کارگاه با حضور طلاب در سالن اجتماعات مدرسه با هدف آشنایی طلاب با منابع الکترونیکی و صرفه جویی در وقت و هزینه برگزار شد.

        خانم آمنه میرشکاری «کتابدار مدرسه» گفت: امروزه، شبکه سراسری اینترنت به تدریج جایگاه خود را به عنوان یکی از ابزارهای تسهیل کننده پژوهش تثبیت کرده است. بجای اینکه مدت های بسیار، به صورت دستی، در پی یک اصطلاح علمی بگردیم، با استفاده از نرم افزارهای متنوع اسلامی، که خوشبختانه با سرعت فزاینده ای تقریبا در همه عرصه های معارف دینی فراهم شده است و می شود، میتوانیم با صرف وقتی بسیار اندک و با اطمینان بیشتر گنجینه ها و میراث علمی را بکاویم.

       وی در ادامه افزود: بسیاری از منابع دینی به صورت نرم افزاری در آمده و با سرعت یافتن ،جست و جو روند پژوهش نیز سرعت یافته است. روش جستجو در اینترنت به شناخت پایگاهها و وبلاگ های مربوط به نیازهای علمی  بستگی داردکه نحوه شناخت آن دو حالت دارد:

الف)آدرس آن را در اختیار داریم. در اینصورت آن را در نوار ابزار بالای صفحه مانیتور مینویسیم و وارد آن پایگاه میشویم.ب) هیچ نشانی ای از آن پایگاه نداریم. در این صورت، نزدیک ترین واژگانی را که بر آن دلالت می کند در موتور جستجوی گوگل مینویسیم و با کلیک کردن بر گزینه ی جست و جو، آن را می یابیم.

       خانم آمنه میرشکاری در آخر به سایت های مفید و مهم در موضوعات علوم انسانی از جمله شبکه اطلاع رسانی شارح، اسلام و حقوق بشر، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، کتابخانه مجازی ایران، کتابخانه آیت الله مصباح یزدی، کتابخانه پیامبر اعظم و… اشاره نمود.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:00:00 ب.ظ ]




مقالات پایانی جایگزین تحقیق پایانی معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری کارگاه مقاله نویسی خبر داد به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، این کارگاه با حضور طلاب در سالن اجتماعات مدرسه در راستای برنامه های مرکز مبنی بر حذف تحقیق پایانی و جایگزنی مقالات پایانی، با هدف آشنایی طلاب با اصول اولیه نگارش و تنظیم مقاله، در هفته پژوهش برگزار شد. در این جلسه صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» گفت: طرح کلی مقاله شامل عنوان، چکیده، مقدمه، متن (یافته ها، بحث و بررسی، تحلیل) نتیجه گیری و فهرست منابع می باشد. وی افزود: عنوان مقاله، بیان کننده هویت و هدف مقاله و اولین بخشی است که خواننده با آن مواجه می شود به همین دلیل در موضوع توجه به روشن و شفاف بودن آن، عدم خطابی و پرسشی، عدم استفاده از اصطلاحات ناآشنا بسیار مهم است. دومین قسمت مقاله چکیده است، هر چند در ابتدای مقاله می آید ولی پس از اتمام آن نوشته می شود که با دادن تصویری از مقاله به خواننده در تصمیم گیری برای مطالعه یا عدم مطالعه متن اصلی کمک می کند. وی در ادامه به محتوای مقدمه و ویژگی های متن اصلی از جمله: روان بودن، پرهیز از بکارگیری واژهای غیر فارسی، پرهیز از اوصاف و القاب و … پرداخت. خانم میرشکاری در آخرگفت: نتیجه گیری شامل یافته های مهم و برجسته، پاسخ نهایی به پرسش اصلی تحقیق و مقایسه نتیجه های به دست آمده با توجه به فرضیه و هدف های از قبل تعیین شده می باشد و همچنین به شیوه ارجاع دهی توضیحی، ترکیبی و ارجاعی اشاره نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:59:00 ب.ظ ]




فهرست مطالب به مثابه بنای ساختمان

کارگاه آموزش فهرست بندی مطالب مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، کارگاه آموزش فهرست بندی مطالب تحقیق پایانی ویژه طلاب پایه پنجم به هدف آشنایی آنها با نحوه تنظیم فهرست مطالب برگزار شد.

صدیقه اخوان «استاد حوزه»ضمن بیان مطالب مقدماتی در خصوص نحوه تدوین تحقیق پایانی  گفت: فهرست مطالب همیشه مانند بنای یک ساختمان می ماند و در تمام مراحل تحقیق همواره پیش روی فرد می باشد. این فهرست اگر چینش منطقی نداشته باشد محقق با مشکلات زیادی روبرو می شود و ارزش علمی کار او پایین می آید.

وی افزود : لازمه داشتن یک فهرست خوب در تحقیق پایانی این است که محقق کتابها و مقالات بسیاری را مطالعه نموده و به فهرست بندی آنها توجه نماید.

خانم اخوان در ادامه به فواید تنظیم طرح تحقیق پایانی پرداخت و گفت: مشخص کردن مسیر، دوری از پراکنده کاری، جلوگیری از تلاشهای بیهوده، کاهش هزینه پژوهش و … از فواید تنظیم یک طرح مناسب می باشد و محقق برای رسیدن به این اهداف در فهرست بندی تحقیق باید با مراجعه به فهرست کتابها و مقالات، عناوین متعدد و مختلفی را گردآوری نموده و با ترتیب منطقی با توجه به موضوع انتخاب شده عناوین را چینش نماید.

استاد حوزه  در پایان برای راهنمایی و درک مطلب بیشتر طلاب با همراهی آنها چندین فهرست مطالب تحقیق پایانی را مورد ارزیابی و نقد قرار داد.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:57:00 ب.ظ ]




َتبیین شعار هفته پژوهش

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری نشستی با موضوع تبیین شعار هفته پژوهش در سال جاری با حضور طلاب و کادر و اساتید در سالن اجتماعات مدرسه ، خبر داد.

در این نشست «پریجان خواجه» مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک ، با تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش گفت: شعار «باز آفرینی آثار و نظریات علمی » محور فعالیت های معاونت پژوهش در سال 1397قرار گرفته است که صرف شعار نیست بلکه برنامه ریزی های لازم و تعامل و همکاری شما طلاب عزیز را می طلبد تا ان شالله هر روز بیشتر از دیروز به نقطه مطلوب تر نزدیک شود.

وی  در ادامه با تاکید بر توجه لازم بر تحقق این شعار ؛ بیان داشت : باز آفرینی مفاهیم نظری انقلاب اسلامی ،باز آفرینی ؛ماهیت و بایسته ها ،باز آفرینی وجنبش علمی ،بازخوانی تعاملات علمی ،  باز آفرینی ورسالت علمی فرهیختگان و باز آفرینی میراث گران بهای علمی ،عناوین روزهای هفته پژوهش امسال؛ ذیل رویکرد محوری سال یعنی «باز آفرینی آثار و نظریات علمی »می باشد .

خانم خواجه افزد : در هفته پژوهش این شعارها  به صورت نمادین مطرح می شوند اما تحقق  آنها گذشته از آموزشِ پژوهش و ارتقای مهارت افزایی،تلاش وجدیت  وپشتکار طلاب  و اساتید گرانقدر را می طلبد تا گامی جدی در راستای تحقق سیاست راهبردی «نهادینه سازی پژوهش در حوزه های علمیه خواهران »برداشته شده باشد.

در پایان نیز ضمن تشکر ازمعاونت پژوهش مدرسه ، طلاب  و اساتید پژوهشگر و همه کسانی که به نحوی در این زمینه خدمت می کنند ، انجام برنامه ریزی های مناسب و فعالیت های لازم و ثمر بخش در راستای تحقق بخشی به این مطالبه بر حق را درخواست نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:53:00 ب.ظ ]




باز آفرینی و جنبش علمی در بیانات مقام معظم رهبری دام ظله

پیشرفت در هر عرصه‌ای، زمینه‌ساز پیشرفت‌های جدید در بخش‌های دیگر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، نشستی با حضور طلاب و اساتید وکادر مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک، با موضوع باز آفرینی و جنبش علمی در بیانات مقام معظم رهبری دام ظله

در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد.

خانم فاطمه بیات «استاد حوزه»ضمن تبریک هفته پژوهش و تشویق طلاب به تحقیق ،مطالعه و پژوهش،با توضیحی اجمالی در خصوص بازآفرینی گفت: یکی از روش های تولید آثار علمی، تولید با روش بازآفرینی است. باز آفرینی یعنی: برگردان  متون علمی پیشین به  زبان علمی امروزی با درصدی از دخل و تصرف در محتوا و مفهوم  و تبدیل آن به اثری  مستقل و جدیدکه برای مخاطب معاصر به کار می آید.

وی افزود: با همه این توضیحات نکته قابل توجه این است که بازآفرینی می تواند درجات و مراتبی داشته باشد و از مرتبه بازنویسی علمی اثر شروع شده تا اقتباس آزاد از آن را شامل شود.

خانم بیات، با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی پیرامون این مساله صحبت و فراز هایی از صحبت های ایشان را بیان نمودند که : جنبش نرم‌افزاری و حرکت علمی که اکنون به‌صورت «گفتمان عمومی» درآمده و دانشمندان جوان ما موفق به شکستن خطوط مرزی علم شده‌اند، باید با قدرت ادامه یابد، زیرا پیشرفت در هر عرصه‌ای، زمینه‌ساز پیشرفت‌های جدید در بخش‌های دیگر خواهد شد.

استاد حوزه در ادامه با اشاره ای به وظایف طلاب در عرصه های مختلف علمی ،تحقیقی و پژوهشی گفت:  هر استادی، هر دانشجویی و هر پژوهشگری احساس بکند که تولید علم و پیشرفت علمی و جنبش نرم‌افزاری وظیفه‌ی او است ،این کار را بایستی انجام بدهد؛باید همه دست در دست هم با تلاش مضاعف به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:52:00 ب.ظ ]




دادن كارت احاديث به طلاب

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:47:00 ب.ظ ]




 

نامگذاری کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در هفته کتاب و کتابخوانی از تغییر نام کتابخانه خبر داد.

چقدر خوب است که تمام صفحات زندگیمان بنام شهداء مزین شود و لحظات آن بیاد آنها سپری گردد.

بر طبق نامه ارسالی از طرف مرکز مبنی بر تغییر نام کتابخانه ها بنام یکی از شهدای مدافع حرم، در بین اسامی شهدای مدافع حرم از لابلای قرآن نام شهید «مهدی ثامنی راد» بنام کتابخانه مدرسه بیرون آمد.

طی یک مراسمی با حضور طلاب و اساتید، بدست مدیر مدرسه، این تغییر نام همراه با نصب عکس شهید انجام شد.

