معاونت پژوهش الزهرا آباده طشک
 



معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری به مناسبت عید امامت و ولایت اقدام به برگزاری دوره امام شناسی نموده اند. این دوره با هدف آشنایی طلاب با مبحث امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت همچنین اثبات امامت امام علی (ع) با توجه به آیات و روایات و با تکیه بر فرازهایی از خطبه غدیریه و جامعه کبیره می باشد. انشاالله همه بتوانند در زمره پیروان حقیقی و راستین اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرند.

زمان 4 شنبه 31/6/1395

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-29] [ 01:16:00 ب.ظ ]




فراخوان مقاله
محور: امام شناسی

موضوعات:
1-امام شناسی در زیارت جامعه کبیره
2- امام شناسی در زیارت غدیریه
3-جایگاه امامت درمنابع شیعه
4-جایگاه امامت در نگاه اهل سنت
5-سیره علمی- اخلاقی امام هادی (ع)
6-سیره علمی- اخلاقی امام علی (ع)
7-سیره علمی امامان دیگر
وهر موضوع دیگری که تحت عنوان امام شناسی گنجانده شود.
آخرین مهلت: 31/6/95
azzahra abadeh92@gmail.com ارسال به:
شرایط اثر:
«لطفا آثار به صورت ورد و پی دی اف و حجم اثر 10-15 صفحه باشد.»

در صورت نیاز به شماره های 07153894322ویا 07143525755می توانید تماس حاصل نمایید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-06-23] [ 01:52:00 ب.ظ ]




منبع :
كتاب نردبان آبي از دكتر مهدي خدّاميان آراني

زمان برگزاري مسابقه:31/6/95

*علاقه مندان مي توانند كتاب را در سايت nabnak.irدانلود نمايند.
*در صورت ضرورت به شماره 07153894350يا شماره 07143525755تماس حاصل نماييد.
سوالات متعاقبا ارسال مي گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:49:00 ب.ظ ]




معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک اقدام به پخش بروشور به مناسبت از عید قربان تا غدیر نمود که فابل ورد آن در زیر بارگذاری می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
امام شناسی از نگاه امام
بالاتر از این وجود ندارد که بخواهیم جایگاه یک معصوم را از نگاه معصوم دیگر شناخت. زیرا که سندی محکم تر و متقن تر از این وجود ندارد و از این طریق اعتقادات ما بیشتر می شود. زیرا که قول و فعل معصوم حجت می باشد.
امام هادی(ع)در 15 ماه ذی الحجه ولادت با سعادت حضرت امام هادی (ع) طلوع خورشیدی دیگر در آسمان امامت و نبوت بود که در کنار سایر مناسبتهای زیبا و مهم غدیریه جلوه ای دیگر به این ماه بخشید.
نام مبارک ایشان علی النقی و هم نام با حضرت علی بن ابی طالب، حضرت علی بن حسین ،حضرت علیبن موسی الرضا،و جهارمین علی از خاندان عصمت و طهارت است که درخشش دیگری در میان اسامی مبارک حضرا ت چهارده معصوم داشته است.
.
میراث امام هادی(ع)
در مورد امام هادی (ع) به دلیل شرایط خاص امامت ایشان گرچه مطلب کم است اما از غنای زیادی برخوردار می باشد. و به جرأت می توان گفت که در بیشتر آموزه های دینی دیگر یافت نمی شود.
نقش مؤثر و مأموریت الهی حضرت امام هادی(ع) درتبیین شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) و بیان فضیلت های بی شمار آن حضرت در زیارت غدیریه، و بیان جایگاه امامان معصوم (علیهم السلام) در جهان خلقت، در زیارت کبیره بی مثال است. ازاینرو برای امام شناسی که اوجب واجبات است لازم است به شناخت و مطالعه این دو زیارت گران بها که منشور امامت و ولایت و دو گنج بی پایان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) می باشد قدمی برداشته باشیم.
1-زیارت غدیریه
این زیارت یکی از زیباترین زیارت های امیرالمؤمنین است که توسط امام هادی(ع) بیان شده است و مجموعه ای کامل از فضائل و مناقب مولی الموحدین امیرالمؤمنین با استناد بر آیات وروایات متعدد می باشد.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح الجنان در باب زیارات امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: به سندهای معتبره نقل شده که حضرت امام علی النقی(ع) حضرت امیرالمؤمنین (ع) را با این زیارت در روز غدیر زیارت نموند.
زیارتی برای همه ایام سال
یکی از خصوصیات زیارت غدیریه آن است که اختصاص به روز غدیر ندارد و مانند زیارت عاشورا که قرائت آن برای تمام ایام سال توصیه شده است، قرائت زیارت غدیریه نیز برای تمام سال سفارش شده است.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان پس از زیارت غدیریه می نویسد:

این زیارت را در هر روز از نزدیک و دور می شود خواند و این فایده جلیله ای است که البته راغبین در عبادت و شاقین زیارت حضرت شاه ولایت حضرت علی (ع) آن را غنیمت خواهند شمرد.(دو میراث امام هادی ،ستاد احیاء ایام امامت و ولایت)
2-زیارت جامعه کبیره
حجت الاسلام محمد صفايی، عضو پژوهشگاه علوم وحيانی معارج که کار تهیه و تنظیم کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) آیت الله جوادی آملی را انجام داده در مورد این کتاب و این دعای با اهمیت به خبرنگار مهر گفت: زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) منشور بلند امام شناسی است. نخستين ويژگی شرح جامعه کبیره جامعيتی است که در این اثر وجود دارد و استاد جوادی آملی از منظرهای گوناگون به مسأله نگريسته اند.
وی افزود: ايشان در شرح زيارت جامعه کبيره، جايگاه ويژه ای برای انسان کامل به عنوان واسط بين خلق و خالق، قائل است، بدين معنا که فيض الهی که نازل می شود، هيچ کدام از انسانها توانايی گرفتن آن فيض را ندارند. آن فيض بايد در ظرفيت وجودی انسان کامل قرار گيرد و آن انسان کامل، فيض را بين همه نيازمندان ـ که شامل همه موجودات از انسانها گرفته تا حيوانات و حتي فرشتگان مي شود ـ توزيع کند. استاد تصريح مي کنند که حتي جبرئيل(س) هم بايد فيض را از پيامبر اکرم(ص) بگيرد. آیت الله جوادی آملی در شرح برخی فرازهای زيارت جامعه کبيره، مباحث طولانی و دقيقی دارند و به عنوان نمونه در آيه تطهير حدود ۳۰۰ صفحه بحث می کنند.
این محقق با اشاره به اینکه اشکالات مختلفی به زيارت جامعه کبيره وارد شده است، گفت: اين اشکالات، گاهی روايی و گاهی تاريخی است. همچنين ممکن است درباره سيره ای که از ائمه(ع) نقل شده نيز مشکلاتی وجود داشته باشد که در کتاب «ادب فنای مقربان» به آن پاسخ داده شده است. به ايرادهای روايی و نقلی در اين کتاب پاسخ داده شده است. شبهاتی که به مباحثی همچون ضرورت امام، جايگاه امام و ويژگی های امام وارد می شود، نيز در اين کتاب پاسخ داده شده است. پاسخ به شبهاتي که در روند شرح زيارت جامعه کبيره پيش می آيد،
سند زیارت
شیخ صدوق روایت کرده‌اند که موسی بن عبدالله نخعی به خدمت امام هادی (علیه‌السلام) رسیدند و فرمودند: یابن رسول الله مرا زیارتی تعلیم فرمایید که با بلاغت و کامل باشد که هر گاه خواستم یکی از شما را زیارت کنم آن را بخوانم و حضرت جامعه کبیره را به ایشان یاد دادند.
زیارت جامعه و یک دوره عقاید تشیع
توجه در مضامین این زیارت پر محتوا آشنایی هر چه بیشتر با مکتب ناب مهدی (علیه‌السلام) و شیعه واقعی را برای نسل جدید فراهم می‌آورد به طوری که مقام ائمه هداة (علیهم‌السلام) را به دور از غلو و افراط و تفریط های بیجا به طور واضحی تبیین می‌فرماید. هم چنین بسیاری از تشکیک‌ها و شبهاتی که در مورد شیعه ساخته و پرداخته می‌شود با این زیارت به خوبی می‌تواند مرتفع گردد.
این زیارت از جمله کامل‌ترین و موثق‌ترین زیاراتی است که از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بدست ما رسیده است. به طوری که توسط امام زمان(عج) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. نقل است سیّدی رشتی در دیواری با حضرت صاحب(عجل الله تعالی و فرجه شریف) توصیه‌ای اکید در باره خواندن زیارت جامعه دریافت نمود. امام(عجل الله تعالی و فرجه شریف) با تأکیدی 3 مرتبه فرمودند: شما چرا جامعه نمی‌خوانید؟ جامعه جامعه جامعه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:24:00 ب.ظ ]




