پژوهش حاضر به بررسی مهریه در آبات و روایات می پردازد که با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه آن در مسأله ازدواج جوانان امید است که مفید واقع شود. بنابراین هدف از بررسی مهریه، آگاهی بیشتر زوجین و رفع یکی از معضلات اجتماعی در امر ازدواج است. متأسفانه عده ای این موضوع را کم اهمیت دانسته و با سهل انگاری از آن می گذرند و این خود بعداً مشکل ساز می شود روشی که دراین پژوهش انجام شده عقلی و نقلی است و اطلاعاتی که جمع آوری شده اند از توع مستقیم و کتابخانه ای به موضوع پرداختند.
از بررسی مطالب فوق چنین نتیجه گرفته می شود که ازدواج شامل ضرورت فردی، اجتماعی و مذهبی می باشد. از میان ضرورت فردی می توان به پاسخ مثبت به فطرت، بروز تکامل استعدادها، ایجاد امنیت و آسایش و ضرورت اجتماعی به بقای نسل، جلوگیری از فساد، تحکیم بنیان خانواده و همچنین ضرورت مذهبی می توان به عامل حفظ پاکدامنی تکمیل ایمان و آرامش روانی اشاره کرد.
در مسأله ازدواج شرایط انتهاب همسر و مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که هم کفو بودن، تناسب سنی و جسمی و معرفی الگوها در زمینه مهریه، احکام و سخت گیری نکردن در زمینه مهریه نسبت به موارد دیگر مورد توجه است.
کلید وازژه : مهریه، نحله، صداق،خانواده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...