 در ابتدای این مراسم یکی از طلاب زندگی نامه و وصیتنامه این شهید بزرگوار را قرائت نمود. ایستگاه مطالعه ای هم بنام شهید در مدرسه، توسط طلاب برپا شد.

در آخر هم یک ختم صلوات  به نیت این شهید عزیز فرستاده شد.  

شادی روح شهداء صلوات

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[جمعه 1397-09-02] [ 05:58:00 ق.ظ ]




#كتب_اهدايي

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:54:00 ق.ظ ]




جلسه هماهنگي با مسول كتابخانه عمومي شهر

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:53:00 ق.ظ ]




#بازديداز نمايشگاه كتاب و مرجع شناسي

معاون پژوهش مدرسه علميه خواهران  الزهرا(س) آباده طشك خبر داد :

برگزاری کارگاه مرجع شناسی

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، کارگاه مرجع شناسی درمحل کتابخانه اين مدرسه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی  با حضور طلاب پایه اول برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه خانم آمنه میرشکاری «کتابدار حوزه» از رده کنگره ایی کتابخانه و انواع رده های آن از جمله BPکه کتابهای دینی را شامل می شود برای طلاب توضیح داد.

 در این کارگاه خانم« صدیقه میرشکاری » معاون پژوهش مدرسه ضمن بیان تفاوت بین منبع شناسی و منبع یابی و تقسیم بندی منابع به مرجع و غیر مرجع به معرفی منابع مرجع پرداخت.

وی در ادامه گفت: منابع مرجع شامل 1-فرهنگ واژگان به زبان عربی از جمله مفردات راغب، معجم المفهرس، التحقیق، لسان العرب و…  و به زبان فارسی از جمله دهخدا، معین و… 2- دایره المعارف های قرآنی از جمله دائرة المعارف قرآن كريم (9جلد) نشر پايگاه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دايرة المعارف قرآن كريم شامل اطلاعات پايه، معتبر و اصيل در باب علوم و معارف و اعلام قرآنى، فرهنگ قرآن هاشمي رفسنجاني كه شامل هزاران موضوع قرآني به قلم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است و به همت پژوهشگران مركز فرهنگ و معارف قرآن جمع‌آوري شده است. 3- فهرستها و همچنین تفاسیر المیزان، نمونه، تسنیم، پیام قرآن می شوند.

خانم میرشکاری در لابه لای معرفی اقسام منابع مرجعی، در هر زمینه کتابها را معرفی کرد و طلاب با آن ها آشنا شدند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:52:00 ق.ظ ]




#هم_انديشي_با_اساتيد

جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک از برگزاری جلسه با اساتید این  مدرسه جهت برنامه ریزی و استفاده از نظرات در خصوص برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

این جلسه در تاریخ 19/8/97 با حضور اساتید مدرسه در اتاق پژوهش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» از نزدیک شدن هفته کتاب و کتابخوانی و تشریح وظایف اساتید نسبت به این هفته صحبت کرد.

 وی افزود : اساتید به عنوان الگو باید در مطالعه، خرید کتاب، و برگزاری چنین مناسبتهایی نقش پررنگ داشته باشند تا طلاب با الگو گیری از آنها در پیشرفت علمی و دینی خود قدم بردارند.

اساتید هم به نوبه خودشان نظراتی را پیرامون ارتقاء پیدا کردن برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی از جمله مشارکت طلاب و اساتید در برنامه ها، برگزاری کارگاه مطالعه، استفاده نمودن از اساتید باسواد در برنامه ها، مجری شدن طلاب در برنامه، اجرای برنامه های متنوع، برگزاری اردو های پژوهشی و …  ارائه دادند.

در جلسه ای هم با مسوول کتابخانه بصیرت برنامه های  هفته کتاب و کتابخوانی هماهنگ شد.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:51:00 ق.ظ ]




#تبليغ_طلاب

جهت اهدا كتاب به كتابخانه

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:50:00 ق.ظ ]




#هديه

مسابقات کتاب و کتاب خوانی  مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

تقدیر از برگزیدگان

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از تقدیر و اهداء هدیه به نفرات اول مسابقات در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

صدیقه میرشکاری گفت: در پایان جلسه کرسی آزاداندیشی که در هفته کتابخوانی  برگزار گردید، آیین تقدیر  از برترین های مسابقات و اهداء هدیه به نفرات اول انجام  شد.

در ابتدای این مراسم خانم پریجان خواجه «مدیر حوزه» با تقدیر و تشکر از خانم میرزایی به عنوان استاد فعال در زمینه مطالعه و پژوهش  گفت: خانم میرزایی در نشستها و کرسی هایی که به عنوان استاد ارائه دهنده دعوت می شوند همیشه با مطالعه دقیق و تحقیق عالمانه برنامه ها را اجراء می نمایند و هیچ گاه بدون مطالعه و غیر مستند وارد بحث نمی شوند. این نوع ویژگی نشانه مسولیت پذیری ایشان و قابل ستودن می باشد، به همین دلیل ایشان به عنوان استاد برتر در زمینه مطالعه  شناخته شده و برای ایشان آرزوی موفقیت روز افزون شد و با اهداء هدیه ای از ایشان تقدیر گردید.

در ادامه هم از نفرات برتر در مسابقه خلاصه نویسی، کتابخوانی، سیر مطالعاتی و فعال در زمینه هدیه کتاب به کتابخانه به رسم یادبود هدایایی تقدیم شد. و به ورودی های پایه اول هم به منظور تشویق به مطالعه و کتابخوانی کتابِ انسان شناسی از حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا موحد هدیه داده شد.

به طلاب، اساتيد برتر در كتابخواني

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:49:00 ق.ظ ]




#تابلو_كانون

بروز رساني تابلو كانون قلم

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:48:00 ق.ظ ]




#نمايشگاه_كتاب

برگزاري نمايشگاه در مدرسه

برپایی نمایشگاه کتاب در مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک از برپایی نمایشگاه کتاب از تاریخ 23/8/97-30/8/97 در سالن کتابخانه، با هدف ترویج فرهنگ خرید کتاب به عنوان یکی از لوازم ضروری خانواده ها و همچنین بالا رفتن آمار مطالعه کشوری در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

با توجه به اهمیت سخنان مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)  و در راستای عملی نمودن منویات ایشان مبنی بر اینکه باید خرید كتاب، یكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود و مردم باید بیش از خریدن بعضى از وسایل تزییناتى و تجملاتى- مثل لوستر‌ها، میز‌هاى گوناگون، مبل‌هاى مختلف و پرده و… به كتاب اهمیت بدهند و با آن انس پیدا كنند این نمایشگاه با غرفه ها و کتابهای گوناگون برای استفاده طلاب و عموم مردم برپا شد.

به گفته معاون پژوهش، این نمایشگاه با 3 غرفه، کتابهای هدیه ای طلاب و اساتید به کتابخانه، معرفی تازه های کتابخانه(کتابهای اهدایی از طرف مرکز مدیریت به کتابخانه و کتابهای فروشی با موضوعات مختلف اخلاقی، سیره و زندگینامه شهداء، زندگینامه ائمه (علیهم السلام)، روان شناسی، تاریخی و …  برپا شد.

کتابهای این نمایشگاه با تخفیف 20 درصد برای استفاده طلاب قرار داده شده بود.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:47:00 ق.ظ ]




#كارگاه_خلاصه_نويسي

برپایی کارگاه خلاصه نویسی مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری کارگاه خلاصه نویسی، به هدف پیشرفت و ارتقاء سطح علمی و نگارشی طلاب در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

 در این کارگاه  صدیقه اخوان«استاد حوزه» با بیان اهمیت خلاصه نویسی در یادگیری، بهتر شدن آزمون های درسی، صرفه جویی در وقت و..  به نحوه خلاصه نویسی پرداخت. و گفت: نکته مهم در خلاصه نویسی درک مطلب می باشد که فرد با مهارت خاصی باید بتواند مطالب درک شده را در قالب جملات کوتاهتر و بیان ساده تر بازگو نماید بگونه ای که برای مراجعه در دفعات بعدی همان نکاتِ کلیدیِ مطالب قبلی ،از خلاصه نویسی برداشت شود.

وی در ادامه ی کارگاه با حضور در کتابخانه به طلاب تکلیف خلاصه نویسی از متن های انتخاب شده را داد و خلاصه های آنها را ارزیابی نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:46:00 ق.ظ ]




#كارگاه_مطالعه_و_يادگيري

کارگاه روش مطالعه و یادگیری

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری کارگاه روش مطالعه و یادگیری، به هدف پیشرفت و ارتقاء سطح علمی طلاب و همچنین آشنایی با فنون انواع مطالعه در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

 در این کارگاه  صدیقه میرشکاری«معاون پژوهش» با بیان مهم دانستن حافظه حسی و درک محیط از طریق حواس هایی که خداوند به عنوان نعمت به انسان عطا کرده است  گفت: انسان با نعمت هایی چون چشم و گوش و پوست وبینی و… می تواند محیط اطراف خود را درک کند و با سوالات مطرح شده  از طریق حواس و حس کنجکاوی به  مقدمه ای برای بیشتر درک کردن و بالا بردن معرفت انسان نسبت به جهان اطراف خود دست پیدا کند .

وی افزود : برای رسیدن به شناخت و معرفت که هدف خلقت می باشد، لازم است انسان مداومت بر مطالعه داشته باشد ؛ چراکه این خواندن مقدمه درک است و هرچه حواس انسان قوی تر شود درک انسان از محیط هم بیشتر می شود.

خانم میرشکاری در ادامه به فواید مطالعه مانند کسب اطلاعات،کسب لذت، کسب منزلت اجتماعی، کسب تعادل روحی و جسمی، کسب درآمد و کسب ارتباطات فردی و سازمانی و همچنین به  شیوه های مطالعه از جمله خواندن اجمالی، تندخوانی، عبارت خوانی، دقیق خوانی، تجسسی و انتقادی  اشاره نمود.

      در پایان کارگاه با حضور در کتابخانه انواع شیوه های مطالعه  تمرین شد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:45:00 ق.ظ ]




#فارس
#فارس_مدرسه_الزهراس_آباده_طشک
#کانون_قلم
#هفته_کتاب_فارس

#هديه

به نفر فعال در عرصه تبليغ هديه به كتابخانه

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:44:00 ق.ظ ]




#فارس
#فارس_مدرسه_الزهراس_آباده_طشک
#کانون_قلم
#هفته_کتاب_فارس

#فضاسازي_مدرسه

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:43:00 ق.ظ ]




برگزاری سلسله مباحث تفسیرآیات قرآن همراه با پرسش و پاسخ درخوابگاه #فارس #فارس_مدرسه_الزهراس_آباده_طشک #کانون_قلم #هفته_کتاب_فارس

جلسات بیان سلسله مباحث تفسیر

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری سیر مطالعاتی تفسیر به هدف آشنایی طلاب با قرآن و مباحث تفسیری ویژه  طلاب خوابگاهی به پیشنهاد زهرا دولت آبادی «سرپرست خوابگاه» خبر داد.

