معاونت پژوهش الزهرا آباده طشک


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





جستجو


 



1- نشست با موضوع پژوهش حرفه ای و استانداردهای پژوهش با دعوت از خانم خواجه

2- نشست با موضوع پژوهشگری رسالت دینی عالمان دینی با دعوت از امام جمعه شهر آقای سفار

3- شرکت طلاب در کارگاه مهارتهای کنترل خشم و انواع واکنشها در مقابل خشم طی 3 جلسه 2 ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

4- معرفی و تجلیل از تحقیقات پایانی سال 96

5- مسابقه طرحنامه نویسی بین طلاب بین طلاب پایه 4و5

6- برگزاری مسابقه سیر مطالعاتی مهدویت

7- برگزاری نشست با موضوع نیازسنجی، مساله یابی و پاسخ گویی به نیازهای جامعه بادعوت از خانم میرشکاری

8- برگزاری نمایشگاه کتاب و آثارعلمی طلاب

 

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-09-22] [ 10:09:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک خبر داد :
شروع دوره آموزشی مهارت ورد
دوره آموزشی مهارت ورد از تاریخ 15/7/96 در سالن اجتماعات این مدرسه با حضور طلاب پایه دوم و هسته پژوهشی فارغ التحصیلی برگزار می شود.
، copy- past در جلسه اول «خانم اسما طهاندار» صفحه ورد و کاربردهای آن را از جمله تایپ ، انواع فونت ،سایز فونت،
مدلهای ذخیره ،ایجاد صفحه، رنگها، کشیدن جدول را به صورت عملی و کارگاهی به طلاب آموزش داد.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-07-16] [ 08:22:00 ق.ظ ]




بالاترین جایگاه شفاعت، از آنِ رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است. در این میان، دو تن از بانوان خاندان رسالت هم شفاعت گسترده‏ای دارند؛ حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام. در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا علیهاالسلام همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است. به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا علیهاالسلام را شفاعت گنهکاران از امت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله قرار داد»، با کلک تقدیر نقش بسته بود. پس از حضرت زهرا علیهاالسلام از نظر گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به حضرت معصومه علیهاالسلام نمی‏رسد.

عصمت

مقام عصمت در چهارده معصوم علیهم‏السلام منحصر نیست، بلکه همه پیامبران، امامان و فرشتگان معصوم هستند. علت شهرت رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله، حضرت فاطمه علیهاالسلام و امامان علیهم‏السلام، به چهارده معصوم آن است که آنها افزون بر مصونیت از گناهان صغیره و کبیره، از ترک اولی نیز که با عصمت منافات ندارد، پاک بودند. البته هیچ کس در مورد افرادی چون حضرت ابوالفضل علیه‏السلام، حضرت علی اکبر علیه‏السلام، حضرت زینب علیهاالسلام و حضرت معصومه علیهاالسلام ادعا نکرده که آنها معصوم نبوده‏اند.

شواهد عصمت فاطمه معصومه علیهاالسلام

براساس روایتی که از امام رضا علیه‏السلام نقل شده، امام خواهر خود را معصومه خطاب کرده است و می‏دانیم امام هرگز در مورد شخصی مبالغه نمی‏کند. بنابراین این تعبیر بر عصمت آن حضرت دلالت دارد. شفاعت گسترده‏ای که همه شیعیان اهل بیت را در بر می‏گیرد؛ قداست شهر قم به احترام آن حضرت؛ صدور زیارت نامه آن حضرت از سوی معصوم؛ پیش‏گویی امام صادق علیه‏السلام از تشریف فرمایی آن حضرت به قم؛ و تشییع این بانو به دست امام رضا علیه‏السلام و امام جواد علیه‏السلام، از دیگر شواهد عصمت و عظمت آن بانوی والا مقام به شمار می‏آید.

بالاترین جایگاه شفاعت، از آنِ رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود

تعبیر شده است. در این میان، دو تن از بانوان خاندان رسالت هم شفاعت گسترده‏ای دارند؛ حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام.

