معاونت پژوهش الزهرا آباده طشک


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





جستجو


 



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-08-25] [ 01:41:00 ب.ظ ]




به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی کانون پژوهشی مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک ایستگاه مطالعه با عناوین  پرسش وپاسخ با موضوعات مختلف از جمله مهدویت، خانواده، ازدواج ، معاد، حدیث پیرامون اهمیت کتاب و کتابخوانی ،سخنان بزرگان پیرامون اهمیت کتاب و کتابخوانی،

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:19:00 ق.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد.

در تاریخ 25/8/95 به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی به معرفی تازه های کتابخانه به طلاب اختصاص داده شد. در این جلسه خانم زیبا صالحی به معرفی کتابهایی که تازه به کتابخانه آورده شده بود از جمله سبک زندگی فاطمی از سیدحسین اسحاقی،علوم قرآن از محمدرضاابراهیم نژاد،فضایل ومناقب حضرت زهرا(س)ازمحمدعلی حیدری،معناشناسی قلب در قرآن از ظریفه کهراریان،ارتداد از مرضیه اسکندری جوی، اخلاق برای همه از سیدحسین اسحاقی و… همراه با معرفی بخش ها ،فصلها،زیرفصلها پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:10:00 ق.ظ ]




هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی هر روز به مدت 10 دقیقه به معرفی کتاب با موضوعات مختلف برگزار نموده است.

در روز کتابخوانی تاریخ 24/8/95خانم فاطمه مرادی با موضوع امام شناسی به معرفی کتاب هایی از جمله زندگانی و معجزات چهارده معصوم از محمدمهدی موسوی،زندگینامه چهارده معصوم از آیت الله سیدمحسن خرزای، سلسله مباحث 4جلدی مهدویت از آیت الله صافی گلپایگانی، منتهی الامال از شیخ عباس قمی پرداختند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:34:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا(س) آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی فراخوان کتابخوانی پیرامون تعریف ، توصیف ، خلاصه، نکات جالب از کتابی که تا کنون مطالعه نموده اید را برگزار نموده است.

آخرین مهلت: 24/8/95

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-08-09] [ 09:03:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)آباده طشک به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی سیر مطالعاتی امام شناسی برگزار می نماید.

منبع : پیشینه ولایت فقیه از آقای مصطفی جعفر پیشه

زمان آزمون: 24/8/95

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:58:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه الزهرا(س)آباده طشک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی طرح کتابیار گروهی را به هدف کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار نمود.

مراحل اجراء: جمع آوری کتابهای افرادی که آن کتاب را مطالعه نموده اند و دادن امانت به طلاب دیگر برای مطالعه و در آخر هم کتابهای جمع آوری شده یا به کتابخانه حوزه هدیه داده می شود و یا به صاحبان آنها برگردانده می شود.

مسوول جمع آوری : یکی از طلاب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در تاریخ 95/8/3 با حضور طلاب در کتابخانه به منبع شناسی و آموزش دسترسی به مطالب در لغتنامه ها با توجه به ریشه کلمات هم در کتاب لغتنامه و هم در نرم افزارها  پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-08-03] [ 01:15:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک در تاریخ 95/8/2 در سالن این مدرسه کارگاه پژوهشی با موضوع شیوه مقدمه نویسی برگزار نمود. در این کارگاه بعد از بیان مراحل نوشتن مقدمه از جمله تبیین ، هدف ، اهمیت و ضرورت، مبانی موضوعی به تفاوت شیوه مقدمه نویسی در مقاله و تحقیق پایانی پرداخت .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:56:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک در تایخ 11/7/95 کارگاه آموزش شیوه نگارش مقاله با حضور طلاب در سالن این مدرسه برگزار نمود. در این کارگاه ابتدا به ویژگی های یک موضوع خوب اشاره گردید و در ادمه به انواع مقاله، اجزای ظاهری مقاله و محتوای مقاله پرداخته شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1395-07-24] [ 10:59:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س)آباده طشک در تاریخ 18/7/95با حضور تمامی طلاب کارگاه عملی با موضوع فیش نویسی و نقد آن برگزار نمود. در این کارگاه بعد از آموزش نحوه فیش نویسی با حضور در کتابخانه هر کدام از آنها یک نمونه فیش خلاصه برداری تهیه نمودند و به نقد وبررسی پرداخته شد. برای جلسه آینده هم برنامه ریزی شده که هر کدام از طلاب از هر کدام از نمونه فیش ها یک فیش تهیه نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:33:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در محل سالن اجتماعات این مدرسه کارگاهی یه روزه به عنوان امام شناسی در تاریخ 31/6/95 برگزار نمود.

در این کارگاه به عناوین مفهوم ولایت ازنظر شیعه و سنی و ضرورت شناخت واطاعت از امام و همچنین به بحث ولایت امام علی (ع) و معرفی منابع  و یک سری کتابهایی مربوط به شناخت جایگاه امام علی (ع) و مبحث امامت پداخته شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-07-19] [ 10:40:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک در تاریخ 24/6/95 در سالن اجتماعات کارگاهی با موضوع «شیوه های انتخاب موضوع »برگزار نمود. که طی چند جلسه به انتخاب موضوع و نقد موضوعات آنها پرداخته شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:36:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س)آباده طشک آزمون فراخوان کتابخوانی غدیر را برگزار نمود و به طلابی که کتاب را به طور کامل مطالعه نموده و نمره حدنساب را کسب نموده اند جوایزی اهدا گردید.قابل ذکر است به نفر اول که نمره کامل آورده و کتاب را به طور کامل مطالعه نموده است به طور ویژه تقدیر شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:05:00 ق.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری به مناسبت عید امامت و ولایت اقدام به برگزاری دوره امام شناسی نموده اند. این دوره با هدف آشنایی طلاب با مبحث امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت همچنین اثبات امامت امام علی (ع) با توجه به آیات و روایات و با تکیه بر فرازهایی از خطبه غدیریه و جامعه کبیره می باشد. انشاالله همه بتوانند در زمره پیروان حقیقی و راستین اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرند.

زمان 4 شنبه 31/6/1395

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-29] [ 01:16:00 ب.ظ ]




فراخوان مقاله
محور: امام شناسی

موضوعات:
1-امام شناسی در زیارت جامعه کبیره
2- امام شناسی در زیارت غدیریه
3-جایگاه امامت درمنابع شیعه
4-جایگاه امامت در نگاه اهل سنت
5-سیره علمی- اخلاقی امام هادی (ع)
6-سیره علمی- اخلاقی امام علی (ع)
7-سیره علمی امامان دیگر
وهر موضوع دیگری که تحت عنوان امام شناسی گنجانده شود.
آخرین مهلت: 31/6/95
azzahra abadeh92@gmail.com ارسال به:
شرایط اثر:
«لطفا آثار به صورت ورد و پی دی اف و حجم اثر 10-15 صفحه باشد.»

در صورت نیاز به شماره های 07153894322ویا 07143525755می توانید تماس حاصل نمایید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-06-23] [ 01:52:00 ب.ظ ]




منبع :
كتاب نردبان آبي از دكتر مهدي خدّاميان آراني

زمان برگزاري مسابقه:31/6/95

*علاقه مندان مي توانند كتاب را در سايت nabnak.irدانلود نمايند.
*در صورت ضرورت به شماره 07153894350يا شماره 07143525755تماس حاصل نماييد.
سوالات متعاقبا ارسال مي گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:49:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک اقدام به پخش بروشور به مناسبت از عید قربان تا غدیر نمود که فابل ورد آن در زیر بارگذاری می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
امام شناسی از نگاه امام
بالاتر از این وجود ندارد که بخواهیم جایگاه یک معصوم را از نگاه معصوم دیگر شناخت. زیرا که سندی محکم تر و متقن تر از این وجود ندارد و از این طریق اعتقادات ما بیشتر می شود. زیرا که قول و فعل معصوم حجت می باشد.
امام هادی(ع)در 15 ماه ذی الحجه ولادت با سعادت حضرت امام هادی (ع) طلوع خورشیدی دیگر در آسمان امامت و نبوت بود که در کنار سایر مناسبتهای زیبا و مهم غدیریه جلوه ای دیگر به این ماه بخشید.
نام مبارک ایشان علی النقی و هم نام با حضرت علی بن ابی طالب، حضرت علی بن حسین ،حضرت علیبن موسی الرضا،و جهارمین علی از خاندان عصمت و طهارت است که درخشش دیگری در میان اسامی مبارک حضرا ت چهارده معصوم داشته است.
.
میراث امام هادی(ع)
در مورد امام هادی (ع) به دلیل شرایط خاص امامت ایشان گرچه مطلب کم است اما از غنای زیادی برخوردار می باشد. و به جرأت می توان گفت که در بیشتر آموزه های دینی دیگر یافت نمی شود.
نقش مؤثر و مأموریت الهی حضرت امام هادی(ع) درتبیین شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) و بیان فضیلت های بی شمار آن حضرت در زیارت غدیریه، و بیان جایگاه امامان معصوم (علیهم السلام) در جهان خلقت، در زیارت کبیره بی مثال است. ازاینرو برای امام شناسی که اوجب واجبات است لازم است به شناخت و مطالعه این دو زیارت گران بها که منشور امامت و ولایت و دو گنج بی پایان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) می باشد قدمی برداشته باشیم.
1-زیارت غدیریه
این زیارت یکی از زیباترین زیارت های امیرالمؤمنین است که توسط امام هادی(ع) بیان شده است و مجموعه ای کامل از فضائل و مناقب مولی الموحدین امیرالمؤمنین با استناد بر آیات وروایات متعدد می باشد.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح الجنان در باب زیارات امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: به سندهای معتبره نقل شده که حضرت امام علی النقی(ع) حضرت امیرالمؤمنین (ع) را با این زیارت در روز غدیر زیارت نموند.
زیارتی برای همه ایام سال
یکی از خصوصیات زیارت غدیریه آن است که اختصاص به روز غدیر ندارد و مانند زیارت عاشورا که قرائت آن برای تمام ایام سال توصیه شده است، قرائت زیارت غدیریه نیز برای تمام سال سفارش شده است.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان پس از زیارت غدیریه می نویسد:

این زیارت را در هر روز از نزدیک و دور می شود خواند و این فایده جلیله ای است که البته راغبین در عبادت و شاقین زیارت حضرت شاه ولایت حضرت علی (ع) آن را غنیمت خواهند شمرد.(دو میراث امام هادی ،ستاد احیاء ایام امامت و ولایت)
2-زیارت جامعه کبیره
حجت الاسلام محمد صفايی، عضو پژوهشگاه علوم وحيانی معارج که کار تهیه و تنظیم کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) آیت الله جوادی آملی را انجام داده در مورد این کتاب و این دعای با اهمیت به خبرنگار مهر گفت: زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) منشور بلند امام شناسی است. نخستين ويژگی شرح جامعه کبیره جامعيتی است که در این اثر وجود دارد و استاد جوادی آملی از منظرهای گوناگون به مسأله نگريسته اند.
وی افزود: ايشان در شرح زيارت جامعه کبيره، جايگاه ويژه ای برای انسان کامل به عنوان واسط بين خلق و خالق، قائل است، بدين معنا که فيض الهی که نازل می شود، هيچ کدام از انسانها توانايی گرفتن آن فيض را ندارند. آن فيض بايد در ظرفيت وجودی انسان کامل قرار گيرد و آن انسان کامل، فيض را بين همه نيازمندان ـ که شامل همه موجودات از انسانها گرفته تا حيوانات و حتي فرشتگان مي شود ـ توزيع کند. استاد تصريح مي کنند که حتي جبرئيل(س) هم بايد فيض را از پيامبر اکرم(ص) بگيرد. آیت الله جوادی آملی در شرح برخی فرازهای زيارت جامعه کبيره، مباحث طولانی و دقيقی دارند و به عنوان نمونه در آيه تطهير حدود ۳۰۰ صفحه بحث می کنند.
این محقق با اشاره به اینکه اشکالات مختلفی به زيارت جامعه کبيره وارد شده است، گفت: اين اشکالات، گاهی روايی و گاهی تاريخی است. همچنين ممکن است درباره سيره ای که از ائمه(ع) نقل شده نيز مشکلاتی وجود داشته باشد که در کتاب «ادب فنای مقربان» به آن پاسخ داده شده است. به ايرادهای روايی و نقلی در اين کتاب پاسخ داده شده است. شبهاتی که به مباحثی همچون ضرورت امام، جايگاه امام و ويژگی های امام وارد می شود، نيز در اين کتاب پاسخ داده شده است. پاسخ به شبهاتي که در روند شرح زيارت جامعه کبيره پيش می آيد،
سند زیارت
شیخ صدوق روایت کرده‌اند که موسی بن عبدالله نخعی به خدمت امام هادی (علیه‌السلام) رسیدند و فرمودند: یابن رسول الله مرا زیارتی تعلیم فرمایید که با بلاغت و کامل باشد که هر گاه خواستم یکی از شما را زیارت کنم آن را بخوانم و حضرت جامعه کبیره را به ایشان یاد دادند.
زیارت جامعه و یک دوره عقاید تشیع
توجه در مضامین این زیارت پر محتوا آشنایی هر چه بیشتر با مکتب ناب مهدی (علیه‌السلام) و شیعه واقعی را برای نسل جدید فراهم می‌آورد به طوری که مقام ائمه هداة (علیهم‌السلام) را به دور از غلو و افراط و تفریط های بیجا به طور واضحی تبیین می‌فرماید. هم چنین بسیاری از تشکیک‌ها و شبهاتی که در مورد شیعه ساخته و پرداخته می‌شود با این زیارت به خوبی می‌تواند مرتفع گردد.
این زیارت از جمله کامل‌ترین و موثق‌ترین زیاراتی است که از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بدست ما رسیده است. به طوری که توسط امام زمان(عج) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. نقل است سیّدی رشتی در دیواری با حضرت صاحب(عجل الله تعالی و فرجه شریف) توصیه‌ای اکید در باره خواندن زیارت جامعه دریافت نمود. امام(عجل الله تعالی و فرجه شریف) با تأکیدی 3 مرتبه فرمودند: شما چرا جامعه نمی‌خوانید؟ جامعه جامعه جامعه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:24:00 ب.ظ ]




چکیده
امروزه به واسطه ی افزایش مناسبات اجتماعی و اقتصادی و در پی آن گسترش حضور زنان در عرصه ی اجتماع این موضوع با هدف آگاهی بخشی و ایجاد ارتباط سا لم میان زن و مرد به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است با توجه به رویکرد منطقی ارتباط سا لم در هر محیط اجتماعی که در آن امکان حضور همزمان زن و مرد وجود دارد از دیدگاه آیات و روایات می توان گفت که هر نوع ار تباط میان آنها جز در صورت اضطرار ممنوع می باشد و قرار دادن این حکم به مفهوم برداشت هر نوع ارتباط بین آنها نمی باشد پس با عمل کردن به احکام و تصحیح روابط اجتماعی در اماکن عمومی ، محیط کاری ، رسانه های جمعی ، از جمله : سینما ، تلویزیون ، اینترنت و … می توان از استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی بیشتری بهره مند گردید .
کلید واژه ها : ار تباط ، اختلاط ، تبرّج ، نظر ، ربیه ، لمس ، تشبّه .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-14] [ 08:17:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق با عنوان «آسیب شناسی جامعه منتظر» به شیوه تحلیلی و علی بررسی شده است ، و هدف از این تحقیق شناخت آسیب ها و دانستن علل و راهکار ها و نتایج حاصله از این تحقیق شناخت آنچه به عنوان عوامل و زمینه های اصلی در بروز این آسیب ها و ایجاد پیامد های ناشی از آنها به نظر می رسد . جامعه منتظر همان جامعه آرمانی است که مورد نظر اسلام می باشد ، از این رو آسیب شناسی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این آسیب ها را می توان به اعتقادی و رفتاری تقسیم نمود که از جمله آسیب های رفتاری را می توان به برداشت انحرافی از مفهوم غیبت و انتظار ، آمیختگی نشانه های ظهور با شرایط ظهور ، توقیت ، تطبیق ،گریز از امام و آرمان های او و …. اشاره نمود ، و همچنین هرج ومرج ، استعجال، مدعیان دروغین و کسانی که دعوای امامت دارند ، ملاقات گرایی ، انتظار بدون تلاش و ….از آسیب های رفتاری می باشند . گفتنی است آسیب های یاد شده ، پیامد هایی همچون فاصله گیری از آرمان های امام ، کنار نهادن بایسته های انتظار، نا امیدی اجتماعی و…را در پی دارد که برون رفت از آنها نیز به عوامل درونی و بیرونی ، مانند فراموش نکردن ولایت الهی و معصومان(علیهم ا لسلام) غنای فرهنگی ، فزونی آگاهی ها زدودن شبهه ها وابسته است . به یقین ،کسب آگاهی و شناخت از پیش گویی های معصومان(علیهم السلام) در باب علل آسیب های زمان غیبت ، باعث درک بهتر و عمیق تر جامعه منتظر می شود تا مردم ، از شرور ، در امان بمانند .
واژگان کلیدی : آسیب شناسی ، جامعه منتظر ، غیبت ، زمینه سازی آسیب ها ، مدعیان دروغین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:14:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق به بررسی موضوع «دین و دنیا از دیدگاه اسلام» پرداخته که هدف از ارائه آن تبین مفهوم رابطه دین و دنیا از دیدگاه اسلام و مسیحیت می باشد . روش این تحقیق بنیادی توصیفی و عقلی و نقلی می باشد مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش«کتابخانه –ای» تدوین شده است که به صورت اساسی به بحث دنیا پرداخت و در کنار دنیا به دین تا بتوان از طریق دین و هم چنین با داشتن ایمان قوی دین و دنیا را برای رسیدن به سعادت در کنار هم داشته باشیم . دین مجموعه عقاید و دستورات و قوانینی است که هم اصول فکری انسان را مورد نظر قرار می دهد و هم اصول گرایشی وی را تعیین می کند و هم شئون زندگی فردی و اجتماعی او را تحت پوشش قرار می دهد . دنیا از دنی به معنای نزدیکی است و از جمله آن دنی به معنای قریب و نزدیک است . که این دنیا را می توان به دنیا ی مذموم با ویژگی هایی از جمله : اعراض از یاد خدا ، خود فراموشی ، ثروت اندوزی ، بازیچه و سر گرمی و غیره …. و هم چنین دنیای ممدوح با ویژگی هایی چون : راهنمای انسان بودن ، عبرت آموزی و غیره و .. نام برد .
که دین مبین اسلام در حوزه فردی به یک سری راهکار ها از جمله : شخصیت سازی ، آموزشهای مهارت های زندگی روشهای آرامش روانی و جسمی و غیره … و همچنین در حوزه ی اجتماعی به همبستگی سیاسی ، توسعه فرهنگی ، اقتصادی ، نظم اجتماعی ، برطرف نمودن نیاز های عقلانی و احساسی برای برقراری حفظ رابطه ی بین دین و دنیا اشاره نموده است . پس از پایان آن باید به این نتایج پی برد . کلید واژه ها : دین ، دنیا ، اسلام ، قرآن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:09:00 ق.ظ ]