چکیده
امروزه به واسطه ی افزایش مناسبات اجتماعی و اقتصادی و در پی آن گسترش حضور زنان در عرصه ی اجتماع این موضوع با هدف آگاهی بخشی و ایجاد ارتباط سا لم میان زن و مرد به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است با توجه به رویکرد منطقی ارتباط سا لم در هر محیط اجتماعی که در آن امکان حضور همزمان زن و مرد وجود دارد از دیدگاه آیات و روایات می توان گفت که هر نوع ار تباط میان آنها جز در صورت اضطرار ممنوع می باشد و قرار دادن این حکم به مفهوم برداشت هر نوع ارتباط بین آنها نمی باشد پس با عمل کردن به احکام و تصحیح روابط اجتماعی در اماکن عمومی ، محیط کاری ، رسانه های جمعی ، از جمله : سینما ، تلویزیون ، اینترنت و … می توان از استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی بیشتری بهره مند گردید .
کلید واژه ها : ار تباط ، اختلاط ، تبرّج ، نظر ، ربیه ، لمس ، تشبّه .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-14] [ 08:17:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق با عنوان «آسیب شناسی جامعه منتظر» به شیوه تحلیلی و علی بررسی شده است ، و هدف از این تحقیق شناخت آسیب ها و دانستن علل و راهکار ها و نتایج حاصله از این تحقیق شناخت آنچه به عنوان عوامل و زمینه های اصلی در بروز این آسیب ها و ایجاد پیامد های ناشی از آنها به نظر می رسد . جامعه منتظر همان جامعه آرمانی است که مورد نظر اسلام می باشد ، از این رو آسیب شناسی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این آسیب ها را می توان به اعتقادی و رفتاری تقسیم نمود که از جمله آسیب های رفتاری را می توان به برداشت انحرافی از مفهوم غیبت و انتظار ، آمیختگی نشانه های ظهور با شرایط ظهور ، توقیت ، تطبیق ،گریز از امام و آرمان های او و …. اشاره نمود ، و همچنین هرج ومرج ، استعجال، مدعیان دروغین و کسانی که دعوای امامت دارند ، ملاقات گرایی ، انتظار بدون تلاش و ….از آسیب های رفتاری می باشند . گفتنی است آسیب های یاد شده ، پیامد هایی همچون فاصله گیری از آرمان های امام ، کنار نهادن بایسته های انتظار، نا امیدی اجتماعی و…را در پی دارد که برون رفت از آنها نیز به عوامل درونی و بیرونی ، مانند فراموش نکردن ولایت الهی و معصومان(علیهم ا لسلام) غنای فرهنگی ، فزونی آگاهی ها زدودن شبهه ها وابسته است . به یقین ،کسب آگاهی و شناخت از پیش گویی های معصومان(علیهم السلام) در باب علل آسیب های زمان غیبت ، باعث درک بهتر و عمیق تر جامعه منتظر می شود تا مردم ، از شرور ، در امان بمانند .
واژگان کلیدی : آسیب شناسی ، جامعه منتظر ، غیبت ، زمینه سازی آسیب ها ، مدعیان دروغین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:14:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق به بررسی موضوع «دین و دنیا از دیدگاه اسلام» پرداخته که هدف از ارائه آن تبین مفهوم رابطه دین و دنیا از دیدگاه اسلام و مسیحیت می باشد . روش این تحقیق بنیادی توصیفی و عقلی و نقلی می باشد مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش«کتابخانه –ای» تدوین شده است که به صورت اساسی به بحث دنیا پرداخت و در کنار دنیا به دین تا بتوان از طریق دین و هم چنین با داشتن ایمان قوی دین و دنیا را برای رسیدن به سعادت در کنار هم داشته باشیم . دین مجموعه عقاید و دستورات و قوانینی است که هم اصول فکری انسان را مورد نظر قرار می دهد و هم اصول گرایشی وی را تعیین می کند و هم شئون زندگی فردی و اجتماعی او را تحت پوشش قرار می دهد . دنیا از دنی به معنای نزدیکی است و از جمله آن دنی به معنای قریب و نزدیک است . که این دنیا را می توان به دنیا ی مذموم با ویژگی هایی از جمله : اعراض از یاد خدا ، خود فراموشی ، ثروت اندوزی ، بازیچه و سر گرمی و غیره …. و هم چنین دنیای ممدوح با ویژگی هایی چون : راهنمای انسان بودن ، عبرت آموزی و غیره و .. نام برد .
که دین مبین اسلام در حوزه فردی به یک سری راهکار ها از جمله : شخصیت سازی ، آموزشهای مهارت های زندگی روشهای آرامش روانی و جسمی و غیره … و همچنین در حوزه ی اجتماعی به همبستگی سیاسی ، توسعه فرهنگی ، اقتصادی ، نظم اجتماعی ، برطرف نمودن نیاز های عقلانی و احساسی برای برقراری حفظ رابطه ی بین دین و دنیا اشاره نموده است . پس از پایان آن باید به این نتایج پی برد . کلید واژه ها : دین ، دنیا ، اسلام ، قرآن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:09:00 ق.ظ ]