مقام علمی حضرت معصومه علیهاالسلام

والایی رسیدند. در میان فرزندان پیشوای هفتم، بعد از امام رضا علیه‏السلام، حضرت معصومه علیهاالسلام از نظر علمی و اخلاقی والا مقام‏ترین آنان است. این حقیقت، از اسامی، لقب‏ها و توصیف هایی که پیشوایان معصوم از وی نموده‏اند، آشکار می‏شود. با توجه به این حقیقت که میان تهذیب نفس و طی مدارج اخلاقی و عرفانی و رسیدن علوم اصیل الهی و حکمت ارتباط جدانشدنی وجود دارد، می‏توان به رتبه و مقام علمی وصف ناشدنی حضرت معصومه علیهاالسلام پی برد و به این نکته رسید که ایشان نیز چون حضرت زینب علیهاالسلام عالمه غیر معلمه بوده است.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-10-20] [ 09:24:00 ق.ظ ]




شخصیت حضرت معصومه

از مقام عصمت که (تنها مخصوص چهارده تن می‌باشد و اززنان تنها حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ دارای این مقام می‌باشد) بگذریم، حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از جمله زنانی است که می‌توان ادعا کرد که تالی‌تلو معصوم است؛ زنان اندکی ظرفیت آن را داشتند که بیشترین بهره را از فروغ جاودان الهی و نور ولایت، دریافت کنند و بتوانند خود را در کمالات معنوی اندکی پایین‌تر از معصومان ـ علیهم السّلام ـ بسازند، بسان حضرت زینب کبری و حضرت معصومه ـ علیهما السّلام ـ [1] بنا به مقتضای عبارت معروف «أهل البیت أدری بما فی البیت» اهل خانه از آنچه که در خانه می‌گذرد، بیشتر از دیگران می‌دانند، بهتر است آن بانوی بزرگ را از زبان امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ بشناسیم.

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: خدا حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ حرمی دارد و آن مدینه است، امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ حرمی دارد و آن کوفه است… بهشت هشت در دارد که سه تای آن از قم است؛ در این شهر زنی از فرزندان من از دنیا می‌رود، نام او فاطمه دختر موسی ـ علیه السلام ـ است و با شفاعت او همه شیعیان من روانه بهشت می‌شوند.[2]
شهر قم مدفن تعداد زیادی از امامزادگان است و هر کدم دارای مقامات بس والایی هستند، اما ائمه ـ علیهم السّلام ـ تنها از اهمیت شخصیت و زیارت دختر موسی بن جعفر ـ سلام الله علیها ـ سخن گفته‌اند، این خود نشانگر عظمت معنوی این بانوی بزرگ است.
یکی دیگر از نشانه‌های شخصیت آن حضرت داشتن زیارت نامه مخصوص بسان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان ـ علیهم السّلام ـ است، در حالی که در آرامگاه‌های دیگر امامزادگان به طور معمول خواندن فاتحه مرسوم است. چند نکته در زمینه شخصیت آن بانوی بزرگ در خورد توجه است:
1 . مسافرت ایشان پس از هجرت اجباری برادر بزرگوارش امام رضا ـ علیه السلام ـ به مر، به سمت ایران به جهت دیدار با برادر، اما آنگونه که مورخان نوشته‌اند این مسافرت به سرانجام نرسید و حضرت معصومه با رسیدن به ساوه بیمار شد و دستور داد او را به قم ببرند و در همین شهر بود که جان را به جان آفرین تسلیم کرد.[3]
حرکت آن حضرت از مدینه به سمت ایران با این مسیر طولانی و به جان خریدن همه سختی‌های مسافرت مخصوصاً خطراتی که از ناحیه حکومت مأمون آن حضرت را تهدید می‌کرد حاکی از شخصیت سیاسی و اجتماعی این بانوی بزرگ است.
2 . در این مسافرت آن گاه که مریض شد و از دستیابی به امام رضا ـ علیه السلام ـ مأیوس شد با توجه به آگاهی او از موقعیت آینده قم و مرکزیت فرهنگی آن دستور داد او را به قم ببرند تا پس از پرواز روح بلندش به سوی ملکوت، حرم بهشت گونه‌اش مأمن عاشقان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ قرار گیرد.
این تصمیم یعنی دستور برای رسیدن به قم، حاکی از داشتن دید فرهنگی دختر موسی بن جعفر ـ سلام الله علیها ـ است. در این راستا وقتی زندگی‌نامه آن حضرت را مطالعه کنیم در می‌یابیم که یکی از القاب مشهور آن حضرت «محدثه»[4] است، وی روایاتی را از اجداد طاهرینش نقل کرده، همچنین جمعی از ارباب علم حدیث از او نقل حدیث کرده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به روایتی که آن حضرت در سلسلة سند هست و به خبر مسلسل به فواطم[5] مشهور شده اشاره کرد:
بکر بن احمد قصری از فاطمه دختر امام رضا ـ علیه السلام ـ و او از فاطمه (حضرت معصومه) و زینب و ام کلثوم دختران امام کاظم ـ علیه السلام ـ و آنان از فاطمه دختر امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت کرده‌اند و سند این حدیث به حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ می‌رسد که فرمود: آیا فراموش کرده‌اید فرمایش رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ را در روز عید غدیر که فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه».[6]
و همچنین روایت دیگری با همین سلسله سند که به حدیث معراج مربوط است.[7]