این تحقیق به بررسی موضوع «ولایت فقیه از دیدگاه شیعه و اهل سنت» پرداخته که هدف از ارائه آن تبیین جایگاه و اهمیت ولایت فقیه همراه با بیان ویژگی ها و اختیارات آن می باشد . تا بتواند تا حدودی پاسخ گو شبهات و مسائل مر بوطه باشد و روش این تحقیق بنیادی - توصیفی ، عقلی و نقلی است مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش «کتابخانه ای» به صورت تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه (علیهم ا لسلام) تدوین گردیده است .
نتایج پژوهش فوق این است که ولایت به معنای حکومت و سرپرستی می باشد که در قرآن نیز به آن تصریح شده است همچنین ولایت دارای انواعی می باشد از جمله : ولایت تکوینی خداوند و ولایت تشریعی که ولایت تشریعی خود شامل ولایت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومین (علیهم السلام) می باشد . برای اجرای احکام وجود حاکم و حکومت اسلامی به دلایل عقلی از جمله . ضرورت استمرار جریان امامت ، لزوم قانون ، لزوم رهبری شایسته و همچنین بر طبق نقلی آیات و روایات ، آن فرد باید دارای ویژگی هایی از جمله : کفایت ، فقاهت و عدالت باشد . فلسفه ضرورت وجود ولایت فقیه را می توان مشروعیت دانست که گستره اختیارات ایشان بر طبق آیات و روایات و نظرات بعضی از علماء همان ولایت مطلقه می باشد .
واژه گان کلیدی : ولایت ، فقیه ، شیعه ، سنت ، مقیده ، مطلقه ، سنی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:06:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق با عنوان «آسیب شناسی سبک خانواده اسلامی» پرداخته که هدف از ارائه آن آشنایی با آسیب ها و راههای پیشگیری از آن ها جهت اطلاع رسانی به دیگران و جلوگیری از تأثیرات منفی آنها در خانواده ها می باشد . در واقع این تحقیق به شیوه ی بنیادی ، توصیفی و عقلی و نقلی می باشد . مطالب آن به طور مستقیم و از طریق فیش برداری از مطالب کتاب ها و به صورت «کتابخانه ای » به بررسی سبک خانواده پرداخته است .
در پایان می توان به این نتایج اشاره نمود که اسلام برنامه سعادت و تکامل بشر است ، عنایت ویژه ای به سلامت ، رشد و پویایی این نهاد سرنوشت ساز دارد و برای تشکیل خانواده و عوامل تحکیم و تعالی خانواده و نیز آسیب ها و عوامل فرو پاشی آن رهنمود های بسیار مهم و سازنده ای ارائه می نماید . این آسیب ها را به آسیب های اجتماعی - اخلا قی از جمله : خود کشی ، طلاق ، اعتیاد ، خشم ، نفاق ، تنفر ، بیان نمود و همچنین می توان به یک سری راهکارهایی از جمله : تأکید بر مدارا ، جذب افراد ، به دین ، نهی از خشونت ، دعوت به صبر ، تبدیل کینه به محبت و .. اشاره نمود . و آسیب های فرهنگی - اقتصادی مانند : پدیده های منفی ماهواره ها ، ترویج خشونت ، تهدید کاهش تعاملات واقعی ، اسراف ، تجمل گرایی و فقر که در آیات و روایات به آن اشاره شده است و نیز یک سری از راهکار هایی از جمله : پیروی از تعالیم اسلام ، استغفار ، درستکاری ، درک الویت های زندگی ، آینده نگری ، مدیریت صحیح و …. را نیز می توان نام برد . کلید واژه ها : خانواده ، سبک ، اسلام ، آسیب شناسی ، قرآن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:02:00 ق.ظ ]




چکیده
موضوع این تحقیق « بهشت و نعمتهای بهشتی از دیدگاه آیات و روایات» که با هدف تبیین مفهوم جایگاه بهشت و توصیف نعمتهای بهشتی به روش بنیادی ، توصیفی ، و عقلی – نقلی می - باشد . مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش« کتابخانه ای» به صورت تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه (علیهم ا لسلام) تدوین شده است . حقیقت امر این است که شناخت حقیقی جهان پس از مرگ و آشنایی کامل با نعمت های گوناگون سرای آخرت برای ما امکان پذیر نیست اما از تعابیر آیات قرآن و روایات در مورد توصیف بهشت و نعمتهای آن می توان از وسعت بهشت به پهنای آسمان و زمین ، جاودانگی تنوع در ها برتری انسان بر بهشت اشاره نمود خداوند در بهشت برای مؤمنان نعمتهای گوناگون وصف ناپذیری در دو دسته جسمانی که شامل : انواع باغها ، نهرها ، قصر ، کاخ ، غذا ، لباس ، زینتها ، ظروف ، همسر ، چشمه و نیز نعمتهای روحانی که شامل : احترام مخصوص ، محیط صلح و صفا ، امنیت ، دوستان با وفا ، برخورد های مملو از محبت ، مقام رضوان ، نعمتهای فراتر از تصور ، ابدیت نعمتها که بالاترین آن رضوان پروردگار می باشد .
واژه گان کلیدی : بهشت ، عدن ، سندس ، خُلد برین ، غلمان ، فردوس ، خلود ، استبرق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:01:00 ق.ظ ]




بسم الله الرحمن الرحیم

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری در تاریخ 30 /5/95 جلسه هم انديشي با اساتید راهنما: خانم ها خواجه ،طيبه بیات، رفیعی پور ، میرشکاری ، فاطمه بیات پیرامون توجیه وظایف اساتید راهنما با هدف پیشرفت سطح علمی – پژوهشی طلاب و آشنا نمودن آنها ، شناخت وظایف استاد راهنما ، شناخت وظایف معاون پژوهش، در واحد پژوهش این مدرسه برگزار نمود.
در این جلسه خانم صدیقه میرشکاری توضیحاتی پیرامون وظایف اساتید راهنما از جمله راهنمایی درمرحله های انتخاب موضوع ، تدوین طرح نامه های اجمالی و تفصیلی ، جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری ، سازماندهی و نگارش و همچنین نکاتی پیرامون مرحله دفاع به یک سری نکاتی اشاره نمودند. در ادامه ضمن بحث و گفتگو و هم انديشي اساتيد راهنما ، به یک سری از آسیبهای فرآیند تدوین تحقیق پایانی ازجمله گسترده بودن موضوع ، عدم دقیق و کامل بودن طرح نامه ، عدم تمرکز بر مسآله و سئوالات تحقیق و حاشیه رفتن در یادداشت برداری ، عدم مدیریت زمان توسط طلبه و استاد راهنما ، اشتغالات جانبی استاد و طلبه و عدم تمرکز روی تدوین تحقیق پایانی اشاره شد. و راهكارهايي توسط اساتيد محترم به شرح زير پيشنهاد داده شد:
بالا بردن سطح علمی و آگاهی اساتید راهنما و طلاب ، هماهنگ بودن اساتید راهنما با همدیگر ،هماهنگی بین طلبه و استاد راهنما، پیگیر بودن مراحل پیشرفت کار طلاب ، آشنا بودن اساتید به آیین نامه تدوین تحقیق پایانی ، هماهنگ بودن با پژوهش مدرسه و …

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-01] [ 09:40:00 ق.ظ ]




