معاونت پژوهش الزهرا آباده طشک


خرداد 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          





جستجو


 



موضوع تحقیق پیش رو ، عالم برزخ در آیات و روایات می باشد ، که از مهمترین مسائل اعتقادی است ، مساله برزخ ، موضوعی است که با علوم آزمایشگاهی و تجربی قابل اثبات نیست بلکه برای اثبات آن نیازمند وحی و آیات و روایات هستیم . هدف از بررسی این موضوع ، اثبات عالم برزخ با ادله آیات و روایات است ؛ پاسخ به سوالاتی که در این زمینه مطرح است به صورت اجمالی و بالا بردن سطح شناخت افراد و تقویت اعتقادات مذهبی . روش این تحقیق کتابخانه ای است که مطالب از کتب مختلف جمع آوری شده است .
در خصوص مساله اثبات تجدد روح و بقای آن و حیات برزخی با توجه به آیات و روایات اثبات می گردد که روح از سنخ امر خداوند است و بدون گذشت زمان و شرایط با صرف اراده خداوند به یکباره موجود می شود و حیات جز لاینفک آن است.مساله مرگ نیز یک امر حتمی و فراگیر است که اولین منزلگاه آخرت محسوب می شود. و پس از آن روح وارد عالم برزخ می شود و تجسم اعمال خویش را خواهد دید .عالم برزخ نه روحانی محض است نه جسمانی به معنای جسم دنیوی ، بلکه روح پس از مرگ در یک قالب مثالی مانند بدن دنیوی قرار می گیرد .در حقیقت برزخ برای مومنان جایگاه رشد و تعالی است و برای کافران خانه عذاب و مجازات .
واژگان کلیدی : برزخ ، عالم ، قبر ، روح ، موت .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-03-20] [ 08:11:00 ق.ظ ]




تربیت دینی به مفهوم فراگیرآن،به معنای آموزش وپرورش دینی است که به منزله پاسدار ازفطرت توحیدی فرزندمی باشد. این امرمیتوانداساسیترین نقش رادرتوسعه معنوی وکمالی جامعه ایفا نماید. تربیت دینی شامل اصول وروشهایی است وهدف این پژوهش،آگاهی بخشی به والدین می باشد تا آنها بدانند هدفداری تعلیم وتربیت ازهدفداری نظام آفرینش ونوع جهان بینی برگرفته شده وآنها به این نکته ایمان آورندکه حرکت آنها درعرصه حیات خانواده برای کودک درس آموز و زمینه سازمسیرزندگیشان می باشد. این تحقیق باروش کتابخانه ای وفیش برداری وساماندهی مطالب به این موضوع پرداخته است.
فرآیندآموزش وپرورش دینی ازخانواده آغازمیشود و براین اساس،باید پدر ومادرکه درقبا لتربیت فرزندان مسئولند،روشهاوراهکارهای زمینه سازی تربیت دینی پیش ازتولد وآغازتولد وپس ازتولد را آموزش ببینند. بهتری راهاینکار،الگوبرداری از برنامه هاواصول تربیتی سیره پیامبرگرامی اسلام (صل الله علیه وآله سلم) وامامان معصوم (علیهمالسلام) میباشد.
این تربیت دارای مراحل کودکی، نوجوانی،جوانی ومیانسالی است که محیط،وراثت وخانواده میتوانند درآن نقش داشته باشند. راهکاره ای بهینه سازی فرآیند پرورش دینی درخانواده،درقالب اصولی که شامل اعتدال ومیانه روی،امربه معروف ونهی ازمنکر،موعظه،عزت،سهولت وآسانگیری وتدریج میباشد،مطرح میشود. همچنین میتوان به روشهای تربیتی مانندالگوبرداری،محبت،مهرورزی،تشویق وتنبیه،بازیباکودک وآموزش دینی ومذهبی اشاره کرد.
کلیدواژه ها : اصول،روش،تربیت،پدر،مادر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:08:00 ق.ظ ]