نتیجه:
1 . حضرت معصوم ـ سلام الله علیها ـ دارای شخصیتی معنوی و ارزنده است همان‌گونه که از سخنان معصومان ـ علیهم السّلام ـ استفاده می‌شود.
2 . بعد سیاسی و فرهنگی شخصیت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ نیز قابل توجه است، همان گونه که از زندگی‌نامة آن حضرت قابل استفاده است.

——————————————
[1] . حکیمی، محمد،‌حضرت معصومه و شهر قم، معاصر، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1376، ص 41.
[2] . قمی، عباس، سفینة البحار، ج 2، ص 376.
[3] . قمی‌، عباس، همان، ص 376؛ حکیمی، محمد، حضرت معصومه و شهر قم، معاصر، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1376، ص 41 ـ 40.
[4] . محمدحسون؛ ام علی مشکور، اعلام النساء المومنات، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1411 هـ . ق، ص 577.
[5] . قمی، عباس، همان، واژه شیع و فطم.
[6] . شافعی، شمس الدین محمد، اسنی المطالب، مکتبه الامام امیرالمؤمنین، اصفهان، ص 50.
[7] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ج 65، ص 76، ح 136.

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 08:19:00 ق.ظ ]




واژه زیارت:

واژه‌ معروف و محبوب «زیارت» با توجه به مشتقات آن در معانی مختلفی به کار رفته است از آن جمله:‌دیدار، تمایل، آهنگ سفر،[1] و… . همه این معانی به زائران مشاهد مشرفه و راهیان اماکن متبرکه کمال انطباق را دارد زیرا زائران نخست اشتیاق دیدار در دل احساس می‎کنند و بعد تمایل شدید در درون خود می‎یابند و نهایتاً آهنگ سفر می‎کنند و در آخر آرامگاه شخصیت مورد زیارت را دیدار می‎نمایند که معنی اصلی زیارت و مقصود از آن در روایات همین معنی آخر است.