گزارش نشست پژوهشی مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک

گزارش نشست پژوهشی مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک
آسیب شناسی خشونت فرزندان با تاثیر از فضای مجازی و راهکارها
معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری در سالن این مدرسه علمیه نشستی با موضوع آسیب شناسی تربیت فرزندان با تاثیر از فضای مجازی همراه با ارائه راهکارها در تاریخ 23/5/95 با حضور اساتید وکادر این حوزه از جمله خانمها خواجه، رفیعی پور، کشاورز، صابردوست ، بیات و تعدادی از فارغ التحصیلان و عموم مردم برگزار نمود.
در ابتدا خانم کشاورز به افزایش استفاده از اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی موبایل اشاره نمودند . ایشان متذکر شدند که به دلیل نداشتن مهارتهای لازم وکافی والدین، و فرزندان ، فرزندان از فرصتها کمتر بهره گرفته و بیشتر سراغ سرگرمی های آن بخصوص بازی های هیجان انگیز و مخرب آن می روند. در صورتی که این بازیها نه تنها اثر مثبت نداشته بلکه ضررهای زیادی را بر فرد ، خانواده و اجتماع می گذارد. که یکی از آن آسیبها خشونت می باشد که این خشونت فرزندان در خانواده و اجتماع با بازیهای اینترنتی رابطه مستقیم دارد.
ایشان بعد از جنبه اعتیاد آور شدن فرزندان نسبت به اینترنت و بازیهای آن فرمودند: که در هنگام بازی بیشترین اثر بر روی مغز فرزندان دارد این عمل در واقع باعث می شود با تکامل پیدا نکردن لُب فورنتال مغز، فرد توانایی کنترل خود را از دست بدهد، لذا به دنبال اعمال خشونت آمیز می رود. زیرا احساسات و عواطف مربوط به این قسمت از مغز می باشد. آسیب دیگری که در اثر هیجان مستمر در فرزندان حادث می‌شود، افزایش میزان ترشح هورمون آدرنالین و نورآدرنالین از غدد فوق کلیوی است که این افزایش ترشح، سیستم عصبی آنها را دچار آسیب کرده و به شکل پرخاشگری، کم‌صبری و نیز تنش‌های عصبی آشکار می‌شود.
در ادامه مدیر حوزه علمیه بیان داشتند : درست است که به حس هیجانی فرزندان باید پاسخ داده شود البته این شیوه های صحیح و مدیریت شده است که می تواند آنها را از آسیبهای خشونت و پرخاشگری در امان نگه دارد.
زیرا بازیهای رایانه ای به مرور زمان باعث می شود که آنها خشونت را بپذیرند و در عمل هم انجام دهند به طوری که الان در جامعه ما هم افراد کم نیستند که از همین طریق خشونت ، داد و فریاد زدن و شکستن لوازم منزل و غیره به خواسته های خود دست پیدا می کنند وگاها دیده شده که اینقدر این حس خشونت در آنها رشد کرده که به طور آشکار اعلام می کنند که عاشق زندان و خالکوبی هستند. این افراد منزوی هستند و روابط خانوادگی و اجتماعی خوبی ندارند.
و در ادامه هم به سایر مشکلات از جمله مشکلات روحی ، فیزیکی و اجتماعی اشاره شد.
در آخر هم خانم رفیعی پور به یک سری راهکارها اشاره نمودند.
1- آشنا شدن خود والدین و آموزش مهارتهای لازم به فرزندان
ایشان بیان داشتند آشنا شدن والدین نسبت به فضای مجازی و استفاده از فرصت های خوب و محاسن آن یک راهکار خوب و شاید بهترین مهارتی باشد که از این طریق والدین بتوانند یک الگوی عملی برای فرزندان خود قرار بگیرند. مثلا باید به آنها یاد داد که چگونه می توان به مطالب علمی از جمله به کتابخانه ها ، مقالات ، یادگیری انواع مهارتها و فنون و یا هر چیز مثبت دیگری که مورد نیاز زندگی روزمره است می توان دست پیدا نمود.
2- وقت گذاشتن برای فرزندان و همراهی کردن با آنها
در این زمان به دلیل سختی های زیاد والدین و نگرانی آنها در زمینه های اقتصادی ، تربیتی و غیره والدین برای فرزندان خود وقت نمی گذارند ویا اینکه صبر وحوصله همراهی کردن با آنها را ندارند. که این خود یک آسیب بزرگی است زیرا با ایجاد فاصله ای که بین فرزندان و والدین اتفاق افتاده دراین وسط فرزندان از موقعیتها و فرصتهای خود به نحو خوب و احسن استفاده نمی کنند و وارد فضاهای مخرب و اعتیاد آور می شوند. مثل بازیها رایانه ای شده و مدت های زیادی وقت خود را صرف بازی کردن می نمایند.
3- قرار دادن سیستم در محیط باز
4- مدیریت و محدود کردن زمان استفاده از اینترنت
5- تهیه نکردن گوشی های هوشمند برای فرزندان در سنین پایین
6- الگوی عملی بودن والدین برای فرزندان زیرا که گفتار امامان ، تاریخ ، و تجربه ثابت کرده که نصیحت و امر ونهی و فقط حرف زدن هیچ گاه جواب نمی دهد بلکه این عمل صالح و رفتار خوب همراه با اخلاق نرم و مهربانی است که فرد را جذب خانواده می کند واز بازیها و چیز های جذاب دیگر فضای مجازی دور می کند.
7- داشتن تقوی و رعایت حیاء در همه احوالات خود

معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری در سالن این مدرسه علمیه نشستی با موضوع آسیب شناسی تربیت فرزندان با تاثیر از فضای مجازی همراه با ارائه راهکارها در تاریخ 23/5/95 با حضور اساتید وکادر این حوزه از جمله خانمها خواجه، رفیعی پور، کشاورز، صابردوست ، بیات و تعدادی از فارغ التحصیلان و عموم مردم برگزار نمود.
در ابتدا خانم کشاورز به افزایش استفاده از اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی موبایل اشاره نمودند . ایشان متذکر شدند که به دلیل نداشتن مهارتهای لازم وکافی والدین، و فرزندان ، فرزندان از فرصتها کمتر بهره گرفته و بیشتر سراغ سرگرمی های آن بخصوص بازی های هیجان انگیز و مخرب آن می روند. در صورتی که این بازیها نه تنها اثر مثبت نداشته بلکه ضررهای زیادی را بر فرد ، خانواده و اجتماع می گذارد. که یکی از آن آسیبها خشونت می باشد که این خشونت فرزندان در خانواده و اجتماع با بازیهای اینترنتی رابطه مستقیم دارد.
ایشان بعد از جنبه اعتیاد آور شدن فرزندان نسبت به اینترنت و بازیهای آن فرمودند: که در هنگام بازی بیشترین اثر بر روی مغز فرزندان دارد این عمل در واقع باعث می شود با تکامل پیدا نکردن لُب فورنتال مغز، فرد توانایی کنترل خود را از دست بدهد، لذا به دنبال اعمال خشونت آمیز می رود. زیرا احساسات و عواطف مربوط به این قسمت از مغز می باشد. آسیب دیگری که در اثر هیجان مستمر در فرزندان حادث می‌شود، افزایش میزان ترشح هورمون آدرنالین و نورآدرنالین از غدد فوق کلیوی است که این افزایش ترشح، سیستم عصبی آنها را دچار آسیب کرده و به شکل پرخاشگری، کم‌صبری و نیز تنش‌های عصبی آشکار می‌شود.
در ادامه مدیر حوزه علمیه بیان داشتند : درست است که به حس هیجانی فرزندان باید پاسخ داده شود البته این شیوه های صحیح و مدیریت شده است که می تواند آنها را از آسیبهای خشونت و پرخاشگری در امان نگه دارد.
زیرا بازیهای رایانه ای به مرور زمان باعث می شود که آنها خشونت را بپذیرند و در عمل هم انجام دهند به طوری که الان در جامعه ما هم افراد کم نیستند که از همین طریق خشونت ، داد و فریاد زدن و شکستن لوازم منزل و غیره به خواسته های خود دست پیدا می کنند وگاها دیده شده که اینقدر این حس خشونت در آنها رشد کرده که به طور آشکار اعلام می کنند که عاشق زندان و خالکوبی هستند. این افراد منزوی هستند و روابط خانوادگی و اجتماعی خوبی ندارند.
و در ادامه هم به سایر مشکلات از جمله مشکلات روحی ، فیزیکی و اجتماعی اشاره شد.
در آخر هم خانم رفیعی پور به یک سری راهکارها اشاره نمودند.
1- آشنا شدن خود والدین و آموزش مهارتهای لازم به فرزندان
ایشان بیان داشتند آشنا شدن والدین نسبت به فضای مجازی و استفاده از فرصت های خوب و محاسن آن یک راهکار خوب و شاید بهترین مهارتی باشد که از این طریق والدین بتوانند یک الگوی عملی برای فرزندان خود قرار بگیرند. مثلا باید به آنها یاد داد که چگونه می توان به مطالب علمی از جمله به کتابخانه ها ، مقالات ، یادگیری انواع مهارتها و فنون و یا هر چیز مثبت دیگری که مورد نیاز زندگی روزمره است می توان دست پیدا نمود.
2- وقت گذاشتن برای فرزندان و همراهی کردن با آنها
در این زمان به دلیل سختی های زیاد والدین و نگرانی آنها در زمینه های اقتصادی ، تربیتی و غیره والدین برای فرزندان خود وقت نمی گذارند ویا اینکه صبر وحوصله همراهی کردن با آنها را ندارند. که این خود یک آسیب بزرگی است زیرا با ایجاد فاصله ای که بین فرزندان و والدین اتفاق افتاده دراین وسط فرزندان از موقعیتها و فرصتهای خود به نحو خوب و احسن استفاده نمی کنند و وارد فضاهای مخرب و اعتیاد آور می شوند. مثل بازیها رایانه ای شده و مدت های زیادی وقت خود را صرف بازی کردن می نمایند.
3- قرار دادن سیستم در محیط باز
4- مدیریت و محدود کردن زمان استفاده از اینترنت
5- تهیه نکردن گوشی های هوشمند برای فرزندان در سنین پایین
6- الگوی عملی بودن والدین برای فرزندان زیرا که گفتار امامان ، تاریخ ، و تجربه ثابت کرده که نصیحت و امر ونهی و فقط حرف زدن هیچ گاه جواب نمی دهد بلکه این عمل صالح و رفتار خوب همراه با اخلاق نرم و مهربانی است که فرد را جذب خانواده می کند واز بازیها و چیز های جذاب دیگر فضای مجازی دور می کند.
7- داشتن تقوی و رعایت حیاء در همه احوالات خود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1395-05-23] [ 11:14:00 ق.ظ ]




