#نشست_علمی_پژوهشی

نشست پژوهشی با موضوع راهکارهای ارتقای روابط اجتماعی به منظور آشنایی طلاب با رفتار و گفتار قرآنی و مورد تایید اهل بیت س، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا س آباده طشک با حضور جمعی از طلاب و استادان در تاریخ 15/12/96 برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، در این نشست خانم رقیه میرزایی مشاور حوزه با توجه به آیات و روایات اسلامی راهکارهایی را پیرامون ارتقای روابط اجتماعی بیان داشتند که اجمالا در زیر می آید:
1- یکی از موثرترین راهکارهایی که انسان برای بهتر شدن روابط اجتماعی و خانوادگی می تواند او را به نتیجه برساند تغییر در مقابل ناهنجاری و بد اخلاقی اطرافیان می باشد. این تغییر در اندیشه و کارها او را کم کم وادار به اصلاح روابط می نماید.
2- برای بهبودی روابط در مقابل رفتار بد دیگران باید صبور بود به طوری که آن رفتار را نادیده گرفت تا از اثرات منفی خودخوری به دور باشیم در غیر این صورت ضربه روحی و اخلاقی بدتری به خودمان وارد کردیم چرا که ممکن است در یک موقعیت دیگر رفتار زننده و یا بدتر از طرف مقابل از ما سر بزند.
3- کنترل زبان: در آیات و روایات به آن بسیار تاکید شده و در سیره معصومین هم بسیار دیده شده است که یکی از عوامل تقویت در روابط اجتماعی کنترل زبان می باشد. بد زبانی، بلند بودن صدا و کلمات رکیک سبب سستی در روابط می شود. حتی در برابر دوستان صمیمی هم باید واژه های مناسب به کار برد. همچنان که خداوند می فرماید: « کسی که مومنی را آزار دهد باید اعلان جنگ با من کند.»
4- داشتن روحیه انتقادپذیری سبب می شود افراد به راحتی زمانی که از شما رنجش خاطر پیدا می کنند برای دلیل کارشان با شما صحبت نمایند تا مشکل به راحتی و سریع حل شود.
5- کنترل خشم : نداشتن غض بصردر رفتار، روابط اجتماعی را به مرور زمان ضعیف و کم کم از بین می برد.
6- طلب رضایت نسبت به افرادی که از طرف ما به دلیل رفتار ناپسند رنجیده خاطر شده اند.
7- داشتن ادب که همانند محافظ برای دفع بسیاری از آفت ها می باشد که در همین زمینه امام علی(ع) می فرمایند: «زیبا سخن بگویید تا زیبا بشنوید». این ادب شامل تمام جنبه های زندگی انسان می باشد همان گونه که امام صادق(ع) می فرمایند: «ای شیعیان مایه زینت ما باشید نه مایه ننگ ما».

 

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...