جایگاه زیارت در سنت:
زیارت قبر بزرگان و شخصیت‎های مذهبی میان همه اقوام و پیروان همه ادیان و مذاهب در طول قرون و اعصار رایج بوده است.
رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ قبر مادرش آمنه را در «ابواء» زیارت کرد، سیل اشک از دیدگاه مبارکش فرو ریخت و خطاب به حاضران فرمود: «به زیارت قبرها بروید، که زیارت قبور، شما را به یاد مرگ می‎اندازد».[2]
در کتب اهل سنت احادیث فراوانی در مورد لزوم زیارت قبر رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و دیگر مشاهد مشرفه در بقیع واحد آمده است که بالغ بر یکصد حدیث علامه امینی در «الغدیر» از منابع مورد اعتماد روایت کرده است.[3] در منابع حدیثی شیعه نیز اخبار و احادیث فراوانی در استحباب زیارت قبور اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ وارد شده است.
فضیلت زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ
از نکات شایان دقت در مورد کریمه اهل بیت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ این است که بعد از زیارت چهارده معصوم برای هیچ یک از انبیاء و اولیا، در حد زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ تحریض و ترغیب و تشویق نشده است. در روایات معتبر از سه معصوم ـ علیهم السّلام ـ برای زیارت آن حضرت ترغیب و تشویق رسیده است. جالب‎تر این که برخی از این روایات پیش از ولادت آن حضرت وارد شده است.
پاداش زیارت حضرت معصومه از زبان سه معصوم، بهشت تعیین شده و به تعبیرات ارزشمندی چون: اهل بهشت است، بهشت از آن اوست، بهشت برای او ثابت است، برای زائران آن حضرت از معصومان ـ علیهم السّلام ـ رسیده است که به بعضی از آن‎ها اشاره می‎شود.
1. شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا ـ علیه السّلام ـ در فضیلت زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ روایت می‎کند که فرمود: «من زارها فَلَهُ الجنَّه» هر کس او را زیارت کند بهشت از آن اوست.[4]
2. ابن قولویه در کتاب بسیار ارزشمند «کامل الزیارات» که یکی از معتبرترین کتاب‎های قرن چهارم است، با سند معتبر از امام جواد ـ علیه السّلام ـ روایت کرده است که فرمود: «من زارَ عَمّتی بِقُم فَلَهُ الجنَّه» هر کس عمه‎ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست.[5]
3. شیخ حسن قمی در کتاب ارزشمند «تاریخ قم» از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل کرده که فرمودند: «اِنَّ زیارتَها تَعادِل الجنَّه» زیارت حضرت معصومه همسنگ بهشت است.[6]
آداب زیارت
زائرین اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ قبل از تشرف به زیارت شایسته است که نکاتی را در آداب زیارت توجه کنند.
1. در طول مسافرت از گناه و معصیت دوری کنند.
2. پس از ورود به اراضی مقدسه غسل کنند و هنگام تشرف با وضو باشند.
3. در آستانه بایستند و اذن دخول بخوانند و با خضوع و خشوع وارد شده و بعد از زیارت دو رکعت نماز بخوانند.
زیارت مأثور
یکی از ویژگی‎های حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ ، ورود زیاتنامه مأثور از معصوم ـ علیه السّلام ـ است، که بعد از حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد.
بانوان برجسته‎ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه ام البنین، زینب کبری، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آن‎ها نیست، هیچکدام زیارت مأثور ندارند، و این، نشانگر مقام بسیار والای این بانوی بزرگوار اسلام در میان مخدرات اهلبیت عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ، می‎باشد.
سند زیارت
زیارتنامه معروف حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را علامه مجلسی (ره) در دائره المعارف بزرگ خود (بحار الانوار) این گونه نقل فرموده است:
در برخی از کتب زیارات دیدم که «علی بن ابراهیم» از پدرش «ابراهیم بن هاشم» از سعد «بن سعد احوص» از حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت کرده که فرمود: «یا سعد عندکم لنا قبر» «ای سعد! در نزد شما از ما قبری هست». سعد می‎گوید: عرض کردم: «فدایت گردم، آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ را می‎فرمایید؟» فرمود: «آری، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست. پس هر گاه به کنار قبر او آمدی، در نزدیک سر او بایست و 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوه الله، السلام علی نوح نبی الله… .
علامه مجلسی علاوه بر بحار الانوار در کتاب ارزشمند «تحفه الزائر» نیز این حدیث شریف را از امام رضا ـ علیه السّلام ـ به همین تعبیر نقل کرده است.