این دوره در تاریخ 15/12/94 با حضور معاون پژوهش خانم میرشکاری وتعدادی طلاب در سالن مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک برگزار گردید. دراین جلسه استاد درابتدا با بیان تقسیم بندی منابع پژوهشی به کتابخانه ای و الکترونیکی به تبیین و بررسی منابع الکترونیکی بخصوص اینترنت و شبکه های اطلاعاتی مفید از جمله سایتهای مرجع عمومی، آموزشی و سایت کتابخانه ها اشاره نمودند..
ایشان در ادامه به ابزارهای جست جو در اینترنت از جمله یاهو، گوگل و غیره ، و همچنین به نحوه جستجوی پیشرفته و فوق پیشرفته در موتورهای کاوش که به انواع جستجوی ساده و پایه می باشد، پرداخته و در ادامه هم به مراحل جستجو و مهارتهای آن در فضای مجازی و نرم افزارها اشاره نمودند.
از جمله منابع استفاده شده در این زمینه می توان به کتاب رموز پژوهشگری نویسنده سید حسین اسحاقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات اصول و کاربرد نویسنده ربابه فرهادی و جزوه دوره برگزارشده از طرف مرکز مدیریت با حضور جناب آقای نصاری می توان اشاره نمود.
در آخر هم برای بالا رفتن اطلاعات طلاب یک سری سایت و نرم افزار معرفی و همچنین آدرس یک سری مجلات در تابلو اعلانات مدرسه علمیه نصب گردید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-04-01] [ 10:32:00 ق.ظ ]




این دوره در تاریخ 15/12/94 با حضور معاون پژوهش خانم میرشکاری وتعدادی طلاب در سالن مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک برگزار گردید. دراین جلسه استاد درابتدا با بیان تقسیم بندی منابع پژوهشی به کتابخانه ای و الکترونیکی به تبیین و بررسی منابع الکترونیکی بخصوص اینترنت و شبکه های اطلاعاتی مفید از جمله سایتهای مرجع عمومی، آموزشی و سایت کتابخانه ها اشاره نمودند..
ایشان در ادامه به ابزارهای جست جو در اینترنت از جمله یاهو، گوگل و غیره ، و همچنین به نحوه جستجوی پیشرفته و فوق پیشرفته در موتورهای کاوش که به انواع جستجوی ساده و پایه می باشد، پرداخته و در ادامه هم به مراحل جستجو و مهارتهای آن در فضای مجازی و نرم افزارها اشاره نمودند.
از جمله منابع استفاده شده در این زمینه می توان به کتاب رموز پژوهشگری نویسنده سید حسین اسحاقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات اصول و کاربرد نویسنده ربابه فرهادی و جزوه دوره برگزارشده از طرف مرکز مدیریت با حضور جناب آقای نصاری می توان اشاره نمود.
در آخر هم برای بالا رفتن اطلاعات طلاب یک سری سایت و نرم افزار معرفی و همچنین آدرس یک سری مجلات در تابلو اعلانات مدرسه علمیه نصب گردید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:24:00 ق.ظ ]




این نشست در تاریخ 19/2/95 پیرامون موضوع آسیب شناسی تحقیقات درسی و پایانی با حضور اساتید راهنما از جمله خانم لیلا رفیعی پور، خانم طیبه بیات و صدیقه میرشکاری برگزار گردید.
شروع جلسه با کلی بودن موضوعات اعم از موضوعات تحقیقات درسی و پایانی شروع شد و سپس به یک سری از آسیبها از جمله تکراری بودن موضوعات، حجم گرایی، عدم هماهنگی بین طلبه و استاد در روند پیشرفت کار، کپی برداری و تکراری بودن مطالب وپژوهشی نبودن موضوعات، جانبی قرار دادن امر پژوهش در راستای امور دیگر و… اشاره شد و بعد ازآن به یک سری راهکارها از جمله دقت و تاکید بر جزیی بودن موضوعات و مسئله محور بودن آنها، انتخاب استاد راهنمایی که پرمشغله نباشد و داری تجربه و مهارت کافی در موضوع داشته باشد ، تشویق و ترغیب طلاب به تفکر وتتبع در اندیشه های اسلامی به منظور فعال شدن طلاب در امور پژوهشی ، برگزاری دوره های آموزش پژوهشی، و غیره می توان اشاره نمود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:18:00 ق.ظ ]




دوره مقاله نویسی در تاریخ 29/1/95 با حضور سرکار خانم طیبه بیات با حضور تعدادی طلاب برگزار گردید. استاد با اشاره به ویژگی های مقاله از جمله مختصرو مفید بودن، جامع و به روز بودن موضوع ، و همچنین به تقسیم بندی انواع مقاله از جهت محتوا که به علمی- ترویجی و علمی- پژوهشی و از جهت روش به کمی و کیفی تقسیم می شود، اشاره نمودند.
ایشان در ادامه به تقسیم ساختار مقاله به انواع محتوایی و ظاهری پرداخته و به اجزای یک مقاله که شامل 1- عنوان 2- چکیده 3- کلید واژه 4- مقدمه 5- محتوا 6- نتیجه گیری 7– پی نوشت 8- منابع می باشد به بحث پرداختند. و در آخر هم به ویژگی های هر کدام از این اجزا و همچنین به ویژگی های ساختار ظاهری ، نحوه ارجاع و فهرست منابع مقاله بحث کردند.
منابع استفاده شده در این دوره کتاب اسرار نویسندگی نویسنده سید حسین اسحاقی و جزوه خانم غفارنیا در دوره ای که از طرف مرکزآموزش عالی ریحانه النبی (س) برگزار گردید استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:13:00 ق.ظ ]




معصومیت از دست رفته
به فکر بچه ها باشیم ؛ آنها در همین دنیا و در روز قیامت از معصومیت ازدست رفته اشان توسط ما، شکایت خواهند کرد.
کودکان معصومی که در اختیار ما هستند و وظبفه ی تربیت آن ها برای رسیدن به فردایی بهتر در دست ماست ؛ آیا سزاوار است که به سبب لذت و خواسته ی نفسانی خود، با تبر به ریشه روح و روان آنها ضربه وارد کنیم.
باید قبول کنیم که عمیق ترین جراحات در این برنامه ها(ماهواره و مثل اینها) به روح و روان بچه وارد میشود و بعضی والدین اصرار دارند که فقط برنامه های خوب آن را نگاه می کنند در حالی که پشت هر فیلم و برنامه ای که ساخته می شود چند روان شناس و متخصص هستند تا برنامه را به شکلی پیش ببرند که من و شما از اثرگذاری غیرمستقیم آن،خبردار نشویم.
ودر آخر به قول پیامبر مهربانی ورحمت که فرمودند: من از پدر و مادرانی که دین و مسائل دینی را به بچه ها آموزش نمی دهند و اگر خود فرزندان و یا دیگران اقدام کنندآنها را منع می کنند بیزارم.(مستدرک الوسایل،ج15،ص164) سخن را تمام می کنیم به امید روزی که بتوانیم این شیطان بزرگ را از منازل دور نماییم تا دل آقا و مولایمان شاد شود.
در این زمینه کتاب « ماهی که مهر را برد» از آقایان اصغر آیتی و حسن محمودی می تونی به کسی که دوسش داری هدیه بدهی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-03-12] [ 09:11:00 ق.ظ ]




