سبک زندگی همان قواعد و اصولی را شا مل می شود که حاکم بر زندگی ، رفتار وارزش ها و دیگر امور روز مره در زندگی می باشد. که با هدف معرفی یک الگوی مناسب و اصلاح سبک زندگی و همان سازی آن با ارزش های اسلامی می باشد که همواره با محوریت قرار دادن زندگی و با سوق دادن آن به سمت ارزش های دینی و اخلاقی است.
از این رو یکی از موثرترین نیرو های خطری آدمی است ، میل به تقلیدو الگو گیری از سبک زندگی کمال یا ختگان است به خصوص زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگوی کامل و جامع برای همه عصر ها می باشد. می توان سبک زندگی ایشان را به جنبه های گوناگون فردی ، خانوادگی ، اخلاقی ، تربیتی ، اجتمایی وسیاسی تقسیم نمود.
با نگاهی در سبک زندگی حضرت زهرا (س) به خوبی دیده می شود که ایشان با پرورش روحیه صبر و استقامت در زندگی توکل بر خدا ، سپاس گذاری از خداوند در همه حال به ایجاد یک فضای معنوی برای رشدایمان ، تهعد وخویشتن داری شخصی و مقابله با وسوسه های نفسانی وهوس پروری در بین اعضای خانواده به پرورش روحی خویش و سایر اعضای خانواده پرداختند.
و همچنین با ادب و احترام متقابل ، رعایت حقوق افراد خانواده و دیگران ، به پرورش حس انسان دوستی در محیط خانه و بیرون پر داختند و به اعضای خانواده خویش یاد دادند که در زندگی با هدف و برنامه ریزی پیش روند. و خود را در انجام تکالیف و وظایفشان متعهد بدانند.
ایشان با مدیریت صحیح در خانه واحترام به همسر ، یاری کردن ایشان در همه حال ، پرهیز از دروغ و خیانت در زندگی ، کم کردن توقعات خویش ، پرهیز از تحمیل گرایی ، چشم وهم چشمی ورسیدگی به تمام نیازهای کودک در تعلیم وتربیت آنان بستری مناسب برای رشد همه جانبه و موفقیت اعضای خانواده فراهم کردند.
کلید واژه : سبک زندگی ، تربیت ، اخلاق ، فضیلت ، سیره ، سنت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...