اهمیت تحفه الزائر در این است که علامه مجلسی در مقدمه آن، ملتزم شده است که در این کتاب فقط زیارت‎هایی را نقل کند که با سند معتبر به دستش رسیده است. بعد از علامه مجلسی، پژوهش‎گر بزرگ، آیت الله حاج سید حیدر کاظمی، متوفای 1265 هـ .ق در کتاب پر ارج «عمده الزائر» زیارتنامه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را به شرح زیر آورده است: « در برخی کتب از کتب مزار اصحاب ما (امامیه) با سند نیکو از سعد، از علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت شده که خطاب به سعد فرمود:
«ای سعد! برای ما در نزد شما قبری هست.» گفتم: «فدایت شوم، قبر فاطمه دختر موسی را می‎فرمایید؟» فرمود: آری، هر که او را زیارت کند در حالیکه عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست.
پس هر گاه به کنار قبر او آمدی، در نزد سرش رو به قبله بایست و 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوه الله… .
سید حیدر کاظمی از مراجع برجسته قرن سیزدهم و نیای بزرگ خاندان رفیع آل سید حیدر در کاظمین بود، شیخ آقا بزرگ تهرانی در حق او فرموده: «عالم، فقیه، محدث جلیل القدر، مرجع خاص و عام، غیور در دین و خشن در دفاع از حریم پروردگار بود».
این بزرگوار نیز چون علامه مجلسی، نام آن کتاب مزار را برای ما بیان نفرموده، جز این که بر معتبر بودن سند آن، تصریح کرده و از جهت حدیث شناسی از سند آن «حسن» تعبیر نموده است.
از تعبیر سید حیدر کاظمی استفاده می‎شود که همه راویان حدیث در آن کتاب مزار ذکر شده، مولف کتاب و هم سلسله روات، مورد اعتماد و استناد می‎باشند، زیرا معنای «حدیث حسن» به طوری که علمای حدیث فرموده‎اند، چنین است:
« حدیث حسن آن است که سندش به معصوم ـ علیه السّلام ـ متصل باشد و همه راویان آن امامی و ممدوح باشند با مدحی مقبول و معتنا به، و این مدح، معارض باذم نباشد،‌اگر چه بر عدالت برخی از آن‎ها تصریح نشده باشد.»
با توجه به این که سید حیدر کاظمی به تصریح علامه تهرانی، حدیث شناس جلیل القدری بود و او تصریح کرده که سند این زیارتنامه، «حسن» می‎باشد و در تعریف حدیث حسن اتصال سند تا امام معصوم ـ علیه السّلام ـ قید شده، معلوم می‎شود که در آن کتاب مزار، سلسله اسناد این زیارت ذکر شده بود، جز این که علامه مجلسی و مرحوم سید حیدر کاظمی آن را نقل نکرده‎اند، از مطالب بالا نتیجه می‎گیریم که برای اثبات وثاقت راویان حدیث از مولف کتاب تا علی بن ابراهیم دو راه بیش‎تر نداریم:
1. تصریح سید حیدر کاظمی بر وثاقت آن‎ها از نقطه نظر حدیث شناسی و تعبیر «سند حسن».
2. اعتماد علامه مجلسی بر آن‎ها، از طریق نقل این زیارتنامه در کتاب «تحفه الزائر» که در مقدمه آن ملتزم شده که در این کتاب تنها زیارتهائی را نقل کند که با سند معتبر به او رسیده باشد.
و امّا دیگر رجال حدیث از وثاقت بسیار محکمی برخوردار هستند که اینک به طور فشرده اشاره می‎کنیم:
این حدیث را علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم بن هاشم از سعد بن سعد از حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت کرده، و هر سه از اصحاب برجسته امامان و مورد عنایت حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ می‎باشند.
متن زیارتنامه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ
علی بن ابراهیم از پدرش از سعد از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل می‎کند که فرمود: ای سعد! ما نزد شما قبری داریم! عرض کرد فدایت شوم، قبر فاطمه دختر امام موسی علیهما السلام را می‎فرمایی؟ فرمود: آری ، هر که او را با معرفت زیارت کند بهشت سزاوار اوست. هر گاه (به حرم مشرف شده و) قبر را دیدی بالای سر (حضرت) رو به قبله بایست و سی و چهار مرتبه الله اکبر و سی وسه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو:[7]
السلام علی آدم صفوه الله، السلام علی نوح نبی الله‌،‌ السلام علی ابراهیم خلیل الله، السلام علی موسی کلیم الله،‌السلام علی عیسی روح الله.
السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا خیر خلق الله، السلام علیک یا صفی الله، السلام علیک یا محمد بن عبدالله خاتم النبیین، السلام علیک یا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب وصی رسول الله، السلام علیک یا فاطمه سیده نساء‌العالمین، السلام علیکما یا سبطی نبی الرحمه و سیدی شباب اهل الجنه، السلام علیک یا علی بن الحسین سید العابدین و قره عین الناظرین، السلام علیک یا محمد بن علی باقر العلم بعد النبی، السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق البار الامین، السلام علیک یا موسی بن جعفر الطاهر الطهر، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی، السلام علیک یا محمد بن علی التقی، السلام علیک یا علی بن محمد النقی الناصح الامین، السلام علیک یا حسن بن علی، السلام علی الوصی من بعده اللهم صل علی نورک و سراجک و ولی ولیک و وصی وصیک و حجتک علی خلقک