‘بسم الله الرحمن الرحیم
برگزاری نشست آسیب شناسی مهارتهای کلامی و فتاری و نقش آن درروابط خانوادگی
مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک در تاریخ94/12/12 نشستی با حضور مشاور حوزه سرکار خانم میرزایی وسایر اساتید برگزارنمود.دراین نشست سرکارخانم میرزایی ضمن اشاره به جایگاه خانواده در قرآن فرمودند : خداوند در سوره الرحمن زن و مرد را نسبت به هم به لباس تشبیه نموده است که در کنار هم گرمابخش زندگی همدیگر وپوشاننده عیوب یکدیگر باشند.که به این واسطه هرکدام اززن و مرد در خانواده باید از ارتباط کلامی قوی در زندگی برخودار باشند تا یک زندگی گرم و صمیمی در کنار سایر اعضا خانواده داشته باشند.
در ارتباطات کلامی بین زن وشوهر هر کدام از آنها باید از واژه هاو کلماتی صمیمی، زیبا، مودبانه، جذاب استفاده نمایند. و از جملات آمرانه و دستوری پرهیز کنند. بخصوص درجلو افراد دیگر حتی اگر اقوام وفامیل باشند. همچنین از کلمات عتاب آمیز در هنگام انتقاد از همدیگر، از بحث و مشاجره ،مسخره کردن،کینه توزی و … باید پرهیز نمود.
هر کدام از زوجین با تکنیکهای گذشت ،ایثار و صبر وحوصله باید محبوب همدیگر باشند و همچنین می توان از مهارتهای خوب گوش دادن و قطع نکردن صحبتهای همدیگر برای برقراری ارتباط بهتر بهره برد. با کمال میل و اراده باید به خواسته های هم پاسخ گو باشند.
در آخر ایشان فرمودند: آنچه که باعث از بین رفتن روابط خانوادگی و همچنین صمیمیت بین اعضاءیک خانواده می شود سخن چینی و اختلاف افکنی در بین اعضاء خانوادها می باشد که این سخن گفتن ها علاوه بر غیبت ممکن است تهمت هم باشند که دو گناه بزرگ کبیره به شمار می آیند و خداوند نیزعقابهای سنگین برای این گناهان برشمرده است . و هنر در بین اعضای یک خانواده این است که از همان روزهای اولیه زندگیشان اجازه ورود و زمینه سازی به اینگونه افراد را ندهند تا ازاختلاف و تفرقه جلوگیری شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-01-16] [ 01:46:00 ب.ظ ]




‘بسم الله الرحمن الرحیم
برگزاری نشست آسیب شناسی مهارتهای کلامی و فتاری و نقش آن درروابط خانوادگی
مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک در تاریخ 12/ 12/94 نشستی با حضور مشاور حوزه سرکار خانم میرزایی وسایر اساتید برگزارنمود.دراین نشست سرکارخانم میرزایی ضمن اشاره به جایگاه خانواده در قرآن فرمودند : خداوند در سوره الرحمن زن و مرد را نسبت به هم به لباس تشبیه نموده است که در کنار هم گرمابخش زندگی همدیگر وپوشاننده عیوب یکدیگر باشند.که به این واسطه هرکدام اززن و مرد در خانواده باید از ارتباط کلامی قوی در زندگی برخودار باشند تا یک زندگی گرم و صمیمی در کنار سایر اعضا خانواده داشته باشند.
در ارتباطات کلامی بین زن وشوهر هر کدام از آنها باید از واژه هاو کلماتی صمیمی، زیبا، مودبانه، جذاب استفاده نمایند. و از جملات آمرانه و دستوری پرهیز کنند. بخصوص درجلو افراد دیگر حتی اگر اقوام وفامیل باشند. همچنین از کلمات عتاب آمیز در هنگام انتقاد از همدیگر، از بحث و مشاجره ،مسخره کردن،کینه توزی و … باید پرهیز نمود.
هر کدام از زوجین با تکنیکهای گذشت ،ایثار و صبر وحوصله باید محبوب همدیگر باشند و همچنین می توان از مهارتهای خوب گوش دادن و قطع نکردن صحبتهای همدیگر برای برقراری ارتباط بهتر بهره برد. با کمال میل و اراده باید به خواسته های هم پاسخ گو باشند.
در آخر ایشان فرمودند: آنچه که باعث از بین رفتن روابط خانوادگی و همچنین صمیمیت بین اعضاءیک خانواده می شود سخن چینی و اختلاف افکنی در بین اعضاء خانوادها می باشد که این سخن گفتن ها علاوه بر غیبت ممکن است تهمت هم باشند که دو گناه بزرگ کبیره به شمار می آیند و خداوند نیزعقابهای سنگین برای این گناهان برشمرده است . و هنر در بین اعضای یک خانواده این است که از همان روزهای اولیه زندگیشان اجازه ورود و زمینه سازی به اینگونه افراد را ندهند تا ازاختلاف و تفرقه جلوگیری شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:46:00 ب.ظ ]




این تحقیق به نقش قناعت درآرامش انسان می پردازد ، مباحثی از جمله معنای قناعت ، شرایط لازم برای تحقق ان ، عوامل ایجاد و تقویت آن ، عوامل و آثار ان در آرامش انسان و فنون دست یابی به قناعت در حیات اجتماعی است هدف این پژوهش و تحقیق یافتن راهکار مناسب برای دوری از حرص ، آرامش و نشاط اعضای خانواده ، رفع نیاز مندی ها در ابعاد مختلف ، آسایش و بر خورداری از زندگی مادی و معنوی ، اصلاح نفس ، پیدا کردن عزت و رسیدن به سعادت و خوشبختی است ، روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای و تحلیلی و توصیفی است که در برداد های دینی و تربیتی مبتنی است یافته های اصلی این تحقیق ضرورت و توجه به اهمیت قناعت ، عوامل و راهکار های ایجاد و تقویت آن زمینه های مقابله با حرص و نکوهش حرص ، پدید آمدن آرامش و به کار گیری مهارت ها و فنون برای دست یابی به زندگی سالم است .
کلید واژه ها : قناعت ، خانواده ، عزت نفس ، شخصیت و الگو ، حرص ، آرامش و اعتدال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1394-12-01] [ 08:56:00 ق.ظ ]




خانواده سنگ بنای جامعه بزرگ انسانی است و در استحکام روابط اجتماعی و رشد تک تک افراد جامعه ، نقش مهمی دارد تلاش برای استحکام خانواده و سلامت آن ، زمینه سلامت و سعادت عمومی را فراهم می سازد این نهاد مقدس نیز ممکن است دچار آسب هایی شود که سلامت آن را تهدیدکند که منشأ اصلی این آسیب ها خدشه دار شدن روابط سا لم اعضای خانواده با یکدیگر است در این نوشتار به موانع ایجاد روابط سا لم در خانواده می پردازیم تا با شناسایی این موارد در مسیر ایجاد خانواده های سا لم و به د نبال آن جامعه ای با سلامت اخلا قی گام برداشته باشیم عواملی که می تواند بیشترین آسیب را به روابط مؤثر و قانونمند خانواده برساند ، عبارتند از : عوامل فردی ، فرهنگی ، خانوادگی ، اقتصادی ، و حقوقی که خلاصه و اجمال به آن ها پرداخته می شود ، شایان ذکراست که علاوه بر این عوامل ، مسائل فرعی دیگری نیز در این زمینه و جود دارد که اشاره به آنها در این مجال نمی گنجد .
کلید واژه ها : خا نواده ، روابط سا لم ، موانع ا قتصادی ، موانع فرهنگی ، موانع فردی ، موانع اجتماعی .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:54:00 ق.ظ ]




غیبت یکی از گناهان و لغزش های بزرگ زبان است که در قرآن کریم به شدت از آن نهی کرده و در نکوهش آن احادیث فراو ا نی به دست ما رسیده است ، در روایات غیبت عبارت است از : بیان عیب کسی که اگر آن را بشنود ناراحت می شود ، همچنین عبارت است : از بیان عیب مخفی دیگران غیبت از رذایل اخلاقی و از اوصاف نا پسندی است که به د و نوع تقسیم می شود : یکی غیبت زبانی و دیگری غیبت به غیر زبان .
غیبت از گناهانی است که بدون شنونده تحقق نمی یابد از این رو شنونده غیبت همانند غیبت کننده گناهکار بوده و مرتکب گناهی بزرگ است در تفاوت غیبت با تهمت آمده که اگر کسی چیزی بگوید که حقیقت دارد و لی مردم آز ان بی خبرند ، غیبت کرده است و هر کس چیزی بگوید که حقیقت ندارد بهتان زده است ، در چند موضع تجویز غیبت را داریم :
تظالم ، اظهار عیوب شرعیه ، نصیحت مشورت کننده ، هشدار دادن به اهل ایمان ، جز شاهد یا راوی ، بیان اسم ، لقب ، و عیب مشهود، غیبت فا سق و متجاهر و.. در بیان ضررهای اجتماعی ان آمده است مسلمانان مأمورند به د وست و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودت و اخوت و آنچه این عقد اخوت و مواصلت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست که موجب کینه و حسد و بغض و عداوت شده و ریشه ی فساد در جمعیت شده و درخت نفاق و دورویی در آنها ایجاد می کند و وحدت و ا تحاد جامعه را گسسته می کند و پایه ی دیانت را سست می کند و از این جهت بر فساد و قبح آن افزوده گردد درمان غیبت از دو راه ممکن است : معالجه ی اجمالی و معالجه تفضیلی مرض غیبت .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:50:00 ق.ظ ]




چکیده
یکی از واجبات و فروع دین ما که از اهمیت بسیاری بر خوردار است فریضه امر به معروف ونهی از منکر است معرف و منکر که مفهوم متقابلنددر لغت : به معنای شناخته شده و نا شناخته می باشند و دراصطلاح: کار هایی که نیکی یا زشتی آنها توسط عقل یا شرع شناخته شده باشند به تعریف ومعروف ومنکر نامیده می شوند ، امر به معروف ونهی از منکر از فرایض بزرگ الهی هستند که اجرای آن آثار و برکات فراوانی را به دنبال دارد این دو از فروع دین اسلام و اجرای آن باعث برپا داشتن واجبات و از بین رفتن منکرات و برقراری امنیت و آسایش در جامعه می شود ؛ زیرا از نظر اسلام جامعه انسانی یک امر به هم پیوسته است که امر جلوی میکروبهای موجود در یک عضو گرفته نشود ، ناراحتی و مرض از یک عضو به سایر اعضا سرایت خواهد کرد امر به معروف ونهی از منکر به منزله واکسینا سیون جامعه و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای روحی و روانی است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:47:00 ق.ظ ]