زهرا دولت آبادی در برنامه ریزی سالانه خوابگاه، هر هفته یک شنبه شبها را مختص مباحث تفسیری قرار داده است که با دعوت از صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» این مباحث بیان می گردد.

صدیقه میرشکاری گفت: مباحث تفسیری طلاب خوابگاهی  در هفته کتابخوانی از  تفسیر سوره نور بوده است و شیوه بیان نکات تفسیری به صورت سوال و جواب می باشد.

وی در ادامه به بیان نکات تفسیری سوره نور پرداخت  و گفت: سوره از لغت «سَوَرَ» که ابتدا به معنای دیوار و به معناى پاره اى از كلمات و جمله بندى، به کار رفته و سوره قرآن از جهت اینکه مانند دیوار محدوده مشخص دارد، سوره نامیده شده است .

 وی با بیان شان نزول سوره و وجوب آیات، به احکام زناکاران، کسانی که به دیگران تهمت زنا می دهند، شیوه مجازات آنها، بیان حکم ازدواج آنها و … اشاره نمود.   

خانم میرشکاری نیز به نکات تفسیری از جمله دلیل تقدم الزانیه بر الزانی (قوی بودن زنان در مسائل جنسی)، دلیل آوردن شاهد موقع اجرای حکم(از بین نرفتن قبح گناه، تنبیه فردی و اجتماعی، استحکام خانواده ها، تهمت نزدن به قاضی)، غضب و رحمت خداوند و بندگان موقع اجرای حکم، مطرود شدن زناکاران در جامعه اسلامی، عادل بودن شاهدان، رابطه صدر و ذیل آیات و … پرداخت.  

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 05:39:00 ق.ظ ]




#هفته_كتاب_و_كتابخواني

#مسابقه بروشور نویسی با محوریت هفته کتاب و کتابخوانی

ويژه طلاب مدرسه

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-08-02] [ 12:44:00 ب.ظ ]




#هفته_كتاب_و_كتابخواني

مسابقه کتابخوانی

                    «منشور طلبگی»

                                                     اثر:

      روح الله راسل

        

 

  باهدف:روشنگری وظایف تبلیغی طلاب

       وهمچنین عملی شدن مهارت نگارش علمی

     توجه:

1- در این مسابقه فقط عنوان کردن برداشتهای تربیتی مورد نظر است.

2-ذکر 15 مورد الزامی است.

3-آخرین زمان ارسال 26/8/97

      4-نحوه ارسال از طریق اتوماسیون به مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک

      5- به سه نفر از افراد برگزیده جوایزی اهدا می گردد.

        اين مسابقه عمومي مي باشد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:37:00 ب.ظ ]




#مسابقه

#خلاصه نويسي

 #هفته_كتاب_و_كتابخواني

 

معاون پژوهش برگزار می نماید

 

مسابقه خلاصه نویسی

ازکتابی که تا کنون مطالعه نموده اید

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

 

آخرین مهلت تحویل: 23/8/97

 

                    حداکثرخلاصه در 2صفحه

 

                                    به 3 نفر برتر هدایایی به رسم یادبود تقدیم می گردد

ضمنا اين مسابقه مخصوص طلاب مدرسه مي باشد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:34:00 ب.ظ ]




#با_پای_دل
#تکلیف
#یاوران_زینب
#به_قلم_خودم
#سلام_بر_سر_بریده

سَرِکار بودم که یکباره آهنگ تلفن به صدا درآمد دیدم دوست صمیمی ام هست احوال پرسی ساده و گفت کار آموزش دارم. فردای اون روز دوباره زنگ زد گفت دیدم حالت خوب نبود زنگت زدم.  اون موقعی که من از شوق  سفر با حال ناخوشم تمام وسایلم را با همکاری خواهر و برادرزاده در کوله پشتی قرار داده  و در راهرو خروجی منزل آماده سفر عشق بودم. قرار بود ساعت 12 شب از شیراز زنگ بزنند که روادیدها آماده هست و اول صبح حرکت. ولی خبری نشد. اول صبح گفتند ظهر حرکت

منم که شب خیلی بد حال و هر چه دکتر رفته بودم اثری نداشت دوباره راهی دکتر شدم اما متاسفانه دکتر مورد نظر نبود.  دو ساعت دیگر به حرکت نمانده بود که دوستم گفت « تو واقعا با این حالت میخوای بری بدنت ضعیف و حالت ناخوش اگه رفتی شاید با جسد برگردی و من هیچ گاه حلالت نمی کنم» . هی اون می گفت هی قطره های اشک چونان قطره های آب که از دریا جدا  می شد بر روی گونه های بی حالم می جنبیدند و در حال سقوط کردن بودند. در ذهنم نشخوار می کردم تکلیف چیست؟ چکار کنم؟ خدایا آیا امضاء نشده؟ چکار کنم همراهی هایم را؟ و از مهم تر چکار کنم زیارت اون دوستم را که به خاطر من کنار کشید؟ اصلا این یکی داشت خوردم می کرد که چطور بهش بگم و چکار کنم.

در همین زمان با کلنجار رفتن سوالات ذهنی ام در حال بغض تمام و با صدای نازک و آزار دهنده ام گفتم باشه نمیرم ولی خداییش تو باید برا حاجتم دعا کنی. و گفت تکلیف را باید انجام دهی تکلیف تو الان سلامتی است. یادت هست سالهای قبل هم با حال زار بر میگشتی. با تندی و تشر گفت:«چرا نمیخواهی به تکلیفت عمل کنی؟»

ساعت 12 با اقوام باید حرکت میکردیم به سمت شیراز. منم گفتم حداقل با شما بیام برم دکتر. لحظه جدایی از آنها در اتوبوس نتوانستم خداحافظی کنم. گفتم میرم ببینم که دکتر چی میگه، هر چی اون گفت. دکتر هم در کمال آرامش گفت اگه بری بدتر میشی به نظر من نرو.

با این همه مشورت هنوز دلم میگفت برو. حتی زمان گرفتن روادید خودم از همراهی هام هنوز امید رفتن داشتم که با سوار شدن در اتوبوس شهرستان همه چیز تمام شد همه چیز نرفتن  به کربلا نه مریضی ام.

خدا روز بد نده که نمیده، با زدن آمپول پنی سیلین شب در خوابگاه از درد، حس و توانایی انجام کار را نداشتم فقط گاهی اوقات آن موضع را گرم میکردم نماز صبحم را به سختی خواندم و بدتر از همه 7و نیم رفتم سرکار  و همش با علامت تعجب طلاب آنها منتظر حرف زدن من بودند عده ای هم از شوخی می گفتند زیارت قبول… و در جواب از طرف دوستان می شنیدند زیارت به دل است

الان هم من جامانده از سفر با جسمی پر درد، دلی گرسنه و قلبی تنها . آنها هم از مرز به سمت نجف در حال طی سفر معنوی هستند

خدایا تمام خوابگاههای جهان را سر به نیس کن

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:04:00 ق.ظ ]




نشست پژوهشی

بررسی آیات صداقت همراه با بیان عوامل دروغگویی

نشست پژوهشی با موضوع بررسی آیات صداقت همراه با بیان عوامل دروغگویی با حضور طلاب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک با دعوت از خانم صدیقه قلتاش برگزار شد.

در این جلسه صدیقه قلتاش «استاد حوزه» در مورد جایگاه و اهمیت راستگویی گفت: صداقت و راست‌گویی از بزرگ‌ترین فضایل اخلاقی است که در تعالیم و آموزه‌های دینی جایگاه ویژه دارد و در قرآن و روایات، فراوان به آن سفارش شده است. و با بیان معنای صداقت که همان مطابقت هر گفتاری با واقع خارجی  می باشد به مراتب صدق که صدق در ایمان، عمل و حالات است اشاره نمود.

 ایشان در ادامه به نشانه های انسان صادق از منظر قرآن  با توجه به آیه های 177 سوره بقره ، 119 توبه ، 15 حجرات و 9حشرکه از جمله صبور بودن، ایمان و اعتقاد عملی داشتن به ازرشهای الهی و دینی،  انفاق نمودن از آنچه دوست دارند، بجا آوردن نماز و وفای به عهد اشاره نمود.

وی همچنین به صداقت در روایات اشاره کرد و گفت: امام صادق عليه السلام می فرمایند« ايمان بنده اى به درستى نمى گرايد تا قلبش درست شود، و قلبش درست نمى شود تا زبانش درست (و راستگو) شود! »

همچنین امام در زمینه تاکید بر راستگویی در عمل که از صداقت در گفتار مهم تر است می فرمایند : «فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.»

حضرت محمد (ص) نیز فرمود : « و همچنین در جایی دیگر فرمود:«نزديكترين شما به من روز قيامت راستگوترين شماست و كسى كه امانت را به صاحبش برگرداند و با وفاترين شما در پيمان، خوشخوترين شما است. »

و به عوامل دروغگویی از جمله: « احساس حقارت، نفاق، ضعف ایمان و کمبود عزت نفس، غلبه هوای نفس، غفلت از زیان های دروغ، الگوهای نامناسب وغیره اشاره نمود و فرمود که بسیاری از این عوامل با داشتن ایمان صادق و راستین به خداوند متعال و ائمه اطهار قابل درمان می باشد.

ایشان در آخر به سوالات طلاب در زمینه مصادیق راستگویی و دروغگویی 

پاسخ دادند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:02:00 ق.ظ ]




مسابقه #مهارتهای_پژوهشگری
#مدرسه_علمیه_الزهراس_آباده_طشک

در راستای تحقق مهارتهای پژوهشگری معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک برگزار می نماید.
فایل pdf کتاب هم بارگزاری سده است.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 10:54:00 ق.ظ ]




جلسه اي با اعضاي هسته دانش آموختگان با معرفي موضوع «راهكارهاي انس خانواده با قرآن»  و وظايف هر كدام اعضا گرفته شد و قرار شد كه هر فرد يك طرح اجمالي همراه با معرفي منبع را براي جلسه آينده آماده نمايد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[شنبه 1397-07-28] [ 12:59:00 ب.ظ ]




جلسه اي با اعضاي هسته اساتيد جهت معرفي موضوع و وظايف هر كدام اعضا گرفته شد و قرار شد كه هر فرد يك طرح اجمالي همراه با معرفي منبع را براي جلسه آينده آماده نمايد.