این جلسه که با حضور اعضای اعضای ثابت شورای علمی -پژوهشی با موضوع تکنولوژی و تربیت فرزند برگزار گردید. این جلسه به چگونگی تأثیر تکنولوژی بر تغییر سبک خانواده و تغییر رفتار فرزندان و والدین نسبت به یکدیگر پرداخت . در آخر هم به ارایه یک سری راهکار برای هر چه بهتر شدن روابط والدین و فرزندان وهمچنین داشتن جامعه سالم و اسلامی پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-03-19] [ 08:44:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور جانبازآقای جوکاربا موضوع بررسی آسیب های انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با آن با حضور طلاب در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید.

ایشان ضمن بیان زمینه آسیب های انقلاب اسلامی ، به یک سری راهکارهایی برای مقابله با آن آسیب ها اشاره نموند.و در آخر هم به سوالات طلاب پاسخ داند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:35:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور سرگرد هاشمیان فرمانده سپاه ناحیه آباده طشک با موضوع بررسی ظلم های نظام شاهنشاهی و بنیاد حکومت اسلامی در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید ایشان با اشاره به انحرافات دولت شاهنشاهی و اشرافی گری بودن درباریان ، بیان کرد که حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره) جهت تشکیل حکومت اسلامی ادامه کار حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) بود که توانست باطن همه ملت ایران را به خروش و جوشش در آورد. و به تبیین جایگاه ولایت فقیه که ادامه رسالت حضرت رسول(ص) و امامت حضرت مهدی(عج) می باشد پرداخت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:29:00 ق.ظ ]




این نشست با حضور سرگرد هاشمیان فرمانده سپاه ناحیه آباده طشک در سالن اجتماعات حوزه علمیه برگزار گردید. ایشان در این جلسه ضمن اشاره به استبدادی بودن نظام شاهنشاهی به تشریح پیش زمینه های انقلاب اسلامی سرنگونی رژیم منحوس پهلوی ،رهایی همه جانبه کشور از وابستگی به غرب ،ایجاد حکومت جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی بر پایه فقه شیعی ،خودباوری و خوداتکایی در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی ،مقابله با فرهنگ مصرف گرایی و اشرافی گری پرداخت و مردم به دلیل خستگی ازظلم وفساد آن حکومت به سمت تشکیل حکومت اسلامی سوق پیدا نمودند . وبا مسائل آن زمان را با امروز تطبیق دادند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:13:00 ق.ظ ]




پژوهش حاضر با موضوع بررسی نقش مادر در دوران حمل و شیردهی از دیدگاه اسلام به هدف آشنایی بیشتر با مسئولیّت مادر در این دوران و بهره بردن از فواید حاصل از بررسی این موضوع، ابعاد مختلف این مسأله را بیان کرده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، عقلی- نقلی، بنیادی و تحلیلی و کتابخانه¬ای می باشد.
با مطالعة این پژوهش و آشنایی با مفهوم مادر و بارداری و مسائلی که رعایت آن ها در دوران بارداری و شیردهی لازم است، می توان به این نکتة مهم دست یافت که ایفای صحیح نقش مادر در دوران حمل و شیردهی، پایة تربیت و پرورش فرزند صالح و سالم است چرا که برای تربیت فرزند صالح باید پیش از تولّد فرزند و حتّی پیش از ازدواج اقدام نمود.
کلید واژه¬ها: مادر، حَمْل، جَنین، لَقاح، وِلادت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-03-18] [ 12:34:00 ب.ظ ]