در این جلسه که باحضوراساتید و کادر حوزه علمیه در سالن کوثر به همرا تعدادی مخاطب برگزار گردید در ابتدا با تعریف مهارت به معنی اینکه به توانایی هایی اطلاق می شود که به فرد کمک میکند تا در موقعیت های مختلف بتواند عاقلانه ترین و صحیح ترین تصمیم را بگیرد. و نیاز به تمرین دارد تا ملکه انسان شود را به دو نوع رفتاری و کلامی تقسیم می نمایند .
قسم مهارتهای رفتاری که موضوع جلسه بود به روشهای مختلف ازجمله خوش اخلاقی، هدیه دادن، تبادل عاطفی، کمک کردن، نیاز سنجی، مثبت نگری و غیره پرداخته شد.
همچنین به عوامل منفی نگری از جمله آلودگی باطنی، کینه، عقده حقارت ، خودخواهی، پیش داوری، محیط تربیتی، وراثت و همنشینی با نااهلان توضیح داده شد. و در ادامه به آثار منفی نگری ازجمله ناراحتی های روحی،نگرانی،اضطراب،عدم ارتباط، عقوبت اخروی و فساد عبادت پرداخته شد. و در آخر هم به راه درمان منفی نگری ازجمله پالایش افکار ،شناخت زیاتهای بدبینی، وتقویت ایمان و غیره توضیح داده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-05-13] [ 10:33:00 ق.ظ ]




این جلسه که با حضور معاونین ،اساتیدو مشاور حوزه برگزار شد در ابتدا به ضرورت نشاط در زندگی پرداخته شد و بیان گردید شادی به دو نوع حقیقی و کاذب تقسیم می شود که در اسلام منظور شادی حقیقی می باشد و آثار بسیار خوبی را به دنبال دارد برعکس شادی کاذب که به دنبال آن افسردگی می باشد.و تاثیرات سوء جبران ناپذیری بر روی فرد میگذارد. و همچنین به عوامل شادی از قبیل توحید، توکل، صبر، رضایتمندی از زندگی، صله رحم، کاروتلاش و غیره پرداخته شد.
و در آخر هم با بررسی مقایسه بین شادی از نظر اسلام و غرب بیان گردید که غربی ها تمام راههای شاد زیستن را آزمایش کرده اند؛ زیرا که برای شادی هیچ حد و مرزی را قائل نیستند.در آخر هم به آرامش وهدفشان نرسیده اند و فهمیدند که راهشان خطا می باشد.ولی امروزه آنها به این نتیجه رسیده اند که با گرایش به دین وپیروی از یک قانون انسان می تواند از افراط و تفریط محفوظ بماند.پس یک فرد مسلمان نباید به بهانه شاد زیستن هر راه و روشی را امتحان نماید.زیرا که ین به او اجازه چنین کاری را نمی دهد و انسان عاقل هیچ گاه آخرتش را به دنیایش نمی فروشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:26:00 ق.ظ ]




موضوع تحقیق پیش رو ، عالم برزخ در آیات و روایات می باشد ، که از مهمترین مسائل اعتقادی است ، مساله برزخ ، موضوعی است که با علوم آزمایشگاهی و تجربی قابل اثبات نیست بلکه برای اثبات آن نیازمند وحی و آیات و روایات هستیم . هدف از بررسی این موضوع ، اثبات عالم برزخ با ادله آیات و روایات است ؛ پاسخ به سوالاتی که در این زمینه مطرح است به صورت اجمالی و بالا بردن سطح شناخت افراد و تقویت اعتقادات مذهبی . روش این تحقیق کتابخانه ای است که مطالب از کتب مختلف جمع آوری شده است .
در خصوص مساله اثبات تجدد روح و بقای آن و حیات برزخی با توجه به آیات و روایات اثبات می گردد که روح از سنخ امر خداوند است و بدون گذشت زمان و شرایط با صرف اراده خداوند به یکباره موجود می شود و حیات جز لاینفک آن است.مساله مرگ نیز یک امر حتمی و فراگیر است که اولین منزلگاه آخرت محسوب می شود. و پس از آن روح وارد عالم برزخ می شود و تجسم اعمال خویش را خواهد دید .عالم برزخ نه روحانی محض است نه جسمانی به معنای جسم دنیوی ، بلکه روح پس از مرگ در یک قالب مثالی مانند بدن دنیوی قرار می گیرد .در حقیقت برزخ برای مومنان جایگاه رشد و تعالی است و برای کافران خانه عذاب و مجازات .
واژگان کلیدی : برزخ ، عالم ، قبر ، روح ، موت .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-03-20] [ 08:11:00 ق.ظ ]




تربیت دینی به مفهوم فراگیرآن،به معنای آموزش وپرورش دینی است که به منزله پاسدار ازفطرت توحیدی فرزندمی باشد. این امرمیتوانداساسیترین نقش رادرتوسعه معنوی وکمالی جامعه ایفا نماید. تربیت دینی شامل اصول وروشهایی است وهدف این پژوهش،آگاهی بخشی به والدین می باشد تا آنها بدانند هدفداری تعلیم وتربیت ازهدفداری نظام آفرینش ونوع جهان بینی برگرفته شده وآنها به این نکته ایمان آورندکه حرکت آنها درعرصه حیات خانواده برای کودک درس آموز و زمینه سازمسیرزندگیشان می باشد. این تحقیق باروش کتابخانه ای وفیش برداری وساماندهی مطالب به این موضوع پرداخته است.
فرآیندآموزش وپرورش دینی ازخانواده آغازمیشود و براین اساس،باید پدر ومادرکه درقبا لتربیت فرزندان مسئولند،روشهاوراهکارهای زمینه سازی تربیت دینی پیش ازتولد وآغازتولد وپس ازتولد را آموزش ببینند. بهتری راهاینکار،الگوبرداری از برنامه هاواصول تربیتی سیره پیامبرگرامی اسلام (صل الله علیه وآله سلم) وامامان معصوم (علیهمالسلام) میباشد.
این تربیت دارای مراحل کودکی، نوجوانی،جوانی ومیانسالی است که محیط،وراثت وخانواده میتوانند درآن نقش داشته باشند. راهکاره ای بهینه سازی فرآیند پرورش دینی درخانواده،درقالب اصولی که شامل اعتدال ومیانه روی،امربه معروف ونهی ازمنکر،موعظه،عزت،سهولت وآسانگیری وتدریج میباشد،مطرح میشود. همچنین میتوان به روشهای تربیتی مانندالگوبرداری،محبت،مهرورزی،تشویق وتنبیه،بازیباکودک وآموزش دینی ومذهبی اشاره کرد.
کلیدواژه ها : اصول،روش،تربیت،پدر،مادر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:08:00 ق.ظ ]




این جلسه که با حضور اعضای اعضای ثابت شورای علمی -پژوهشی با موضوع تکنولوژی و تربیت فرزند برگزار گردید. این جلسه به چگونگی تأثیر تکنولوژی بر تغییر سبک خانواده و تغییر رفتار فرزندان و والدین نسبت به یکدیگر پرداخت . در آخر هم به ارایه یک سری راهکار برای هر چه بهتر شدن روابط والدین و فرزندان وهمچنین داشتن جامعه سالم و اسلامی پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-03-19] [ 08:44:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور جانبازآقای جوکاربا موضوع بررسی آسیب های انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با آن با حضور طلاب در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید.

ایشان ضمن بیان زمینه آسیب های انقلاب اسلامی ، به یک سری راهکارهایی برای مقابله با آن آسیب ها اشاره نموند.و در آخر هم به سوالات طلاب پاسخ داند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:35:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور سرگرد هاشمیان فرمانده سپاه ناحیه آباده طشک با موضوع بررسی ظلم های نظام شاهنشاهی و بنیاد حکومت اسلامی در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید ایشان با اشاره به انحرافات دولت شاهنشاهی و اشرافی گری بودن درباریان ، بیان کرد که حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره) جهت تشکیل حکومت اسلامی ادامه کار حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) بود که توانست باطن همه ملت ایران را به خروش و جوشش در آورد. و به تبیین جایگاه ولایت فقیه که ادامه رسالت حضرت رسول(ص) و امامت حضرت مهدی(عج) می باشد پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:29:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور سرگرد هاشمیان فرمانده سپاه ناحیه آباده طشک در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید. ایشان در این جلسه ضمن اشاره به استبدادی بودن نظام شاهنشاهی به تشریح پیش زمینه های انقلاب اسلامی سرنگونی رژیم منحوس پهلوی ،رهایی همه جانبه کشور از وابستگی به غرب ،ایجاد حکومت جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی بر پایه فقه شیعی ،خودباوری و خوداتکایی در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی ،مقابله با فرهنگ مصرف گرایی و اشرافی گری پرداخت و مردم به دلیل خستگی ازظلم وفساد آن حکومت به سمت تشکیل حکومت اسلامی سوق پیدا نمودند . وبا مسائل آن زمان را با امروز تطبیق دادند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:13:00 ق.ظ ]