 

 

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:48:00 ب.ظ ]




مدرسه علمیه الزهراس آباده طشک خبر داد
جلسه دفاعیه با رتبه عالی
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران فعالیتهای پژوهشی استان فارس، «خانم صدیقه میرشکاری» معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران الزهراس آباده طشک گفت: همزمان با اتمام تحصیلات طلاب پایه پنجم در سطح دو و قبول شدن آنها در مراکز عالی حوزوی و دانشگاهی، جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب این مدرسه در مکان آموزش عالی ریحانه النبی (س ) با حضور طلاب و اساتید برگزار شد.
در این جلسه دفاعیه 3 نفر از طلاب پایه پنجم، خانم« رقیه بیگی با موضوع عوامل و آثار حزن درآیات و روایات» به بررسی عوامل معنوی حزن مانند بی ایمانی، فراموشی یاد خدا، دوری از امام زمان(عج)، یاد مصائب اهل بیت(علیهم السلام) و عوامل مادی از جمله حسادت، وسواس، آرزوهای طولانی، ثروت، احساس تنهایی و بد بینی و همچنین به آثاری مثل امنیت و آرامش در بهشت، شکوفایی استعداد ها، بیداری از غفلت ها، بخشوده شدن گناهان، پاکسازی درون و راهکارهای درمان اعتقادی و عاطفی (بینش و تربیت اسلامی، تقویت ایمان ، دعا و نیایش، شهادت، پرهیز از یادآوری غصه ها، ورزش) پرداخته است.
خانم زینب الیاسوند با موضوع «خانواده متعالی از منظر قرآن»، وظایف و حقوق متقابل زوجین، فرزندان و والدین را مورد بررسی قرار داده است.
خانم زینب میرشکاری با موضوع «امتحانات الهی و نقش آن در تربیت انسان» به بررسی واژه های هم معنای امتحان( فتنه، تمحیص، ابتلاء)، ابزار ها و شیوه های امتحان و آثار تربیتی فردی(توبه، وسیله تطهیر، ایجاد رقابت، صبر و استقامت، وسیله ای برای ترفیع درجه) و آثار اجتماعی(خالص کردن مومنان و نابودی کافران، توجه به عکس العمل پیامبران در برابر آزمایشهای الهی، شناسایی مجاهدان و صابران و خداترسان، به وجود آمدن روحیه مقاومت) پرداخته است.
این جلسه که خانم طیبه فلاحزاده استاد داور بود خانمها رقیه بیگی و زینب الیاسوند با راهنمایی خانم طیبه بیات و زینب میرشکاری با راهنمایی صدیقه میرشکاری توانستند با کسب رتبه عالی از تحقیق پایانی

خود دفاع نمایند.

.

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:38:00 ب.ظ ]




مطالعه دریچه ای به سوی معرفت
آغاز سیر مطالعاتی خداشناسی
در راستای پیشرفت علمی- پژوهشی طلاب، و ارتقای فعالیتهای پژوهشی کانون پژوهشی قلم مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک ، «صدیقه میرشکاری» معاون پژوهش این مدرسه اقدام به برگزاری سیر مطالعاتی با موضوع خداشناسی نمود.
ایشان افزود: هر طلبه موظف است در طول هفته دو ساعت مطالعه پیرامون موضوع سیر مطالعاتی با توجه به منابع معرفی شده داشته باشد که افراد در این سیرمطالعاتی به گروه های مختلفی از جمله: پرسش و پاسخ، شبهه شناسی، تفسیر و حدیث و خلاصه نویسی تقسیم شده اند و طلاب موظفند هر هفته مطالب سیر مطالعاتی خود را در بُرد کانون پژوهشی جهت استفاده دیگران نصب نمایند.
منابع این سیرمطالعاتی کتاب توحید از استاد مرتضی مطهری، شهید دستغیب، می باشد.
وی در آخر افزود: سرکار خانم صدیقه قلتاش استاد این حوزه، استاد ارائه دهنده سیر مطالعاتی می باشد که برنامه هفتگی و ماهانه طلاب را پیگیری می نمایند.

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:34:00 ب.ظ ]




 

کارگروه علمی اساتید

جلسه کارگروه علمی اساتید به منظور تصویب موضوع مقالات هسته اساتید، دانش آموختگان، و همچنین مشورت در مورد موضوعات کرسی آزاداندیشی و نشست پژوهشی برگزار شد. اعضای جلسه؛ «خانمها پریجان خواجه، صدیقه میرشکاری، لیلا رفیعی پور، صدیقه اخوان، صدیقه قلتاش» بعد از مشورت و صحبتهایی پیرامون نیاز های علمی طلاب و همچنین پیشنهاد هایی که از طرف طلاب قبلا داده شده بود، تصمیم گرفتند که ؛ موضوع مقاله هسته اساتید با عنوان « نقش تربیتی طلاب در پیشگیری از آسیب های اجتماعی» ، موضوع مقاله هسته دانش آموختگان با عنوان« راهکارهای انس خانواده با قرآن » ، موضوع« عملکرد حوزه ها؛ آسیبها و چالشها» برای کرسی آزاداندیشی و «بررسی صداقت در آیات همراه با بیان مصادیق امروزی» به عنوان موضوع نشست علمی انتخاب شد. در ادامه خانم صدیقه میرشکاری«معاون پژوهش» پیرامون آیین نامه مقالات پایانی نکاتی را بیان کرد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 12:30:00 ب.ظ ]





نشست پژوهشی با موضوع باید و نبایدهای پوشش طلبگی به منظور روشنگری طلاب با مدلهای پوشش و برترین نوع آن، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا س آباده طشک با حضور جمعی از طلاب، اساتید، دانش آموختگان در تاریخ 9/12/96 برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، در این نشست صدیقه میرشکاری «معاون پژوهش» با اشاره به اهمیت پوشش و جایگاه آن در عالم هستی به نمونه ای از پوشش در نباتات مثل پوسته های سخت هسته های آلو و غیره که به خاطر سلامت هسته و محافظت از سرما و گرما می باشد اشاره ای نمود و در ادامه به پیشینه پوشش در بین انسانها، به نحوه پوشیدن حضرت آدم و حوا که نشات گرفته از عفت و حیاء درونی آنها می باشد به پوشش همسران پیامبر(ص) با توجه به آیه های سوره احزاب به دلیل الگو بودن آنها در جامعه و مقدم بودن آنها در هر امری اشاره نمود.
وی در ادامه با ربط دادن الگوبودن همسران پیامبر بیان کرد: طلاب هم در جامعه به دلیل مبلغِ دین بودن الگو هستند ، طلاب هم با توجه به توقعات جامعه و نقش حساس آنها در راستای رسالت دینی و اجرای احکام الهی باید در تمام زمینه ها از مردم عادی جلوتر باشند که یکی از نمودهای آن پوشش می باشد.
در ادامه طلاب با سوالات متعددی پیرامون مدل و رنگ پوشش وارد بحث شدند از جمله یکی از طلاب بیان کرد نحوه پوشش تایید حوزه چگونه می باشد؟ خانم رفیعی پور «استاد حوزه» در جواب آنها گفت: آنچه که حد و مرز پوشش طلاب را مشخص می کند عرف جامعه و نگاه مردم به جایگاه طلاب در هدایت مردم می باشد و طلاب باید پوشش آنها به نوعی باشد که زینت شمرده نشود مثلا نمی توان به شلوارهای چسبیده پوشش گفت چون هدف از پوشش، نمایان نشدن برجستگی های بدن می باشد. و در جواب سوال نوع رنگ مورد تایید حوزه چه می باشد خانم آمنه میرشکاری از دانش آموختگان حوزه گفت: رنگها را می توان با توجه به موقعیت ها انتخاب نمود اینکه فرد در داخل منزل و یا در اجتماع و در مقابل دید نامحرم باشد. مثلا در مقابل نامحرم هیچ رنگی بهتر از رنگهای تیره نمی باشد توصیه به این رنگها در پوشش به دلیل سلامت فرد، جامعه و استحکام کانون خانواده می باشد. وی در ادامه با توجه به تجربه شخصی نسبت به تاثیرگذاری در اطرافیان گفت: هیچ چیز به اندازه عمل در افراد تاثیرگذار نمی باشد من هیچ گاه در زندگیم به آنها تذکر لسانی ندادم ولی تفاوت رفتار آنها را بعد از چند مدت مشاهده کردم.
نتیجه آخر اینکه، با توجه به آیات قرآن، فلسفه پوشش که همان پوشاندن زینتها در مقابل نامحرم و حتی گاهی لازم است در مقابل محارم مثل برادر هم پوشش مناسبی داشت به گونه ای ضرورت ایجاب می نماید که در بین طلاب با جانب احتیاط بیشتر بخصوص در محیط اجتماع پوشش مناسب رعایت شود تا مردم که از طلاب الگوپذیری دارند به استاندارد پوشش اسلامی اکتفا کنند. و خواهران طلاب که وظیفه تربیت نسل جدید را بر عهده دارند با رعایت حیا و حجاب اسلامی می توانند مردان با غیرت را تربیت نمایند.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-02-26] [ 01:40:00 ب.ظ ]




 
#نشست_علمی_پژوهشی

نشست پژوهشی با موضوع راهکارهای ارتقای روابط اجتماعی به منظور آشنایی طلاب با رفتار و گفتار قرآنی و مورد تایید اهل بیت س، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا س آباده طشک با حضور جمعی از طلاب و استادان در تاریخ 15/12/96 برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، در این نشست خانم رقیه میرزایی مشاور حوزه با توجه به آیات و روایات اسلامی راهکارهایی را پیرامون ارتقای روابط اجتماعی بیان داشتند که اجمالا در زیر می آید:
1- یکی از موثرترین راهکارهایی که انسان برای بهتر شدن روابط اجتماعی و خانوادگی می تواند او را به نتیجه برساند تغییر در مقابل ناهنجاری و بد اخلاقی اطرافیان می باشد. این تغییر در اندیشه و کارها او را کم کم وادار به اصلاح روابط می نماید.
2- برای بهبودی روابط در مقابل رفتار بد دیگران باید صبور بود به طوری که آن رفتار را نادیده گرفت تا از اثرات منفی خودخوری به دور باشیم در غیر این صورت ضربه روحی و اخلاقی بدتری به خودمان وارد کردیم چرا که ممکن است در یک موقعیت دیگر رفتار زننده و یا بدتر از طرف مقابل از ما سر بزند.
3- کنترل زبان: در آیات و روایات به آن بسیار تاکید شده و در سیره معصومین هم بسیار دیده شده است که یکی از عوامل تقویت در روابط اجتماعی کنترل زبان می باشد. بد زبانی، بلند بودن صدا و کلمات رکیک سبب سستی در روابط می شود. حتی در برابر دوستان صمیمی هم باید واژه های مناسب به کار برد. همچنان که خداوند می فرماید: « کسی که مومنی را آزار دهد باید اعلان جنگ با من کند.»
4- داشتن روحیه انتقادپذیری سبب می شود افراد به راحتی زمانی که از شما رنجش خاطر پیدا می کنند برای دلیل کارشان با شما صحبت نمایند تا مشکل به راحتی و سریع حل شود.
5- کنترل خشم : نداشتن غض بصردر رفتار، روابط اجتماعی را به مرور زمان ضعیف و کم کم از بین می برد.
6- طلب رضایت نسبت به افرادی که از طرف ما به دلیل رفتار ناپسند رنجیده خاطر شده اند.
7- داشتن ادب که همانند محافظ برای دفع بسیاری از آفت ها می باشد که در همین زمینه امام علی(ع) می فرمایند: «زیبا سخن بگویید تا زیبا بشنوید». این ادب شامل تمام جنبه های زندگی انسان می باشد همان گونه که امام صادق(ع) می فرمایند: «ای شیعیان مایه زینت ما باشید نه مایه ننگ ما».