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 08:03:00 ق.ظ ]




در تاریخ 15/1095 نشستی پیرامون آسیب شناسی پژوهش در بین طلاب با حضور اساتید و کادر حوزه در مدرسه علمیه الزهرا(س) اباده طشک برگزار گردید.

در این نشست ابتدا به یک سری آسیب ها از جمله آموزش محوری و کسب نمره در بین طلاب ، بی حوصلگی و بی رغبتی طلاب نسبت به کار پژوهشی و … پرداخته شد. 

در ادامه هم به یک سری راهکارها از جمله همراهی تمامی اساتید با طلاب؛ هر استاد در هر زمینه ای که مشغول به تدریس می باشد  با طلاب در کارهای پژوهشی مربوط با آنها حتی با حضور در کتابخانه همراهی کند. که این راهکار مورد استقبال قرار گرفت و بعضی از اساتید هم فرمودند شیوه ما همین می باشد.

بیان اهمیت و فواید پژوهش و تحقیق در روند پیشرفت علمی

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 07:56:00 ق.ظ ]




#حماسه 9 دی حماسه ای بود فارغ از هر گروه، جناح، قومیت، و هر قشر و طبقه ای در ایران که تبلور حضور همه مردم در حمایت از اسلام انقلاب و رهبری که همه اینها متعلق به همه مردم است می باشد  پس باید همه ما سعی کنیم بعنوان یک نماد وحدت، یکپارچگی و نماد حمایت مردم از انقلاب، نظام و رهبری آن را همیشه جشن بگیریم و زنده نگه داریم که این خود یک  یک وظیفه است. با ید به کودکان و نوجوانان توضیح داد و آنها را آشنا نمود و فهماند که چشمای شهداء منتظر خوب رفتار کردن ماهاست. 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-10-08] [ 09:44:00 ق.ظ ]




موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 09:37:00 ق.ظ ]




بصیرت یعنی اینکه باید قبول کنی تا امام زمان (عج) ظهور نکرده رهبرت سید علی خامنه ای است و اطاعت از ایشون واجبه.

اونهایی هم که به حرفش نکرده الان  از اشتباهات خودشون چه کنم چه کنمشون در شده و قراره که خیلی رو سیاه بشن

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




بصیرت :

یعنی اینکه بدانیم شمری که سر از امام حسین (ع) برید همان جانباز جنگ صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت.
امام خامنه ای حفظ الله

 

 

9دی ماه یوم الله است چقدر قشنگ نامیدند واقعا مبارک است زیرا که خود مردم در دفاع از انقلاب و آرامانهایشان خود جوش به پا خواستند. نفستان گرم

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 08:53:00 ق.ظ ]




مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س)  آباده طشک خبر داد :
برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار علمی طلاب
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)  آباده طشک خانم پریجان خواجه گفت : همزمان با هفته پژوهش به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه ، تحقیق و تشویق طلاب نسبت به کارهای عملی – پژوهشی ، سومین نمایشگاه کتاب و آثار علمی طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد. در این نمایشگاه کتابها یی با موضوعات  اخلاقی ، سیاسی ، کودکان ، پزشکی، شهداء و همچنین تحقیقات پایانی، درسی و مقالات طلاب  به مدت 15روز از تاریخ 19/9/95 تا 4/10/95 به نمایش گذاشته می شود.
وی بیان کرد که  این نمایشگاه با تخفیف 20در صد مخصوص طلاب می باشد و ساعت بازدید از ساعت 8 صبح الی 14 بعد از ظهر می باشد که علاوه بر طلاب، سایر ادارات از جمله سپاه و مدارس هم بازدید نمودند.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-09-24] [ 11:26:00 ق.ظ ]




همزمان با هفته پژوهش
نشست پیرامون تآثیر فضای مجازی در  سبک زندگی اسلامی
نشست تآثیر فضای مجازی در  سبک زندگی اسلامی روز یکشنبه در تاریخ 21/9/95 با حضور جمعی از طلاب و اساتیدحوزه  با هدف حفظ ارزشهای اسلامی در جامعه و توسعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی همزمان با اولین روز هفته پژوهش در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) آباده طشک برگزار شد.
در این نشست خانم میرزایی استاد و مشاور حوزه بیان داشتند که بحث فضای مجازی در تمام جوامع مورد بررسی قرار گرفته و پیشرفت تکنولوژی هر چند کارهای روزمره ما را از جمله (پرداخت قبوض، گرفتن شارژ،نوشتن مقاله و…) آسان کرده و اینها از اثرات مثبت آن می باشد ولی اثرات منفی هم دارد.
وی بیان داشتند که یکی از آسیبها کم شدن ارتباط بین اعضای خانواده بخصوص ارتباط کلامی می باشد که باعث وارد شدن آسیب های دیگری در خانواد شده و بنیان خانواده را سست می کند زیرا که منشا بیشتر طلاقها همین استفاده نا صحیح از فضای مجازی می باشد. چرا که والدین و فرزندان  در داخل منزل هستند ولی با هم رابطه ای ندارند.
ایشان افزودند که صفحه های فضای مجازی نوعی جذابیت خاص دارند که انسان را به خود مشغول می کند و زمان به کلی از دست می رود. که این خود نوعی اعتیاد می باشد.
درادامه  خانم خواجه مدیر حوزه به اثرات آن بر کودکان ازجمله بلوغ زودرس، کم شدن  قدرت تحلیل و تفکر، کم شدن حوصله، ضعف بینایی ، ترس و… اشاره نمودند و در آخر هم اساتید با یک سری راهکارهایی ازجمله پیشگیری و کنترل فرزندان نسبت به استفاده از فضای مجازی،برنامه ریزی، بالا رفتن سطح آگاهی والدین ، بالارفتن فرهنگ استفاده از فضای مجازی،قاطع و جدی بودن در برابر آسیبهای آن … جلسه خاتمه یافت