پژوهش حاضر با موضوع بررسی نقش مادر در دوران حمل و شیردهی از دیدگاه اسلام به هدف آشنایی بیشتر با مسئولیّت مادر در این دوران و بهره بردن از فواید حاصل از بررسی این موضوع، ابعاد مختلف این مسأله را بیان کرده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، عقلی- نقلی، بنیادی و تحلیلی و کتابخانه¬ای می باشد.
با مطالعة این پژوهش و آشنایی با مفهوم مادر و بارداری و مسائلی که رعایت آن ها در دوران بارداری و شیردهی لازم است، می توان به این نکتة مهم دست یافت که ایفای صحیح نقش مادر در دوران حمل و شیردهی، پایة تربیت و پرورش فرزند صالح و سالم است چرا که برای تربیت فرزند صالح باید پیش از تولّد فرزند و حتّی پیش از ازدواج اقدام نمود.
کلید واژه¬ها: مادر، حَمْل، جَنین، لَقاح، وِلادت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-03-18] [ 12:34:00 ب.ظ ]




پژوهش حاضر به بررسی مهریه در آبات و روایات می پردازد که با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه آن در مسأله ازدواج جوانان امید است که مفید واقع شود. بنابراین هدف از بررسی مهریه، آگاهی بیشتر زوجین و رفع یکی از معضلات اجتماعی در امر ازدواج است. متأسفانه عده ای این موضوع را کم اهمیت دانسته و با سهل انگاری از آن می گذرند و این خود بعداً مشکل ساز می شود روشی که دراین پژوهش انجام شده عقلی و نقلی است و اطلاعاتی که جمع آوری شده اند از توع مستقیم و کتابخانه ای به موضوع پرداختند.
از بررسی مطالب فوق چنین نتیجه گرفته می شود که ازدواج شامل ضرورت فردی، اجتماعی و مذهبی می باشد. از میان ضرورت فردی می توان به پاسخ مثبت به فطرت، بروز تکامل استعدادها، ایجاد امنیت و آسایش و ضرورت اجتماعی به بقای نسل، جلوگیری از فساد، تحکیم بنیان خانواده و همچنین ضرورت مذهبی می توان به عامل حفظ پاکدامنی تکمیل ایمان و آرامش روانی اشاره کرد.
در مسأله ازدواج شرایط انتهاب همسر و مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که هم کفو بودن، تناسب سنی و جسمی و معرفی الگوها در زمینه مهریه، احکام و سخت گیری نکردن در زمینه مهریه نسبت به موارد دیگر مورد توجه است.
کلید وازژه : مهریه، نحله، صداق،خانواده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:33:00 ب.ظ ]




سبک زندگی همان قواعد و اصولی را شا مل می شود که حاکم بر زندگی ، رفتار وارزش ها و دیگر امور روز مره در زندگی می باشد. که با هدف معرفی یک الگوی مناسب و اصلاح سبک زندگی و همان سازی آن با ارزش های اسلامی می باشد که همواره با محوریت قرار دادن زندگی و با سوق دادن آن به سمت ارزش های دینی و اخلاقی است.
از این رو یکی از موثرترین نیرو های خطری آدمی است ، میل به تقلیدو الگو گیری از سبک زندگی کمال یا ختگان است به خصوص زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگوی کامل و جامع برای همه عصر ها می باشد. می توان سبک زندگی ایشان را به جنبه های گوناگون فردی ، خانوادگی ، اخلاقی ، تربیتی ، اجتمایی وسیاسی تقسیم نمود.
با نگاهی در سبک زندگی حضرت زهرا (س) به خوبی دیده می شود که ایشان با پرورش روحیه صبر و استقامت در زندگی توکل بر خدا ، سپاس گذاری از خداوند در همه حال به ایجاد یک فضای معنوی برای رشدایمان ، تهعد وخویشتن داری شخصی و مقابله با وسوسه های نفسانی وهوس پروری در بین اعضای خانواده به پرورش روحی خویش و سایر اعضای خانواده پرداختند.
و همچنین با ادب و احترام متقابل ، رعایت حقوق افراد خانواده و دیگران ، به پرورش حس انسان دوستی در محیط خانه و بیرون پر داختند و به اعضای خانواده خویش یاد دادند که در زندگی با هدف و برنامه ریزی پیش روند. و خود را در انجام تکالیف و وظایفشان متعهد بدانند.
ایشان با مدیریت صحیح در خانه واحترام به همسر ، یاری کردن ایشان در همه حال ، پرهیز از دروغ و خیانت در زندگی ، کم کردن توقعات خویش ، پرهیز از تحمیل گرایی ، چشم وهم چشمی ورسیدگی به تمام نیازهای کودک در تعلیم وتربیت آنان بستری مناسب برای رشد همه جانبه و موفقیت اعضای خانواده فراهم کردند.
کلید واژه : سبک زندگی ، تربیت ، اخلاق ، فضیلت ، سیره ، سنت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:29:00 ب.ظ ]




چکیده
پژوهش حاضر به بررسی مبانی نظری پوشش اسلامی با تکیه بر آیات و روایات پرداخته است که با روش گرد آوری اطلاعات کتاب خانه ای و فیش برداری می باشد. و هدف از این پژوهش آگاهی دادن و تعلیم مفاهیم و مبانی پوشش ازدیدگاه عقل و فطرتو آیات و روایات و انواع پوشش، مانند پوشش تجملی، تأدبی و تعبدی و تمانعی و تأمینی می باشد.
یکی دیگر از اهداف اصلی این پژوهش آشنا کردن خانواده های مسلمان با احکام و حدود حجاب و پوشش اسلامی و مسئله محرم و نامحرم است تا حس دینی زنان و مردان را بیدار کند و مسلمانان را از عواقب شوم بدحجابی و آثار مثبت پوشش اسلامی آگاه کند. و در آخر هم خودم به شناختی حداقلی از مبانی پوشش اسلامی برسم و آن را در زندگی بهتر به کار بگیریم. در این نوشته، حدود و کیفیت پوشش هر یک از زن و مرد از دیدگاه گوناگون از جمله: تمسک به روایات، اجماع و سیره معصومین بررسی شده است که با توجه تمامی این ادله، پوشیدن تمام بدن به غیر از وجه و کفین از دید نامحرم برای زنان واجب است و برای مردان هم پوشیدن عورت واجب است. و پس از آن، آثار تربیتی حجاب در ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، خانوادگی بررسی شده است. اثر حفظ حجاب در اجتماع نخست، جلوگیری از تحریک مردان در جامعه و درگیری حفظ امنیت زن هم از شر مزاحمان باشد و هم بتواند به راحتی در جامعه رفت و آمد کند. و از مهم ترین آثار فردی حجاب می توان به موفقیت های معنوی، حفظ احترام و ارزش فردی اشاره کرد و از بعد خانوادگی می توان استحکام و ثبات خانواده و سلامت نسل و مرزداری لذات را اثر حفظ حجاب دانست و در آخر هم راه کارهایی جهت درونی کردن حجاب مثل، ارتقا و تقویت ایمان به خدا، امر به معروف و نهی از منکرو ترویج و احیای تعلیم و تربیت دینی فرزندان، شناسایی الگوهای برتر حجاب ارایه شده است.
واژه های کلیدی- حجاب، تبرج، جلباب، خمار، ستر، عفت، عورت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:07:00 ب.ظ ]




جهنم در واقع به معنای عذاب و جایگاه جنایتکاران می باشد که دارای نام ها و در هایی است. گنجایش آن به اندازه ای است که وقتی همه تبهکاران را در بر گرفت باز هم زیاده می طلبد .
هدف از انجام این تحقیق شناختن و شناساندن جهنم می باشد تا بتوانیم با علم و آگاهی از قیامت و عذاب های جهنم ، راه سعادت و کمال را بپیما ئیم ، روش این تحقیق کتابخانه ای می باشد بدیهی است انسان دارای هوا و هوس و نفس اماره اگر از قید ایمان نیز رها شده باشد طبعا در گرداب گناهان و انحرافات فساد اخلاق غرق خواهد شد و چنین افرادی جز با جهنم و چشیدن عذاب های آن سرنوشتی نخواهند داشت .
با توجه به آیا ت قر آن جهنم شامل یک سری از نام ها و درها مثل هاویه ، جحیم و لظی می باشد و همچنین شامل نوشیدنی های مثل : ضریع ، غسلین و صدید است .
یک سری عوامل مثل : گنا ه ، غیبت ، کم فروشی با عث سقوط انسان به جهنم می شود پس جهنمیان متصف به یک سری از عذاب های روحی مثل سرزنش جهنمیان توسط بهشتیان ، رسوایی آنان و حسرت و غم ها ی آنها و عذاب های جسمی مثل باد های کشنده و سایه های سوزان و در هم شکستن چهر ها یشان و خالدین در جهنم که همان کفار و منافقین هستند می با شد .
کلید واژه ها : جهنم ، هاویه ، سقر ، سعیر ، نار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ق.ظ ]