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:37:00 ب.ظ ]




در نشست پژوهشی بیان شد
حجاب هم حق است هم تکلیف
نشست پژوهشی با موضوع « پوشش اسلامی؛ روشها و راهکارها » با حضور کارکنان و طلاب مدرسه علمیه آباده طشک در سالن اجتماعات این مدرسه تاریخ21/1/97 برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علیمه خواهران، در این نشست «معصومه برمشوری» استاد حوزه گفت: در آیه 59 سوره احزاب علت پوشش زنان در برابر نامحرمان، شناخته شدن به عفت و پاکدامنی و مورد اذیت قرار نگرفتن از سوی اهل فسق و فجور ذکر شده است. از این آیه در می یابیم که حجاب برای زن یک حق است و در جامعه آن زمان ملاک ارزش دهی به زنان و داشتن منزلت و جایگاه اجتماعی برای یک زن داشتن پوشش همراه با ملاکهای قرآنی، بوده است.
خانم برمشوری بیان کرد: دلیل اینکه حجاب و پوشش برای زنان بیشتر مورد تاکید قرار گرفته تفاوت در محرکهای جنسی زن و مرد است. که در آیه 30 و 31 سوره نور به مردان سفارش شده که چشمان خود را حفظ کنند ولی به زنان سفارش شده که شرمگاه و زینت های خود را از نامحرم بپوشانند و منظور از زینت محل های زینت می باشد که این آیه بیانگر این است که حجاب یک تکلیف است.
وی افزود: زنان و مردان با کوتاه کردن نگاه های خود در مقابل نامحرمان و همچنین زنان گاهی در برابر محارمی که قدرت تشخیص دارند می توانند به رعایت پوشش اسلامی و بالا رفتن عفت عمومی در خانواده و جامعه کمک نمایند و خداوند برای تحقق این امر در آیات قرآن به زنان بیشتر می گوید مراقب حجابتان و به مردان می گوید مراقب نگاهتان باشید.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:32:00 ب.ظ ]




 مدرسه علمیه خواهران الزهرا س آباده طشک برگزار کرد

کرسی آزاداندیشی با موضوع «تعدد زوجات آری یا خیر؟»

به گزارش خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک با حضور طلاب، دانش آموختگان و با دعوت از اساتید و کادر دانشگاه آزاد اسلامی،کرسی آزاداندیشی با موضوع «تعدد زوجات آری یا خیر؟» در سالن اجتماعات این مدرسه تاریخ 25/2/97 برگزار نمود.

در این جلسه ابتدا خانم «رقیه بیگی» طلبه پایه پنجم به عنوان ارائه دهنده گفت: تعدد زوجات در واقع همان چند همسری برای مرد می باشد که در بین بسیاری از آیین ها و اقوام مختلف رواج داشته که اسلام با قرار دادن یک سری شرایط و قوانین خاص به آن نظم داده که یکی از آن شرایط، جواز اختیار کردن چهار زن دائم برای مرد است و بیشتر از آن نمی تواند اختیار کند، تنها آیه ای هم که به طور صریح به این موضوع اشاره کرده  آیه 3 سوره نساء می باشد که  خداوند متعال می فرماید:« وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُ‌بَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ  ذلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا؛ واگر می ترسید که نتوانید در مورد دختران یتیم [در صورت ازدواج با آنان] عدالت ورزید، بنابراین از [دیگر] زنانی که شما را خوش آید دو دو و سه سه و چهار چهار به همسری بگیرید. پس اگر می ترسید که با آنان به عدالت رفتار نکنید، به یک زن یا به کنیزانی که مالک شده اید [اکتفا کنید]؛ این [اکتفای به یک همسر عقدی] به اینکه ستم نورزید و از راه عدالت منحرف نشوید، نزدیک تر است » جواز چند همسری را بیان کرد.

  در ادامه خانم «زهرا معصومی» طلبه پایه پنجم به عنوان منتقد گفت:

چرا چند همسری برای مرد جایز است ولی برای زنان جایز نیست؟ آیا این حکم تبعیض بین حقوق زن و مرد نمی باشد ؟

ارئه دهنده: می توان جواب این سوال را با توجه به چند دلیل بیان کرد؛ اول: احکام الهی در دین اسلام مبتنی بر اساس نیازهای واقعی بشر، مصلحت های فردی و اجتماعی انسانها و همچنین با در نظر گرفتن طبیعت، وضعیت جسمی و جنسی زن و مرد است. دوم: تلفات مردان در حوادث، جنگها، بیشتر می باشد به همین دلیل تعداد آنها کمتر است. سوم: بقای غریزه جنسی در مردان تداوم بیشتری دارد. چهارم: زنان عادت ماهانه دارند و حتی بعضی ها در ماه دوبار این دوره را می بینند. اینها دلایل تعدد زوجات برای مرد می باشد. و در جواب سوال دوم مبنی بر عدم جواز چند همسری برای زنان می توان با استناد به اینکه با فرض چند همسری برای زنان، اثبات پدر برای فرزندان متولد شده از میان مردان امکان پذیر نمی باشد و در هر ازدواج، یک زن هم وجود دارد که به واسطه این ازدواج زمینه مناسبی برای برطرف کردن مشکلات و نیازهای خود  به دست می آورد. و می توان به این نکته مهم اشاره کرد،که اثبات چند همسری نیاز به ضرورت خاص اثبات شده دارد که در آیات و روایات ما دیده نشده است و دیگر اینکه اصلا با طبیعت و فطرت زن همخوانی ندارد. و اینکه که گفته می شود چند همسری مردان در واقع با رعایت عدالت و سایر شروط دیگر می باشد.

منتقد: منظور شما از عدالت چیه و در چه زمینه هایی باید عدالت رعایت شود؟

ارائه دهنده: عدالت در اینجا مربوط به امور زندگی از قبیل همسرداری، تهیه ی وسایل زندگی می باشد و این عدالت است که انسان توانایی اجرای آن را دارد.

منتقد: خداوند متعال در آیه 3 سوره نساء ازدواج با چند زن را جایز شمرده و در آیه 129 از همین سوره فرمود: « شما هرگز نمی توانید بین همسرانتان به عدالت رفتار کنید» آیا این دو آیه با هم تعارض ندارند؟

ارائه دهنده: از آنجا که در آیه 3 سوره نساء منظور از عدالت، عدالت در نفقه و رعایت حقوق همسری در رفتار است و در آیه 129 عدالت در محبت می باشد نمی توان گفت که تعارض وجود دارد؛ چرا که معنای عدالت در دو آیه متفاوت بیان شده است.

منتقد: آیا تعدد زوجات ارزش اجتماعی زن را پایین نمی آورد با این بیان که ارزش چهار زن معادل با یک مرد است؟

ارائه دهنده: جواز تعدد زوجات جزء اصول ارزشی نیست تا ارزش مرد چند برابر زن باشد بلکه معیار ارزش در اسلام تقوا می باشد از این ممکن است یکی از زنان چند همسری یک مرد برتراز خود مرد باشد

منتقد: با توجه به صحبتهای شما مبنی بر چند همسری مردان، آیا اختیار کردن چندین زن برای یک مرد حتی با رعایت عدالت، موجب شهوترانی مردان در جامعه نمی شود؟

شهوت یک نعمتی است که خداوند به منظور بقای نسل در فطرت انسانها قرار داده است که مدیریت آن بر عهده هر فرد در جامعه می باشد فرق نمی کند که مرد یک همسر داشته باشد یا چند همسر و آنچه در جامعه دیده می شود که سبب شهوترانی مردان می شود روابط آزاد مردان با زنان، بی اعتنایی همسران به خواسته ها و نیاز های یکدیگر، بد حجابی و افزایش جذابیت های ظاهری در روابط اجتماعی می باشد.  در جوامع اسلامی هم دیده می شود که با وجود جواز تعدد زوجات اغلب مردم تک همسری را اتخاذ کرده اند ولی در جوامع غربی با وجود ممنوعیت چند همسری تعداد زیادی از آنها دارای شریکان متعدد جنسی هستند. پس صرفا جواز تعدد زوجات موجب گرایش مردان به شهوترانی نمی شود.

منتقد: آیا تعدد زوجات باعث تزلزل خانواده،کم شدن محبت نسبت به همسرو فرزندان اول و حس انتقام جویی آنها نمی شود؟

ارائه دهنده: اسلام دینی است که بر پایه عقل بنا شده نه احساس و عواطف و شما چرا چنین اشکالی را در خانواده های تک همسری وارد نمی کنید در صورتی که این مساله در خانواده های تک همسری بسیار است و بر اثر حس اتقام جویی همسر خود را کشته است و از طرف دیگر در خانواده های چند همسری دیده شده که مرد به دلیل داشتن رفتار انسانی و عاطفی نسبت به تمام همسران و ادای حقوق آنها هیچ گونه اختلافی وجود نداشته و فرزندان آنها هم به مراتب عالی رسیده اند. پس نمی توان صرف چند همسری را منشا اختلاف در خانواده دانست همانطور که آمار و اطاعات نشان داده که علتهای مختلفی وجود دارد و داشته است.

خانم «صدیقه قلتاش» استاد حوزه به عنوان استاد داور این کرسی مطالب را جمع بندی کرد و گفت: چند همسری اختصاص به اسلام ندارد که اسلام در گام اول تکیه بر تک همسری دارد ولی اگر ضرورت فردی و اجتماعی ایجاد کند و مرد تمکین مالی داشته باشد تا چهار زن می تواند اختیار کند. و همچنین شارع حکم تعدد زوجات را واجب نکرده بلکه به شرط رعایت عدالت و مساوات حقوقی بین همسران جایز دانسته است. از جانب دیگر چه بسا یک قانون در جایگاه خود مستلزم مصالح و منافعی باشد ولی هنگامی که به دست مردم ناصالح افتاد از آن سوء استفاده شود چرا که اسلام مجموعه ای از عقائد، احکام و اخلاقیات است که همه آنها به هم پیوسته و مرتبط است. و این نسخه همچون دارویی است که پزشک متخصص تجویز می کند ولی در بکار بستن آن یک سری شرایط قرار می دهد که مریض با رعایت نکردن آن شرایط نمی توان پزشک و داروساز را مقصر دانست، بلکه خود مریض گناهکار است.