پژوهش حاضر به بررسی مهریه در آبات و روایات می پردازد که با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه آن در مسأله ازدواج جوانان امید است که مفید واقع شود. بنابراین هدف از بررسی مهریه، آگاهی بیشتر زوجین و رفع یکی از معضلات اجتماعی در امر ازدواج است. متأسفانه عده ای این موضوع را کم اهمیت دانسته و با سهل انگاری از آن می گذرند و این خود بعداً مشکل ساز می شود روشی که دراین پژوهش انجام شده عقلی و نقلی است و اطلاعاتی که جمع آوری شده اند از توع مستقیم و کتابخانه ای به موضوع پرداختند.
از بررسی مطالب فوق چنین نتیجه گرفته می شود که ازدواج شامل ضرورت فردی، اجتماعی و مذهبی می باشد. از میان ضرورت فردی می توان به پاسخ مثبت به فطرت، بروز تکامل استعدادها، ایجاد امنیت و آسایش و ضرورت اجتماعی به بقای نسل، جلوگیری از فساد، تحکیم بنیان خانواده و همچنین ضرورت مذهبی می توان به عامل حفظ پاکدامنی تکمیل ایمان و آرامش روانی اشاره کرد.
در مسأله ازدواج شرایط انتهاب همسر و مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که هم کفو بودن، تناسب سنی و جسمی و معرفی الگوها در زمینه مهریه، احکام و سخت گیری نکردن در زمینه مهریه نسبت به موارد دیگر مورد توجه است.
کلید وازژه : مهریه، نحله، صداق،خانواده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:33:00 ب.ظ ]




سبک زندگی همان قواعد و اصولی را شا مل می شود که حاکم بر زندگی ، رفتار وارزش ها و دیگر امور روز مره در زندگی می باشد. که با هدف معرفی یک الگوی مناسب و اصلاح سبک زندگی و همان سازی آن با ارزش های اسلامی می باشد که همواره با محوریت قرار دادن زندگی و با سوق دادن آن به سمت ارزش های دینی و اخلاقی است.
از این رو یکی از موثرترین نیرو های خطری آدمی است ، میل به تقلیدو الگو گیری از سبک زندگی کمال یا ختگان است به خصوص زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگوی کامل و جامع برای همه عصر ها می باشد. می توان سبک زندگی ایشان را به جنبه های گوناگون فردی ، خانوادگی ، اخلاقی ، تربیتی ، اجتمایی وسیاسی تقسیم نمود.
با نگاهی در سبک زندگی حضرت زهرا (س) به خوبی دیده می شود که ایشان با پرورش روحیه صبر و استقامت در زندگی توکل بر خدا ، سپاس گذاری از خداوند در همه حال به ایجاد یک فضای معنوی برای رشدایمان ، تهعد وخویشتن داری شخصی و مقابله با وسوسه های نفسانی وهوس پروری در بین اعضای خانواده به پرورش روحی خویش و سایر اعضای خانواده پرداختند.
و همچنین با ادب و احترام متقابل ، رعایت حقوق افراد خانواده و دیگران ، به پرورش حس انسان دوستی در محیط خانه و بیرون پر داختند و به اعضای خانواده خویش یاد دادند که در زندگی با هدف و برنامه ریزی پیش روند. و خود را در انجام تکالیف و وظایفشان متعهد بدانند.
ایشان با مدیریت صحیح در خانه واحترام به همسر ، یاری کردن ایشان در همه حال ، پرهیز از دروغ و خیانت در زندگی ، کم کردن توقعات خویش ، پرهیز از تحمیل گرایی ، چشم وهم چشمی ورسیدگی به تمام نیازهای کودک در تعلیم وتربیت آنان بستری مناسب برای رشد همه جانبه و موفقیت اعضای خانواده فراهم کردند.
کلید واژه : سبک زندگی ، تربیت ، اخلاق ، فضیلت ، سیره ، سنت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:29:00 ب.ظ ]