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 11:23:00 ق.ظ ]




همزمان با هفته پژوهش
کرسی آزاد اندیشی
کرسی آزاد اندیشی با موضوع چگونگی مواجهه فکری و عملی امام رضا (ع) با دشمنان با حضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) آباده طشک و با هدف حفظ ارزشهای اسلامی در جامعه و توسعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی همزمان با دومین روز  هفته پژوهش در این مدرسه برگزار شد.
در این جلسه مسوول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه آباده طشک با بیان  مقام علمى امام رضا(ع) و همچنین شیوه مناظرات و مباحثات علمى و اعتقادى آن حضرت به شیوه های  پاسخ گویی طلاب نسبت به شبهات پرداخت.
وی با اشاره به روش برگزاری کرسی آزاداندیشی بیان نمودند که در زمان امام رضا (ع) با توجه به سختگیریهایی که از جانب مآمون خلیفه زمان می شد و امام(ع) دائما با انواع نحله ها ، فرقه ها و شبهات فکری مواجهه می شدند .بطوری که سوالاتی از طرف حکومت وقت آن هم در دستگاه حکومت به منظور از بین بردن جایگاه و شخصیت  امام رضا (ع) پرسیده می شد اما امام (ع) در همان زمان جواب ها را به بهترین شیوه پاسخ گو بودند.بنحوی که افرادی هم مایل به گرایش به دین اسلام می شدند.
آقای الله وردی با بیان مشکلات فکری و اعتقادی جامعه امروزی و بحث های داغ این روزها گریزی به چرایی گرایش به کورش زدندکه چگونه می توان با این مسئله برخورد کرد ؟
در ادامه طلاب با ورود به بحث ، مقایسه کردن امامان بخصوص امام حسین (ع) با کورش را، مقایسه ای باطل دانستند و هر کدام از طلاب ارائه راهکارهایی از جمله نفوذ مبلغان نخبه در روز تولد کورش و برگزاری جلسه ی پرسش و پاسخ با حضور مراجع تقلید و … را پیشنهاد دادند.
در جواب ، آقای الله وردی گفت : برای پاسخ گو بودن به شبهات فکری امروز جامعه تنها مبلغان را نمی توان مسول پاسخ گویی به این همه شبهات فکری و اعتقادی مردم  دانست بلکه هر شخص اولا خودش باید در همان زمینه دانش کافی را کسب نماید تا بتواند پاسخ گوی سوالات ذهنی خود و جامعه باشد. و از طرف دیگر برای اینکه به آسیب های فکری دچار نشویم راه آن ، شناخت صحیح اسلام ، مطالعه تاریخ اسلام ، شناخت روشهای تبلیغ ، جبهه نگرفتن و نقد آراء و افکار نه نقد اشخاص است؛ زیرا که نقد اشخاص برای مخاطبین آنها محبوبیت می آورد و نتیجه کلا بر عکس می شود.
در پایان«خانم پریجان خواجه» مدیر مدرسه به بیان الگوگیری از شیوه های تبلیغی امام رضا(ع) ازجمله عالمانه برخورد کردن،مدارا کردن، جبهه نگرفتن ، نقد افکار نه شخص و غیره پرداخت.