قانون اسلام بر اساس حکمت استوار است ممکن است برای بعضی از افراد داشتن چند همسر سودمند و برای جمعی که شرایط لازم را ندارند مضر باشد این گناه قانون نیست گناه کسانی است که قانون را نادیده می گیرند.

بعضی ها با در نظر گرفتن شرایط فردی و خواسته های نفسانی یک فرد اشکال به چند همسری مردان وارد می کنند که در جواب اینها باید گفت قوانین خداوند بر اساس مصلحتهای عمومی می باشد و هیچ گاه نباید خواسته های نفسانی و دنیوی مانع از اجرای حکم الهی شود.

تعدد زوجات نه تنها باعث تنزل مقام زن نمی شود بلکه ارزش و موقعیت آنها را بالا می برد زیرا متاعی که خریدارش بیشتر باشد کمیاب تر و ارزشمندتر است. و این امر به نفع زنان می باشد چرا که از تعداد زنان بی سرپرست و دختران مجرد کاسته می شود و در واقع چند همسری عامل نجات تک همسری است. زیرا منع تعدد زوجات باعث می شود همیشه تعدادی از زنان در محرومیت کامل جنسی به سر برند چنین چیزی فاقد توجیه منطقی است زیرا به معنای سرکوب غریزه و نیاز طبیعی گروهی از انسانها و نوعی ستم برآنهاست. و این امر در طولانی مدت به سرکشی و طغیان آنها خواهد انجامید. زنان محروم از خانواده نهایت کوشش خود را برای اغواء مردان به کار می برند و با رفیقه بازی و معشوقه گری، ریشه تک همسری واقعی را می خشکاند.

در آخر جلسه هم استاد داور به سوالات طلاب پاسخ دادند.

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:13:00 ق.ظ ]




برگزاری نشست پژوهشی با موضوع تبیین آیین‌نامه‌های پژوهشی

نشست پژوهشی با موضوع تبیین آیین‌نامه‌ها و به منظور آشنایی طلاب پایه اول و دوم با کارنامه پژوهشی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا س آباده طشک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «صدیقه میرشکاری» معاون پژوهش مدرسه به تبیین کارنامه پژوهشی طلاب سطح 2 و دستورالعمل اجرائی آن پرداخت و گفت: کارنامه پژوهشی پرونده‌ای است که همه فعالیت‌های پژوهشی طلبه در آن ثبت می‌شود. این فعالیت‌ها به سه دسته فعالیت‌های الزامی( برنامه ساعات پژوهشی و پژوهش‌های درسی)، فعالیت‌های غیرالزامی( همکاری در فعالیت‌های پژوهشی و شرکت در جشنواره و مسابقات مرکز) و پژوهش‌های ویژه تقسیم می‌شود. و با نشان دادن کارنامه پژوهشی  و امتیاز بندی هر کدام از طلاب  تمام آیتم های کارنامه را برای آنها تشریح کرد که در آخر 5 سال هر طلبه با توجه به نمره ای که دریافت می کند در ردیف رتبه بندی قرار می گیرد. و کسانی که کمتر 40 نمره کسب نمودند مردود شده و باید تمام ساعات پژوهشی را دوباره بگذرانند.

وی افزود: این کارنامه بر اساس برنامه‌های پژوهشی‌‍‌‌ای تنظیم شده که برای ورودی 95 و بعد از آن الزامی شده‌اند بر این اساس تکمیل کارنامه برای ورودی‌های قبل از مهرماه 95 صرفا در دو بخش فعالیت‌های غیرالزامی و فعالیت‌های مربوط به کل دوره تحصیلی خواهد بود.

در ادامه خانم میرشکاری به تبیین آیین نامه نیم واحد تحقیق درسی مبنی بر حذف دروس تحقیق  و گامهای آن پرداخت. که این نیم واحد باید توسط یکی از اساتید دروس تاریخ تحلیلی، اخلاق، علوم قرآنی و حدیث شناسی در لابلای آن درس برگزار شود. که هدف کلی این برنامه گام به گام پیش رفتن به سمت تحقیق پایانی می باشد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-11-29] [ 11:49:00 ق.ظ ]




برگزاری دومین سیر مطالعاتی مهدویت با محوریت حکومت جهانی امام زمان (عج) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) آباده طشک با معرفی منابع: از جمله نگین آفرینش، رسالت جهانی حضرت مهدی(عج) و دولت کریمه امام زمان (عج) شروع شد و قرار بر این است که طلاب خلاصه بحث هر هفته را در برد کانون پژوهشی نصب نمایند.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:46:00 ق.ظ ]




چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث :

در این روزها از فتنه های آخر الزمان و انواع فتنه ها زیاد صحبت می شود . یکی از کلید واژه های قران کریم و روایات همین واژه فتنه و مشتقات آن است که در قران کریم این ماده در حدود 60 مورد و در نهج البلاغه حدود80 مورد به کار رفته است.     . مفهوم فتنه در قران کریم  در موارد مختلفی ذکر شده است .در جایی به معنای امتحان و آزمایش ودر جایی به معنای فتنه و آشوب و در جایی هم به مغنای جنون آمده  است و با توجه به آیه “الفتنه اشد من القتل” نمی توان آن را مشترک معنوی به حساب آورد.  فتنه  ها در قران به چند دسته هستند :فتنه های خداوند و فتنه های بشری و انسانهای فتنه گر هم خود به دو دسته هستند : دسته ای که به طور کامل اختیار خود را به شیطان که داده اند و دسته ای دیگر که تمام زمام امور خود را به دست شیطان نداده اند.

فتنه کاربردهای زیادی دارد و معنایی که امروزه در فرهنگ ما شناخته شده  عبارتند از : مجموعه فعالیتهای سازمان یافته برای ایجاد نوعی اختلال و تشویش در جامعه که گاهی مادی یا دنیوی و گاهی هم شامل اهداف معنوی می باشد.

 

چکیده نظرات استاد منتقد :

چرا باید در جامعه اسلامی که هدف آن زمینه سازی زمینه ظهور امام زمان (عج) باشد فتنه به وجود می آید؟ چرا مسوولین مانع از بوجود آمدن این فتنه ها نمی شوند ؟ چرا  اطلاعات ایران که اینقدر قوی می باشد  فتنه ها را شناسایی و در نطفه خفه نمی کند. دلیل همراهی مردم در فتنه ها چه می باشد؟  

نتایج دیدگاه موافق:

 در جامعه اسلامی هدف ما رشد و پیشرفت نظام مقدس جمهوری و اسلام عزیز می باشد ولی با توجه به اینکه همیشه دشمنان در صدد بر اندازی نظام مقدس جمهوری اسلام می باشند این فتنه ها وجود دارد. در زمان انبیاء و امامان هر کدام از آنها به نوبه خودشان به انواع فتنه ها درگیر بودند. در زمان فعلی هم فتنه وجود دارد که هدف آن با فتنه های قبلی فرقی ندارد. لازمه از بین رفتن فتنه ها اتحاد بین قوا و مسولین و مردم می باشد که همگی در راستای تحقق آرمانهای اسلام حرکت نمایند.

نتایج دیدگاه مخالف :

 از آنجا که نظام حاکم بر جامعه ما حکومت اسلامی می باشد و در این 4 دهه کشور به سمت اهداف مقدس اسلامی پیش رفته است. حال با توجه به این مسئله اگر مردم  به دلیل یک سری مشکلات بخصوص گرانی و عدم رسیدگی دولت  به مشکلات مردم، به خیابانها بریزند نمی توان به هر اغتشاش و ریختن به خیابانها فتنه گفت. اصلا فتنه در جامعه اسلامی جایگاهی ندارد و نامیدن این اعتراضات به نام فتنه از سوی دشمن می باشد. و گر نه اصل اینها فتنه نیست.    

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 11:41:00 ق.ظ ]




وحدت حوزه و دانشگاه گرامي باد.

روز وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف

به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه  در تاریخ 27/9/96 كاركنان ، طلاب و فارغ التحصيلان حوزه علميه الزهرا س آباده طشك در كارگاه مهارتهاي مديريت و كنترل خشم در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامي واحد آباده طشك شركت کردند.

در اين كارگاه «آقاي رنجبر »مشاور درمانگاه امام هادی(ع) آباده طشک ضمن بيان انواع هيجانات و تعريف خشم ، مهارتهاي كنترل خشم وانواع برخورد افراد نسبت به آن گفت: واكنش افراد در مقابل خشم به انواع منفعلانه ، پرخاشگري،  تركيبي از منفعلانه و پرخاشگري، قاطعانه و مقتدرانه تقسیم می شود كه بعد از تحليل محاسن و معايب هر كدام از آنها موارد اول ، دوم وسوم به اين دليل كه معايب هر كدام از آنها از محاسنشان بيشتر است در برابر خشم ناكارآمد مي باشند و تنها واكنش قاطعانه و مقتدارنه كه به طور مستقيم و با حفظ احترام و دفاع از حقوق خود مي باشد مي تواند به عنوان بهترين نوع واكنش در مقابل خشم باشد.

