معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک اقدام به پخش بروشور به مناسبت از عید قربان تا غدیر نمود که فابل ورد آن در زیر بارگذاری می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
امام شناسی از نگاه امام
بالاتر از این وجود ندارد که بخواهیم جایگاه یک معصوم را از نگاه معصوم دیگر شناخت. زیرا که سندی محکم تر و متقن تر از این وجود ندارد و از این طریق اعتقادات ما بیشتر می شود. زیرا که قول و فعل معصوم حجت می باشد.
امام هادی(ع)در 15 ماه ذی الحجه ولادت با سعادت حضرت امام هادی (ع) طلوع خورشیدی دیگر در آسمان امامت و نبوت بود که در کنار سایر مناسبتهای زیبا و مهم غدیریه جلوه ای دیگر به این ماه بخشید.
نام مبارک ایشان علی النقی و هم نام با حضرت علی بن ابی طالب، حضرت علی بن حسین ،حضرت علیبن موسی الرضا،و جهارمین علی از خاندان عصمت و طهارت است که درخشش دیگری در میان اسامی مبارک حضرا ت چهارده معصوم داشته است.
.
میراث امام هادی(ع)
در مورد امام هادی (ع) به دلیل شرایط خاص امامت ایشان گرچه مطلب کم است اما از غنای زیادی برخوردار می باشد. و به جرأت می توان گفت که در بیشتر آموزه های دینی دیگر یافت نمی شود.
نقش مؤثر و مأموریت الهی حضرت امام هادی(ع) درتبیین شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) و بیان فضیلت های بی شمار آن حضرت در زیارت غدیریه، و بیان جایگاه امامان معصوم (علیهم السلام) در جهان خلقت، در زیارت کبیره بی مثال است. ازاینرو برای امام شناسی که اوجب واجبات است لازم است به شناخت و مطالعه این دو زیارت گران بها که منشور امامت و ولایت و دو گنج بی پایان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) می باشد قدمی برداشته باشیم.
1-زیارت غدیریه
این زیارت یکی از زیباترین زیارت های امیرالمؤمنین است که توسط امام هادی(ع) بیان شده است و مجموعه ای کامل از فضائل و مناقب مولی الموحدین امیرالمؤمنین با استناد بر آیات وروایات متعدد می باشد.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح الجنان در باب زیارات امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: به سندهای معتبره نقل شده که حضرت امام علی النقی(ع) حضرت امیرالمؤمنین (ع) را با این زیارت در روز غدیر زیارت نموند.
زیارتی برای همه ایام سال
یکی از خصوصیات زیارت غدیریه آن است که اختصاص به روز غدیر ندارد و مانند زیارت عاشورا که قرائت آن برای تمام ایام سال توصیه شده است، قرائت زیارت غدیریه نیز برای تمام سال سفارش شده است.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان پس از زیارت غدیریه می نویسد:

این زیارت را در هر روز از نزدیک و دور می شود خواند و این فایده جلیله ای است که البته راغبین در عبادت و شاقین زیارت حضرت شاه ولایت حضرت علی (ع) آن را غنیمت خواهند شمرد.(دو میراث امام هادی ،ستاد احیاء ایام امامت و ولایت)
2-زیارت جامعه کبیره
حجت الاسلام محمد صفايی، عضو پژوهشگاه علوم وحيانی معارج که کار تهیه و تنظیم کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) آیت الله جوادی آملی را انجام داده در مورد این کتاب و این دعای با اهمیت به خبرنگار مهر گفت: زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) منشور بلند امام شناسی است. نخستين ويژگی شرح جامعه کبیره جامعيتی است که در این اثر وجود دارد و استاد جوادی آملی از منظرهای گوناگون به مسأله نگريسته اند.
وی افزود: ايشان در شرح زيارت جامعه کبيره، جايگاه ويژه ای برای انسان کامل به عنوان واسط بين خلق و خالق، قائل است، بدين معنا که فيض الهی که نازل می شود، هيچ کدام از انسانها توانايی گرفتن آن فيض را ندارند. آن فيض بايد در ظرفيت وجودی انسان کامل قرار گيرد و آن انسان کامل، فيض را بين همه نيازمندان ـ که شامل همه موجودات از انسانها گرفته تا حيوانات و حتي فرشتگان مي شود ـ توزيع کند. استاد تصريح مي کنند که حتي جبرئيل(س) هم بايد فيض را از پيامبر اکرم(ص) بگيرد. آیت الله جوادی آملی در شرح برخی فرازهای زيارت جامعه کبيره، مباحث طولانی و دقيقی دارند و به عنوان نمونه در آيه تطهير حدود ۳۰۰ صفحه بحث می کنند.
این محقق با اشاره به اینکه اشکالات مختلفی به زيارت جامعه کبيره وارد شده است، گفت: اين اشکالات، گاهی روايی و گاهی تاريخی است. همچنين ممکن است درباره سيره ای که از ائمه(ع) نقل شده نيز مشکلاتی وجود داشته باشد که در کتاب «ادب فنای مقربان» به آن پاسخ داده شده است. به ايرادهای روايی و نقلی در اين کتاب پاسخ داده شده است. شبهاتی که به مباحثی همچون ضرورت امام، جايگاه امام و ويژگی های امام وارد می شود، نيز در اين کتاب پاسخ داده شده است. پاسخ به شبهاتي که در روند شرح زيارت جامعه کبيره پيش می آيد،
سند زیارت
شیخ صدوق روایت کرده‌اند که موسی بن عبدالله نخعی به خدمت امام هادی (علیه‌السلام) رسیدند و فرمودند: یابن رسول الله مرا زیارتی تعلیم فرمایید که با بلاغت و کامل باشد که هر گاه خواستم یکی از شما را زیارت کنم آن را بخوانم و حضرت جامعه کبیره را به ایشان یاد دادند.
زیارت جامعه و یک دوره عقاید تشیع
توجه در مضامین این زیارت پر محتوا آشنایی هر چه بیشتر با مکتب ناب مهدی (علیه‌السلام) و شیعه واقعی را برای نسل جدید فراهم می‌آورد به طوری که مقام ائمه هداة (علیهم‌السلام) را به دور از غلو و افراط و تفریط های بیجا به طور واضحی تبیین می‌فرماید. هم چنین بسیاری از تشکیک‌ها و شبهاتی که در مورد شیعه ساخته و پرداخته می‌شود با این زیارت به خوبی می‌تواند مرتفع گردد.
این زیارت از جمله کامل‌ترین و موثق‌ترین زیاراتی است که از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بدست ما رسیده است. به طوری که توسط امام زمان(عج) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. نقل است سیّدی رشتی در دیواری با حضرت صاحب(عجل الله تعالی و فرجه شریف) توصیه‌ای اکید در باره خواندن زیارت جامعه دریافت نمود. امام(عجل الله تعالی و فرجه شریف) با تأکیدی 3 مرتبه فرمودند: شما چرا جامعه نمی‌خوانید؟ جامعه جامعه جامعه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...