 

 

 

 

 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 10:48:00 ق.ظ ]




موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-08-27] [ 11:18:00 ق.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی کانون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک زحمت کشیدند در موضوعات اهمیت کتابخوانی حدیث، سخنان بزرگان و همچنین پرسش و پاسخ با موضوعات متنوع  اون هم در اشکال و رنگهای متنوع آماده کردند.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 11:18:00 ق.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد.

به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک در تاریخ 26/8/95 با حضور طلاب در کتابخانه به معرفی تازه های کتاب با معرفی فهرست بخشها و فصلها نمود. که طلاب از این فعالیت خیلی استقبال نمودند و همه آنها احساس رضایت نمودند.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 07:32:00 ق.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد

در تاریخ 95/8/26 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی طرح «دقایقی با کتاب » با حضور طلاب برگزار گردید. در این مراسم خانم نرجس نگهبان به معرفی کتابهای اخلاقی از جمله اخلاق خوبان از استادحسین انصاریان،مبانی معیارهای اخلاقی از حسین معلمی ،وجدان از محمدتقی جعفری،فلسفه اخلاق از مرتضی مطهری، اخلاق وعرفان از رضا رمضانی  همراه با معرفی فهرست بخش ها و فصلها پرداخت.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 07:22:00 ق.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک به همراهی معاون پژوهش از کتابخانه عمومی شهر بازدید نمودند. و تازه های کتاب به آنها معرفی شد. در ضمن به مناسبت هفته کتابخوانی طلاب به صورت رایگان ثبت نام شدند که از این طریق سامانه سامان به تمام کتابخانه های عمومی استان فارس دسترسی دارند.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-08-26] [ 04:28:00 ب.ظ ]




به مناسبت هفته کتابخوانی و ترویج فرهنگ نوشتن و همچنین فعال شدن طلاب در فضای مجازی و دست به قلم شدن آنها معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک کارگاهی آموزشی در تاریخهای 95/8/25و 95/8/26 با  همکاری استاد خانم میرزایی و خانم طهاندار بر گزار نمود.

که در ابتدا خانم میرزایی به اهمیت نوشتن از دیدگاه امامان معصوم و همچنین دغدغه مقام معظم رهبری در نوشتن و فعال شدن طلاب در فضای مجازی اشاره نمود. و سپس توضیحاتی پیرامون تعریف وبلاگ و نحوه ساخت، نوشتن مطلب جدید، و سایر امکانات آن اشاره نمود. طلاب هم در روز بعدساخت وبلاگ و بار گذاری مطلب در آن را به صورت عملی تجربه کردند..

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 04:20:00 ب.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی مدیر مدرسه علمیه  الزهرا(س)آباده طشک با اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه  از کتابدار تجلیل کرد.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 03:45:00 ب.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک نشستی با حضور اساتید و کادر و طلاب محترم این حوزه با عنوان« چگونگی  ترویج راههای فرهنگ کتابخوانی » برگزار نمود. در این جلسه بعد از بیاناتی از مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت و توجه به کتاب و کتابخوانی به راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی از جلمه در دسترس بودن کتاب در محیط کار ومنزل، داشتن قفسه یا طبقه ای مخصوص کتاب، الگوی عملی بودن برای کتابخوانی ازبه شیوه با وضو و رو به  قبله نشستن در هنگام مطالعه وغیره .

در آخر هم یک نکته بسیار جالب و بهترین جمله از آن جملات همیشه بیاد ماندنی و ناب اینکه وقتی به گروه های فضای مجاز ی سر زده می شود آخرین بازدید هر کدام از آنها نهایتا به بیش از 10 ساعت به طول نمی کشد ولی متاسفانه سر زدن به کتاب آسمانی به  ماه رمضان قبل برمی گردد. در اینجا این نکته حائز اهمیت می باشد که با مطالعه بهترین کتاب که قرآن می باشد  می توان فرهنگ کتابخوانی را ترویج داد. که هر فرد در طول روز صحفاتی از قرآن ،معنای آن یا تفسیر را مطالعه نماید. همین یک نکته کافی ست.تو حدیث مطول خوان از این مجمل

زیرا تمام نیازهای روحی،روانی ، جسمی تمام افراد و جوامع انسانی در تمام ادوار درآن وجود دارد.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 03:44:00 ب.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک از کتابخوان برتر تقدیر نمودند.

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 12:27:00 ب.ظ ]




 

موضوعات: راههای گسترش فرهنگ کتابخوانی  لینک ثابت
 [ 11:53:00 ق.ظ ]