نشست پژوهشی

بررسی آیات صداقت همراه با بیان عوامل دروغگویی

نشست پژوهشی با موضوع بررسی آیات صداقت همراه با بیان عوامل دروغگویی با حضور طلاب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک با دعوت از خانم صدیقه قلتاش برگزار شد.

در این جلسه صدیقه قلتاش «استاد حوزه» در مورد جایگاه و اهمیت راستگویی گفت: صداقت و راست‌گویی از بزرگ‌ترین فضایل اخلاقی است که در تعالیم و آموزه‌های دینی جایگاه ویژه دارد و در قرآن و روایات، فراوان به آن سفارش شده است. و با بیان معنای صداقت که همان مطابقت هر گفتاری با واقع خارجی  می باشد به مراتب صدق که صدق در ایمان، عمل و حالات است اشاره نمود.

 ایشان در ادامه به نشانه های انسان صادق از منظر قرآن  با توجه به آیه های 177 سوره بقره ، 119 توبه ، 15 حجرات و 9حشرکه از جمله صبور بودن، ایمان و اعتقاد عملی داشتن به ازرشهای الهی و دینی،  انفاق نمودن از آنچه دوست دارند، بجا آوردن نماز و وفای به عهد اشاره نمود.

وی همچنین به صداقت در روایات اشاره کرد و گفت: امام صادق عليه السلام می فرمایند« ايمان بنده اى به درستى نمى گرايد تا قلبش درست شود، و قلبش درست نمى شود تا زبانش درست (و راستگو) شود! »

همچنین امام در زمینه تاکید بر راستگویی در عمل که از صداقت در گفتار مهم تر است می فرمایند : «فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.»

حضرت محمد (ص) نیز فرمود : « و همچنین در جایی دیگر فرمود:«نزديكترين شما به من روز قيامت راستگوترين شماست و كسى كه امانت را به صاحبش برگرداند و با وفاترين شما در پيمان، خوشخوترين شما است. »

و به عوامل دروغگویی از جمله: « احساس حقارت، نفاق، ضعف ایمان و کمبود عزت نفس، غلبه هوای نفس، غفلت از زیان های دروغ، الگوهای نامناسب وغیره اشاره نمود و فرمود که بسیاری از این عوامل با داشتن ایمان صادق و راستین به خداوند متعال و ائمه اطهار قابل درمان می باشد.

ایشان در آخر به سوالات طلاب در زمینه مصادیق راستگویی و دروغگویی 

پاسخ دادند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...