این تحقیق به بررسی موضوع «ولایت فقیه از دیدگاه شیعه و اهل سنت» پرداخته که هدف از ارائه آن تبیین جایگاه و اهمیت ولایت فقیه همراه با بیان ویژگی ها و اختیارات آن می باشد . تا بتواند تا حدودی پاسخ گو شبهات و مسائل مر بوطه باشد و روش این تحقیق بنیادی - توصیفی ، عقلی و نقلی است مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش «کتابخانه ای» به صورت تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه (علیهم ا لسلام) تدوین گردیده است .
نتایج پژوهش فوق این است که ولایت به معنای حکومت و سرپرستی می باشد که در قرآن نیز به آن تصریح شده است همچنین ولایت دارای انواعی می باشد از جمله : ولایت تکوینی خداوند و ولایت تشریعی که ولایت تشریعی خود شامل ولایت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومین (علیهم السلام) می باشد . برای اجرای احکام وجود حاکم و حکومت اسلامی به دلایل عقلی از جمله . ضرورت استمرار جریان امامت ، لزوم قانون ، لزوم رهبری شایسته و همچنین بر طبق نقلی آیات و روایات ، آن فرد باید دارای ویژگی هایی از جمله : کفایت ، فقاهت و عدالت باشد . فلسفه ضرورت وجود ولایت فقیه را می توان مشروعیت دانست که گستره اختیارات ایشان بر طبق آیات و روایات و نظرات بعضی از علماء همان ولایت مطلقه می باشد .
واژه گان کلیدی : ولایت ، فقیه ، شیعه ، سنت ، مقیده ، مطلقه ، سنی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:06:00 ق.ظ ]




چکیده
این تحقیق با عنوان «آسیب شناسی سبک خانواده اسلامی» پرداخته که هدف از ارائه آن آشنایی با آسیب ها و راههای پیشگیری از آن ها جهت اطلاع رسانی به دیگران و جلوگیری از تأثیرات منفی آنها در خانواده ها می باشد . در واقع این تحقیق به شیوه ی بنیادی ، توصیفی و عقلی و نقلی می باشد . مطالب آن به طور مستقیم و از طریق فیش برداری از مطالب کتاب ها و به صورت «کتابخانه ای » به بررسی سبک خانواده پرداخته است .
در پایان می توان به این نتایج اشاره نمود که اسلام برنامه سعادت و تکامل بشر است ، عنایت ویژه ای به سلامت ، رشد و پویایی این نهاد سرنوشت ساز دارد و برای تشکیل خانواده و عوامل تحکیم و تعالی خانواده و نیز آسیب ها و عوامل فرو پاشی آن رهنمود های بسیار مهم و سازنده ای ارائه می نماید . این آسیب ها را به آسیب های اجتماعی - اخلا قی از جمله : خود کشی ، طلاق ، اعتیاد ، خشم ، نفاق ، تنفر ، بیان نمود و همچنین می توان به یک سری راهکارهایی از جمله : تأکید بر مدارا ، جذب افراد ، به دین ، نهی از خشونت ، دعوت به صبر ، تبدیل کینه به محبت و .. اشاره نمود . و آسیب های فرهنگی - اقتصادی مانند : پدیده های منفی ماهواره ها ، ترویج خشونت ، تهدید کاهش تعاملات واقعی ، اسراف ، تجمل گرایی و فقر که در آیات و روایات به آن اشاره شده است و نیز یک سری از راهکار هایی از جمله : پیروی از تعالیم اسلام ، استغفار ، درستکاری ، درک الویت های زندگی ، آینده نگری ، مدیریت صحیح و …. را نیز می توان نام برد . کلید واژه ها : خانواده ، سبک ، اسلام ، آسیب شناسی ، قرآن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:02:00 ق.ظ ]