   در اين كارگاه كتاب «راهنمای خود مراقبتی جوانان » به شرکت کنندگان اهدا شد تا در جلسات بعدی در آزمون گواهي طرح سلامت شرکت کنند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-09-28] [ 07:52:00 ق.ظ ]




بازديد طلاب از نمايشگاه كتاب و آثار علمي طلاب سطح 2 و اساتيد

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-09-26] [ 09:03:00 ق.ظ ]




موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-25] [ 02:25:00 ب.ظ ]




نمايشگاه_كتاب_آثار_علمي_طلاب در هفته پژوهش

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:54:00 ب.ظ ]




فضاسازي تابلو كانون پژوهشي مدرسه در هفته پژوهش

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:44:00 ب.ظ ]





مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک در سالن اجتماعات تاریخ 96/9/25 جلسه دوم آشنایی با اینترنت را با موضوع «منابع الکترونیکی پژوهش » را برگزار نمود. در این جلسه خانم میرشکاری طلاب را با انواع منابع الکترونیکی پژوهش از جمله انواع سایتهای علوم انسانی، پایگاههای قرآنی، کتابخانه های دیجیتالی، پایگاههای اطلاع رسانی پیامبر اعظم(ص) ، مراجع و علما آشنا نمود. و در آخر هم خانم طهاندار به سوالات و اشکالات طلاب در مورد مهارتهایی که تا کنون آموزش داده شده بود پاسخ دادند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:26:00 ب.ظ ]




1- نشست با موضوع پژوهش حرفه ای و استانداردهای پژوهش با دعوت از خانم خواجه

2- نشست با موضوع پژوهشگری رسالت دینی عالمان دینی با دعوت از امام جمعه شهر آقای سفار

3- شرکت طلاب در کارگاه مهارتهای کنترل خشم و انواع واکنشها در مقابل خشم طی 3 جلسه 2 ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

4- معرفی و تجلیل از تحقیقات پایانی سال 96

5- مسابقه طرحنامه نویسی بین طلاب بین طلاب پایه 4و5

6- برگزاری مسابقه سیر مطالعاتی مهدویت

7- برگزاری نشست با موضوع نیازسنجی، مساله یابی و پاسخ گویی به نیازهای جامعه بادعوت از خانم میرشکاری

8- برگزاری نمایشگاه کتاب و آثارعلمی طلاب

 

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-09-22] [ 10:09:00 ق.ظ ]




به مناسبت هفته پژوهش مسابقه طرحنامه نویسی در بین طلاب پایه 4 و5 با توجه به گذراندن  دوره های برگزارشده در طول ترم برگزار می گردد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:51:00 ق.ظ ]




به مناسبت هفته پژوهش آزمون مسابقه سیر مطالعاتی مهدویت در تاریخ 96/9/29 در سالن اجتماعات حوزه برگزار می گردد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(س) آباده طشك خبر داد:

آموزش مهارت اینترنت  

اولین جلسه مهارت اینترنت درسالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک  تاریخ 11/9/96 با حضور طلاب پایه دوم و استاد این دروه خانم« اسماء طهاندار» برگزار گزدید.

 در این جلسه خانم طهاندار طلاب را با نحوه ورود به اینترنت از راههای مختلف ، نرم افزارهای موزیلا و اکسپلورر، و همچنین سامانه های کوثرنت، سیما، سخا ، سامانه آموزش و غیره آشنا نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:23:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(س) آباده طشك خبر داد:

آموزش مهارت اکسل

مهارت اکسل درسالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک  تاریخ 18/9/96 با حضور طلاب پایه دوم و استاد این دروه خانم« اسماء طهاندار» برگزار گردید.

در این جلسه خانم طهاندار طلاب را با اجزای صفحه اکسل و کاربردهای آن از جمله معرفی ستون ، سطر، سلول، نوار فرمول، اضافه و تغییر دادن شیت، ادغام کردن و بسط ستونها ، رنگی کردن، اعشاری کردن اعداد و غیره آشنا نمود و طلاب هم در آخر هر کدام به تمرین این مهارت ادامه دادند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:21:00 ق.ظ ]




ایستگاه مطالعه را به یاد شهید حججی

مؤسسه شهید احمد کاظمی در توصیف شهید حججی می گوید: زمانی که شهید حججی در بخش کتاب وارد شد, اهتمام زیادی به نوشتن داشت و تمامی خاطرات خود را می‌نوشت. همچنین محسن در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی بسیار تلاش می‌کرد. در ماه رمضان با هماهنگی با امام جماعت مساجد نمایشگاه کتاب برگزار می‌کرد و با اصرار مردم را به خرید کتاب تشویق می‌کرد.

همچنین اولین هدیه به همسر خود کتاب بوده است.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ق.ظ ]




مسابقه کتابخوانی در تاریخ 24/8/96 در سالن اجتماعات از فصل دهم شهید اشک برگزار گردید.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:39:00 ق.ظ ]




برگزاری مراسم هفته کتابخوانی همراه با تقدیر از طلاب فعال در برنامه های هفته کتابخوانی

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:36:00 ق.ظ ]




معرفی سامانه کتابداری

در تاریخ 30/8/96 مسول کتابخانه«خانم آمنه میرشکاری» در سالن اجتماعات  سامانه کتابداری و منابع الکترونیکی را به طلاب معرفی نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:30:00 ق.ظ ]




هفته پژوهش را به معاونین محترم پژوهش و پژوهشگران تبریک عرض می کنم. 

گویم.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-09-21] [ 01:33:00 ب.ظ ]




دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون پژوهش
1- بدون تحقیق ، بدون تعمق و فتح سرزمین های تازه فکری ، هیچ کاری نمی شود کرد …
2- بایدهمه تحقیقاتمان را جهت بدهیم و نیازهایمان را بسنجیم ، ببنیم چه چیزی لازم داریم و وارد شویم …
3- باید تحقیقات ما کاربردی باشد، یعنی تحقیق خشک خارج از زمینه عمل ، راه دور و دراز پیمودن درزمان و فرصت کم است.
4- باید نگذاریم فرهنگ رایج و مسلط غربی ، هیچ گونه دخالت تصرف و نفوذی در فکر ما بکند…
5- زبان موثر است ، تعبیرات و قالبها موثر است ، غلاف این کتاب و این جزوه ای که می دهید و نوع چاپ موثر است، نحوه ورود و خروج در مطلب و آمیختگی با هنر هم موثر است .
6- برادران عزیز، هر چه می توانید ، هم در زمینه ی نوشتار ، هم در زمینه ی گفتار هنرمندی کنید … بایستی بتوانید با زیر و بم های مناسب و آرایش های گوناگون بیانی ، این حرف را در ذهن آن مخاطب خودتان آرایش بدهید که او بتواند این کار را بگیرد و جذب کند ، این ها جزو کارهای لازم است .
منبع:«نشریه حکومت اسلامی ، سال پنجم ، شماره 1، صفحات 12- 6 »

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:28:00 ب.ظ ]




مقام معظم رهبری:
باید اهل علم در محیط دانشگاه به تولید علم با نگاه مبتكرانه و سازنده بپردازند.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- علم، پیشرفت علمی و فراگیری نیاز اول كشور است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- پیشرفت علمی بدون تحقیق امكان ندارد.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- علم و تحقیق كلید قطعی پیشرفت كشور است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- تحقیق علمی فقط به معنای فراگیری و تقلید نیست، تحقیق ضد تقلید است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- پیشرفت كشور نیازمند حركت علمی بسیار قوی است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- تولید علم و تحقیقات، حیات آینده كشور است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
- برای خدمت رسانی بهتر به مردم، کارهای دقیق پژوهشی لازم است.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد.
(نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی 29 آذر تا اول دیماه 89 - نمایشگاه بین المللی مشهد)
مقام معظم رهبری:
اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

 

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:23:00 ب.ظ ]




شعار هفته پژوهش 96 حوزهای علمیه های خواهران

« پژوهشگری و جنبش علمی »

 

شنبه          25/9/96          مراکز پژوهشی و سازماندهی پژوهشگران

 

یکشنبه       26/9/96           پژوهش حرفه ای و استاندارهای پژوهشی

 

دوشنبه        27/9/96           تعامل و ارتباط با مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی(به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه)

 

سه شنبه      28/9/96          نیاز سنجی، مساله شناسی و پاسخ گویی علمی به نیازهای جامعه

 

چهارشنبه     29/9/96         پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی

 

پنج شنبه      30/9/96         شکوفایی و خلاقیت خواهران پژوهشگر

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:18:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(س) آباده طشك خبر داد:

آموزش مهارت اینترنت  

اولین جلسه مهارت اینترنت درسالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک  تاریخ 11/9/96 با حضور طلاب پایه دوم و استاد این دروه خانم« اسماء طهاندار» برگزار گزدید.

 در این جلسه خانم طهاندار طلاب را با نحوه ورود به اینترنت از راههای مختلف ، نرم افزارهای موزیلا و اکسپلورر، و همچنین سامانه های کوثرنت، سیما، سخا ، سامانه آموزش و غیره آشنا نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-18] [ 02:08:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علميه الزهرا(س) آباده طشك خبر داد:

آموزش مهارت اکسل

مهارت اکسل درسالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک  تاریخ 18/9/96 با حضور طلاب پایه دوم و استاد این دروه خانم« اسماء طهاندار» برگزار گردید.

در این جلسه خانم طهاندار طلاب را با اجزای صفحه اکسل و کاربردهای آن از جمله معرفی ستون ، سطر، سلول، نوار فرمول، اضافه و تغییر دادن شیت، ادغام کردن و بسط ستونها ، رنگی کردن، اعشاری کردن اعداد و غیره آشنا نمود و طلاب هم در آخر هر کدام به تمرین این مهارت ادامه دادند.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 01:47:00 ب.ظ ]




به توفیق الهی هر ساله با تبلیغ و فرهنگ سازی هدیه کتاب به کتابخانه ، امسال هم خانم سید اشرف حسینی تعدادی کتاب اهداء نمودند . که در مراسم تقدیر طلاب از ایشان هم با لوح تقدی و چند کتاب قدردانی به عمل آمد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-11] [ 09:30:00 ق.ظ ]




رگزاری مراسم هفته کتابخوانی همراه با تقدیر از طلاب فعال در برنامه های هفته کتابخوانی

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:28:00 ق.ظ ]




در هفته کتاب و کتابخوانی مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) از کتابدار با اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه و بسته فرهنگی (شامل چند کتاب) قدرانی کردند

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:27:00 ق.ظ ]




به مناسبت گراميداشت هفته كتاب و كتابخواني مسوول كتابخانه  تازه هاي كتاب را در محل كتابخانه با حضور جمعي از طلاب در تاریخ 27/8/96 معرفي نمود.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]




طلاب صبحگاه خود را در تاریخ 27/8/96 به کتابخوانی اختصاص دادند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:24:00 ق.ظ ]




در هفته کتاب و کتابخوانی هر روز یک طلبه به مدت 10 دقیقه کتابهایی با موضوعات مختلف از جمله مهدویت، امام حسین(ع) ، همسرداری ، سیره شهداء ، طب سنتی برای طلاب معرفی می کردند

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:08:00 ق.ظ ]




بازدید طلاب،مدارس،دانشگاه از نمایشگاه،ایستگاه مطالعه و کتابخانه

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:07:00 ق.ظ ]




مؤسسه شهید احمد کاظمی در توصیف شهید حججی می گوید: زمانی که شهید حججی در بخش کتاب وارد شد, اهتمام زیادی به نوشتن داشت و تمامی خاطرات خود را می‌نوشت. همچنین محسن در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی بسیار تلاش می‌کرد. در ماه رمضان با هماهنگی با امام جماعت مساجد نمایشگاه کتاب برگزار می‌کرد و با اصرار مردم را به خرید کتاب تشویق می‌کرد.