چکیده
پژوهش حاضر به بررسی مبانی نظری پوشش اسلامی با تکیه بر آیات و روایات پرداخته است که با روش گرد آوری اطلاعات کتاب خانه ای و فیش برداری می باشد. و هدف از این پژوهش آگاهی دادن و تعلیم مفاهیم و مبانی پوشش ازدیدگاه عقل و فطرتو آیات و روایات و انواع پوشش، مانند پوشش تجملی، تأدبی و تعبدی و تمانعی و تأمینی می باشد.
یکی دیگر از اهداف اصلی این پژوهش آشنا کردن خانواده های مسلمان با احکام و حدود حجاب و پوشش اسلامی و مسئله محرم و نامحرم است تا حس دینی زنان و مردان را بیدار کند و مسلمانان را از عواقب شوم بدحجابی و آثار مثبت پوشش اسلامی آگاه کند. و در آخر هم خودم به شناختی حداقلی از مبانی پوشش اسلامی برسم و آن را در زندگی بهتر به کار بگیریم. در این نوشته، حدود و کیفیت پوشش هر یک از زن و مرد از دیدگاه گوناگون از جمله: تمسک به روایات، اجماع و سیره معصومین بررسی شده است که با توجه تمامی این ادله، پوشیدن تمام بدن به غیر از وجه و کفین از دید نامحرم برای زنان واجب است و برای مردان هم پوشیدن عورت واجب است. و پس از آن، آثار تربیتی حجاب در ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، خانوادگی بررسی شده است. اثر حفظ حجاب در اجتماع نخست، جلوگیری از تحریک مردان در جامعه و درگیری حفظ امنیت زن هم از شر مزاحمان باشد و هم بتواند به راحتی در جامعه رفت و آمد کند. و از مهم ترین آثار فردی حجاب می توان به موفقیت های معنوی، حفظ احترام و ارزش فردی اشاره کرد و از بعد خانوادگی می توان استحکام و ثبات خانواده و سلامت نسل و مرزداری لذات را اثر حفظ حجاب دانست و در آخر هم راه کارهایی جهت درونی کردن حجاب مثل، ارتقا و تقویت ایمان به خدا، امر به معروف و نهی از منکرو ترویج و احیای تعلیم و تربیت دینی فرزندان، شناسایی الگوهای برتر حجاب ارایه شده است.
واژه های کلیدی- حجاب، تبرج، جلباب، خمار، ستر، عفت، عورت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 12:07:00 ب.ظ ]




جهنم در واقع به معنای عذاب و جایگاه جنایتکاران می باشد که دارای نام ها و در هایی است. گنجایش آن به اندازه ای است که وقتی همه تبهکاران را در بر گرفت باز هم زیاده می طلبد .
هدف از انجام این تحقیق شناختن و شناساندن جهنم می باشد تا بتوانیم با علم و آگاهی از قیامت و عذاب های جهنم ، راه سعادت و کمال را بپیما ئیم ، روش این تحقیق کتابخانه ای می باشد بدیهی است انسان دارای هوا و هوس و نفس اماره اگر از قید ایمان نیز رها شده باشد طبعا در گرداب گناهان و انحرافات فساد اخلاق غرق خواهد شد و چنین افرادی جز با جهنم و چشیدن عذاب های آن سرنوشتی نخواهند داشت .
با توجه به آیا ت قر آن جهنم شامل یک سری از نام ها و درها مثل هاویه ، جحیم و لظی می باشد و همچنین شامل نوشیدنی های مثل : ضریع ، غسلین و صدید است .
یک سری عوامل مثل : گنا ه ، غیبت ، کم فروشی با عث سقوط انسان به جهنم می شود پس جهنمیان متصف به یک سری از عذاب های روحی مثل سرزنش جهنمیان توسط بهشتیان ، رسوایی آنان و حسرت و غم ها ی آنها و عذاب های جسمی مثل باد های کشنده و سایه های سوزان و در هم شکستن چهر ها یشان و خالدین در جهنم که همان کفار و منافقین هستند می با شد .
کلید واژه ها : جهنم ، هاویه ، سقر ، سعیر ، نار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ق.ظ ]