چکیده
موضوع این تحقیق « بهشت و نعمتهای بهشتی از دیدگاه آیات و روایات» که با هدف تبیین مفهوم جایگاه بهشت و توصیف نعمتهای بهشتی به روش بنیادی ، توصیفی ، و عقلی – نقلی می - باشد . مطالب آن به طور مستقیم و از طریق جمع آوری فیش« کتابخانه ای» به صورت تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه (علیهم ا لسلام) تدوین شده است . حقیقت امر این است که شناخت حقیقی جهان پس از مرگ و آشنایی کامل با نعمت های گوناگون سرای آخرت برای ما امکان پذیر نیست اما از تعابیر آیات قرآن و روایات در مورد توصیف بهشت و نعمتهای آن می توان از وسعت بهشت به پهنای آسمان و زمین ، جاودانگی تنوع در ها برتری انسان بر بهشت اشاره نمود خداوند در بهشت برای مؤمنان نعمتهای گوناگون وصف ناپذیری در دو دسته جسمانی که شامل : انواع باغها ، نهرها ، قصر ، کاخ ، غذا ، لباس ، زینتها ، ظروف ، همسر ، چشمه و نیز نعمتهای روحانی که شامل : احترام مخصوص ، محیط صلح و صفا ، امنیت ، دوستان با وفا ، برخورد های مملو از محبت ، مقام رضوان ، نعمتهای فراتر از تصور ، ابدیت نعمتها که بالاترین آن رضوان پروردگار می باشد .
واژه گان کلیدی : بهشت ، عدن ، سندس ، خُلد برین ، غلمان ، فردوس ، خلود ، استبرق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:01:00 ق.ظ ]




بسم الله الرحمن الرحیم

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) آباده طشک خانم صدیقه میرشکاری در تاریخ 30 /5/95 جلسه هم انديشي با اساتید راهنما: خانم ها خواجه ،طيبه بیات، رفیعی پور ، میرشکاری ، فاطمه بیات پیرامون توجیه وظایف اساتید راهنما با هدف پیشرفت سطح علمی – پژوهشی طلاب و آشنا نمودن آنها ، شناخت وظایف استاد راهنما ، شناخت وظایف معاون پژوهش، در واحد پژوهش این مدرسه برگزار نمود.
در این جلسه خانم صدیقه میرشکاری توضیحاتی پیرامون وظایف اساتید راهنما از جمله راهنمایی درمرحله های انتخاب موضوع ، تدوین طرح نامه های اجمالی و تفصیلی ، جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری ، سازماندهی و نگارش و همچنین نکاتی پیرامون مرحله دفاع به یک سری نکاتی اشاره نمودند. در ادامه ضمن بحث و گفتگو و هم انديشي اساتيد راهنما ، به یک سری از آسیبهای فرآیند تدوین تحقیق پایانی ازجمله گسترده بودن موضوع ، عدم دقیق و کامل بودن طرح نامه ، عدم تمرکز بر مسآله و سئوالات تحقیق و حاشیه رفتن در یادداشت برداری ، عدم مدیریت زمان توسط طلبه و استاد راهنما ، اشتغالات جانبی استاد و طلبه و عدم تمرکز روی تدوین تحقیق پایانی اشاره شد. و راهكارهايي توسط اساتيد محترم به شرح زير پيشنهاد داده شد:
بالا بردن سطح علمی و آگاهی اساتید راهنما و طلاب ، هماهنگ بودن اساتید راهنما با همدیگر ،هماهنگی بین طلبه و استاد راهنما، پیگیر بودن مراحل پیشرفت کار طلاب ، آشنا بودن اساتید به آیین نامه تدوین تحقیق پایانی ، هماهنگ بودن با پژوهش مدرسه و …

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-01] [ 09:40:00 ق.ظ ]