همچنین اولین هدیه به همسر خود کتاب بوده است.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:03:00 ق.ظ ]




به همت کانون پژوهشی در هفته کتاب و کتابخوانی فضای کتابخانه، محیط آموزشی و فرهنگی رنگ دیگری به خود گرفت.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:01:00 ق.ظ ]




نشست پژوهشی و تقدیر از فعالان هفته کتابخوانی

معاون پژوهش حوزه علیمه خواهران الزهرا(س)آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشستی با موضوع آموزش اهمیت مطالعه به منظور بالا رفتن سطح علمی طلاب تاریخ24/8/96در سالن اجتماعات مدرسه برگزار کرد.

در این جلسه آقای کشاورز استاد اخلاق حوزه گفت: در اهمیت مطالعه همین بس که خداوند در آغاز نزول قرآن به پیامبرفرمود: « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ؛ بخوان بنام پروردگارت » و هیچ تمدنی تشکیل نشده مگر بر پایه کتاب و مطالعه که اینها در آثار تاریخی آنها مشاهده شده است. هیج دولت و ملتی از اینکه فرهنگ کتاب خوانی و درک معارف بیشتر و فهم افزون تر علوم و آشنایی با پیشرفت ها در جامعه اش، توسعه و گسترش بیابد لطمه نمی بیند بلکه بی تردید نفع آن، متوجه جامعه خواهد بود. اداره یک جامعه اهل مطالعه و فهیم و با فرهنگ، به طریق اولی آسان تر از جامعه ای است که از علم و دانش فاصله دارد. پس نباید به بهانه های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه خلل و مانع ایجاد کرد.

وی افزود: با برنامه ریزی، تمرکز، سخت نگرفتن و آسان کردن مباحث و … می توان از مطالعه لذت برد. در آخر نشست هم از طلابی که در هفته کتاب و کتابخوانی فعالیت داشتند و همچنین از کتابدار محترم با حضور آقای کشاورز و خانم خواجه «مدیر حوزه» تقدیر شد .

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:54:00 ق.ظ ]




روشهای علمی مطالعه

معاون پژوهش حوزه علیمه خواهران الزهرا(س)آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشستی با موضوع آموزش روشهای علمی مطالعه به منظور بالا رفتن سطح علمی طلاب تاریخ23/8/96 در سالن اجتماعات مدرسه برگزار کرد.

در این جلسه خانم زینب هاشمی استاد دانشگاه آزاد و پژوهشگر موفق گفت: نمی توان برای هر فرد یک شیوه خاص مطالعه در نظر گرفت زیرا این روشها بر اساس تیپ های  شخصیتی  اشخاص می باشد. که این تیپها به دو نوع هستند؛ 1- درون گرا ؛که معمولا برای مطالعه محیطهای آرام و بی صدا را انتخاب می کنند و با چشم می خوانند. 2- برون گرا ؛ که این افراد از تنهایی لذت نمی برند و برای مطالعه محیطهای پر سروصدا را انتخاب می کنند و از مطالعه شاگردی و هم شاگردی لذت می برند.

وی افزود: در شیوه مطالعه عنصر مهم ،زمان مطالعه می باشد چون مطالب می خواهد از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال پیدا کند. به همین منظور باید ذهن استراحت کافی داشته باشد. همچنین محیط و نحوه نشستن هنگام مطالعه هم خیلی مهم می باشد مثلا هنگام مطالعه اگر به پشت بخوابیم تمرکز ما از بین می رود.

خانم هاشمی گفت: در شیوه یادگیری تئوری هر چه قدر تمرین و تکرار باشد یادگیری بهتر حاصل می شود.که برای تسهیل یادگیری اولا نگاه اختصاری ، بعد روزنامه وار و در اخر با یک مداد مطالب را نت برداری کنیم. و با دسته بندی کردن مطالب به دو قسم علمی و ادبی گفت: برای خواندن مطالب علمی اولین گام پیش خوانی کردن می باشد، مرحله بعد سوال کردن است و در نهایت روی مطالب تفکر کنید و آنها را حفظ نمایید. همچنین برای خواندن مباحث ادبی اولین کار این است که شخصیت ادبی را تشخیص دهیم، هدف اصلی داستان و مشکل را پیدا کنیم و در نهایت راه حل مشکل را بیان کنیم.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 08:52:00 ق.ظ ]




اولین هدیه ای که به همسرش داد کتاب بود

مدیر مؤسسه شهید کاظمی از اهتمام و علاقه شهید حججی به ترویج فرهنگ کتاب خوانی می‌گوید و می‌افزاید: علاقه و اهتمام او  تا آنجا بود که اولین هدیه‌ای که به همسرش داد کتاب بود و هرگاه به مهمانی می رفت به دوستان و اقوام کتاب معرفی می کرد و به آنها کتاب هدیه می‌داد. به همسرش ماهانه یک کتاب هدیه می‌داد و برای ترغیب او  به خواندن کتاب از آنچه که از آن کتاب خوانده بود امتحان می‌گرفت و به او هدیه ای دیگر می‌داد. حتی در مراسم عقدش هم چند کتاب مانند کتاب سلام بر ابراهیم و چند کتاب دیگر به همسرش هدیه داده بود.

در زندگی اش هرگاه با  مشکل مواجه می‌شد با کتاب آن مشکل را بر طرف می‌کرد. یکی از تأسفاتی که همیشه می خورد و جالب بود این بود که می گفت من از سال 85 که وارد مؤسسه شدم دنیای جدیدی به روی من باز شد و پشیمان هستم که چرا از بچگی کتابخوان نبودم.  محسن حتی در گروه‌هایی که در فضای مجازی به ترویج تفکرات تشیع انگلیسی و تکفیری مشغول هستند عضو بود, شبهات و مسائلی که در گروه مطرح می‌شد را می نوشت بعد می‌رفت مطالعه می‌کرد و پاسخ آن شبهات را پیدا می‌کرد و در آن گروه ها مطرح می کرد.

خلیلی می‌گوید: محسن بعد از آنکه وارد سپاه شد عصرها به کتابفروشی می‌آمد و پولی که از قِبَل این کار به دست می‌آورد را  برای اردوهای جهادی کنار می‌گذاشت. رشته تحصیلی محسن برق ساختمان بود و برق کشی ساختمان ها را نیز انجام می‌داد و  پول دستمزدش را در قُلَّکی که برای این کار کنار گذاشته بود نگه می‌داشت و هر دفعه که به اردوی جهادی می رفتیم 4-3 میلیونی که جمع کرده بود را خرج اردو می‌کرد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-08-21] [ 04:16:00 ب.ظ ]




حمید خلیلی مدیر مؤسسه سردار شهید حاج احمد کاظمی که سال‌های متمادی یا شهید مدافع حرم «محسن حججی» ارتباط داشت و رابطه صمیمی میانشان وجود داشت ايشان گفت: مؤسسه شهید احمد کاظمی یک مؤسسه فرهنگی تربیتی با جامعه مخاطب دانش آموزان نخبه است و در بخش های مختلفی اعم از علمی, ورزشی, گروه های جهادی, کتاب و فرهنگ کتابخوانی فعالیت می‌کند. شهید محسن حججی از سال 85 وارد این مؤسسه شد و در ابتدا گروه ورزشی را انتخاب کرده بود اما بعداً شاخه جهادی و کتاب و کتاب خوانی را انتخاب کرد.زمانی که شهید حججی در بخش کتاب وارد شد, اهتمام زیادی به نوشتن داشت و تمامی خاطرات خود را می‌نوشت. همچنین محسن در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی بسیار تلاش می‌کرد. در ماه رمضان با هماهنگی با امام جماعت مساجد نمایشگاه کتاب برگزار می‌کرد و با اصرار مردم را به خرید کتاب تشویق می‌کرد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 04:14:00 ب.ظ ]




بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی

1-برگزاری ایستگاه مطالعه  به یاد شهید حججی از طرف پایه دوم

2-برگزاری فراخوان خلاصه کتاب

3-  برپایی نمایشگاه کتاب و آثار علمی طلاب  با عنوان  «با کاروان  نور» با تخفیف 10 درصد   و شهید اشک با تخفیف 50 درصد

4- تخفیف ویژه ثبت نام در کتابخانه حوزه

5-پخش کلیپ و سخنرانی مقام معظم رهبری با موضوع اهمیت کتاب و کتاب خوانی

6-تهیه بروشور توسط طلاب

7-صبحگاهی با کتاب(با هدف ایجاد انگیزه در ارتقای سطح مطالعه) از کتابهای ایستگاه مطالعه

8-معرفی تازه های کتابخانه توسط مسوول کتابخانه

9-نشست با موضوع آسیب شناسی کاهش آمارمطالعه  همراه با راهکارها با دعوت از امام جمعه محترم سه شنبه 23/8/96

7- کارگاه  آموزشی معرفی سامانه کتابداری و منابع الکترونیکی 21/8/96

9- طرح تکریم کتاب

10- اهدا کتاب اهدا دانایی ، نذر کتاب . هدیه کتاب به کتابخانه

11- “مهارتهای مطالعه” کارگاه آموزشی مهارت های خلاصه نویسی ،مدیریت زمان   ،تندخوانی ،دقیق خوانی و…با دعوت ازیک  پژوهشکر موفق. 21/8/96 خانم جاوید

12- بازدید مدارس ( پایه ششم مدرسه نرجس ) از نمایشگاه و کتابخانه

13- هماهنگ شدن مطالب  برد کانون  قلم و برد هر پایه با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی

14 –تجلیل از کتابدار و کتابخوان نمونه، مسابقه و فراخوان کتابخوانی  و فعالان کانون پژوهشی

15- معرفی کتاب  با موضوعات مختلف در صبحگاه (از طرف  پایه سوم ) در حد  10 دقیقه

16- معرفی برنامه ها مثل نمایشگاه در سایت بختگان ،کوثرنت،وبلاگ مدرسه،وبلاگ شخصی ،گروههای نرم افزار سروش

17- مسابقه کتابخوانی از فصل دهم شهید اشک  و به 3 نفر هدیه داده شود.

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 03:31:00 ب.ظ ]




به مناسب گراميداشت هفته كتاب و كتابخواني ، مسابقه كتابخواني  از فصل دهم كتاب شهيد اشك ويژه طلاب مدرسه برگزار مي گردد.
زمان : 96/8/23
به سه نفر اول هدايايي به رسم يادبود تقديم مي گردد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-08-16] [ 09:37:00 ق.ظ ]




به مناسبت گراميداشت هفته كتاب و كتابخواني مسابقه كتابخواني از فصل دهم كتاب شهيد اشك ويژه طلاب مدرسه برگزار مي شود .
زمان : 96/8/23
به سه نفر اول هدايايي به رسم يادبود تقديم مي گردد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




برگزاري مسابقه كتابخواني  به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني از فصل دهم كتاب شهيد اشك ويژه طلاب مدرسه
زمان : 96/8/23
به سه نفر اول هدايايي به رسم يادبود تقديم مي گردد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 [ 09:29:00 ق.ظ ]
1 2